Ny roman fra Claire-Louise Bennett om litteraturens plads i verden og livet

I 2015 debuterede den engelske forfatter Claire-Louise Bennett med romanen Dam, der blev hyldet af både læsere og anmeldere for sin intrikate og veludførte prosa, der på særegen vis fortalte historien om en aleneboende kvinde i et stenhus i Irland. Nu følger hun op med romanen Kasse 19, som i al sin tilsyneladende enkelhed handler om at have litteraturen i sit liv, og om hvad litteraturen kan gøre ved en. Det er en undersøgelse af fortællingens magi, når den smitter af på verden.

I Kasse 19 skriver en ung pige små historier bagerst i sin notesbog i skolen, hun låner bøger på skolebiblioteket og suger deres kraft til sig, og senere, da hun er blevet lidt ældre, bliver bøgerne og deres verden til en følgesvend og et omdrejningspunkt i livet, der giver mening til og påvirkes af alt oplevet. Veninder og mænd, forældrene, skolen og universitet, hvor hovedpersonen læser litteratur, verden omkring hende, alt beskues gennem litteraturens linse på godt og ondt.

“Vi forvekslede livet med litteraturen og begik den fejl at tro at alt hvad der foregik omkring os, fortalte os noget, noget om vores egne små eksistenser, vores egne uudviklede hjerter og allervigtigst: om hvad der var i vente. Hvad var der i vente? Hvad var der i vente? Vi ville vide det, vi ville så frygtelig gerne vide hvad der lå forude, vi kunne slet ikke tænke på andet, og det var så uklart – men det var også alt for klart.” (Citat fra bogen)

Kasse 19 er solgt til og udkommer i en række lande, og den har allerede fået bragende flotte anmeldelser. Der i blandt denne udtalelse fra Karl Ove Knausgård: ”Bennett skriver som ingen anden, hun har fuld kontrol over sproget, legende og nytænkende på en næsten Joyce-agtig måde. Hun er et sjældent talent, og Kasse 19 er en mesterlig roman.”

Claire-Louise Bennett er fra Wiltshire i England, men emigrerede til Galway i Irland omkring årtusindeskiftet. Hun har læst litteratur og drama ved Roehampton University og arbejdet som skuespiller. Hun debuterede med Dam i 2015, Kasse 19 er hendes anden roman.

I år medvirker Claire-Louise Bennett på Louisiana Literature, der afholdes fra d. 18.-21. august.

Titel: Kasse 19
Forfatter: Claire-Louise Bennett