Ny stikprøveundersøgelse: Børn og Unge har taget enormt ansvar under Corona-krisen

Over 3.000 børn har deltaget i en stikprøveundersøgelse foretaget af UNICEF, og resultaterne viser bl.a. at hele 80 % af børn og unge har gjort en særlig indsats, for at passe på sig selv og andre i denne særlige tid.

”Det er først og fremmest fantastisk, at næsten alle børn og unge tager et kæmpe ansvar under en krise. Og så bekræfter det vores holdning i UNICEF, at børn kan og skal inddrages, når det kommer til deres egen hverdag, skolegang og trivsel. De har både evnen og viljen – vi skal give dem muligheden,” siger Anne-Mette Friis, National Chef i UNICEF.

En af børnene, der har deltaget i undersøgelsen, har f.eks. svaret at: "Corona-krisen har ødelagt mange ting for mig, men jeg prøver at holde hovedet oppe og tænke på dem der har det værre end mig, og blive inde for deres skyld."

Børnene og de unges vilje stopper dog ikke ved tænke på andre. De er klar til at handle. Hver tredje siger i undersøgelsen, at de er klar til at lave frivilligt arbejde i forbindelse med genåbningen af Danmark, og næsten halvdelen vil gerne hjælpe skolekammerater med at komme godt i gang igen efter nedlukningen.

Et andet barn kommer med forslag til, hvad børn kan gøre: ”Det kunne f.eks. være gå en tur, hvor du samler skrald, ring til en du ikke har ringet til i lang tid, indfør et nyt tiltag derhjemme, som vil hjælpe klimaet, indsaml en masse viden om noget du gerne vil være ekspert til, mediter, lav dine lektier!

Udtalelser der gør indtryk på Anne-Mette Friis. ”Børnene og de unge har gjort sig fortjent til, at vi nu lytter til dem, når der skal genåbnes. Det her er endnu et bevis på, at børn og unge tager ansvar, når man de får det. Udover det har de ret til at blive inddraget og lyttet til,” siger Anne-Mette Friis.

Undersøgelsen viser også, at børnene er blevet hårdt ramt af corona-krisen og lider store afsavn pga. nedlukning af skolerne, begrænsede sociale kontakter, udsættelse af private events, bekymringer om familier og samfundet. Men børnene er stadig optimistiske. Mens tre ud af fire danske børn fortsat savner deres venner, tror hver tredje på, at vi snart finder en løsning og at tingene vender tilbage til tiden før Corona.

”Udover det kan vi også se, at næsten halvdelen synes, at vi er gode til at passe på hinanden i Danmark, og det er betryggende læsning, for det tyder på at de trods alt føler sig trygge,” siger Anne-Mette Friis.

Fakta:

Antal deltagere:

3321 respondenter per 6. maj kl. 12: 59 % piger, 40 % drenge, 1 procent angivet andet.

Udvalgte spørgsmål:

Hvad kan du og andre børn og unge gøre, for at passe på dig selv og andre i denne tid?

94 % svarer: Blive ved med at holde afstand, sikre god hygiejne og håndvask.

Hvordan påvirker Corona-krisen dig?

18 % svarer: Jeg vil gerne kunne hjælpe andre mere – f.eks. min familie, mine venner eller dem, der er smittede med Corona.

For mere information og link til selve undersøgelsen - klik her: https://www.unicef.dk/2020/05/10/ny-undersoegelse-boern-og-unge-har-taget-enormt-ansvar/

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk