Ny regnskabsanalyse: Bygge- og anlægsvirksomheder holder indtjeningen i et hårdt marked

Trods en meget hård konkurrence i bygge- og anlægsbranchen kom virksomhederne set over en bred kam ud af 2018 med en acceptabel indtjening. 84 procent af bygge- og anlægsvirksomhederne sluttede året med overskud, viser den årlige regnskabsanalyse af branchen fra Deloitte og Dansk Byggeri.

De seneste års højkonjunktur har givet travlhed på både anlægsprojekter og byggepladser, men virksomhedernes overskudsgrad har ligget fladt de sidste fire år, og 2018 blev ingen undtagelse. For hver 100 kroner, branchens virksomheder omsatte i gennemsnit, havnede der 4,60 kroner på bundlinjen.

- En overskudsgrad på 4,6 procent i gennemsnit for branchen er acceptabel i et marked med hård konkurrence. Men nybyggeriet af boliger toppede sidste år samtidig med, at investeringerne i vej, tunnel og baneprojekter stort set er gået i stå. Det betyder, at indtjeningen i en del af branchen kommer under pres. Danmark har brug for en samlet infrastrukturplan, der rækker flere år frem og giver virksomhederne mulighed for at planlægge langsigtet, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

2018 resultaterne i den positive ende

I flere år har det været de største virksomheder, der oplevede den største fremgang i aktivitet og indtjening, men den udvikling er vendt. Indtjeningen i 2018 steg mest i virksomheder med 11-50 ansatte, og beton- og industrivirksomhederne leverede de bedste resultater.

- I et historisk perspektiv er 2018 resultaterne i den positive ende, og det vidner om, at der har været nogle gode år i branchen. Samtidig har virksomhederne formået at kapitalisere sig mod fremtiden, og har øget soliditetsgraden, så der er mere at stå imod med i dårlige tider, siger partner i Deloitte Thomas Frommelt.

Udsigt til blød landing

Efter seks år med konstant fremgang i bygge- og anlægsbranchen vurderer Dansk Byggeri, at opsvinget nu har toppet, og at beskæftigelsen falder næste år. Der vil dog være tale om en blød landing, og fire ud af ti virksomheder forudser da også en aktivitet på niveau med sidste år, mens hver tredje venter samme indtjening.

Samtidig bliver det lidt nemmere at finde de rette kvalificerede medarbejdere. Hver tredje virksomhed angiver, at mangel på medarbejdere bliver den største udfordring for virksomheden i 2020. Det er et fald i forhold til i år, hvor op mod halvdelen af virksomhederne i analysen vurderer, at det bliver den største udfordring. Til gengæld bliver der mere rift om opgaverne i byggeriet. En tredjedel af virksomhederne i analysen venter, at hård konkurrence bliver den største udfordring næste år – en stigning på ni procentpoint i forhold til i år.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04
Partner Thomas Frommelt, Deloitte, tfrommelt@deloitte.dk, telefon 24 23 83 04

Pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.