Ny rapport: Sådan kan vi bygge bro mellem sygehusene og kommunerne

Hvis man vil nedbringe antallet af indlæggelser på sygehusene, er der ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken. I alle fem regioner har vi særdeles positive erfaringer med at bygge bro mellem regioner og kommuner - og dermed forebygge indlæggelser.

Samarbejdet i sundhedssystemet fungerer langt fra optimalt i dag, og den nye sundhedsreform skal derfor bygge en langt stærkere bro mellem sygehusene og kommunerne, lød det mandag fra statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).

Men der er ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken. For alle fem regioner har særdeles positive erfaringer med projekter, der bygger bro fra børne- og ungdomspsykiatrien på sygehusene til den kommunale verden ved at kombinere socialfaglige og psykiatriske kompetencer. Det konkluderer COWI, som har evalueret projekterne for Sundhedsstyrelsen:

Dansk Socialrådgiverforenings formand, Mads Bilstrup, opfordrer Lars Løkke Rasmussen til at bygge videre på de erfaringer, når han inden længe præsenterer sin sundhedsreform, der netop skal styrke sammenhængen mellem de forskellige sektorer i sundhedssystemet.

- Erfaringerne viser, at vi kan reducere antallet af dage, borgerne er indlagt på sygehusene, når socialrådgivere, sygeplejersker, pædagoger, læger og lærere fra starten af indlæggelsen fokuserer på den gode udskrivning og overgangen til det kommunale system. Det har vi nu fået dokumenteret med sundhedsstyrelsens evaluering, siger han.

I et af projekterne er antallet af dage, hvor børnene har været indlagt, reduceret med 40 procent. I et andet projekt er den gennemsnitlige varighed af en indlæggelse faldet fra 36,1 dage til 32,6 dage, fremgår det af rapporten. Dertil kommer, at projekterne har haft succes med at forebygge, at børn med lettere psykiatriske udfordringer overhovedet kommer ind i den regionale børne- og ungdomspsykiatri.

Bred erfaringerne ud til hele sundhedsområdet

Projekterne består i, at regionerne etablerer ’tværfaglige udgående teams’ med socialrådgivere, sygeplejersker, pædagoger, lærere og læger, som udfylder det hul, der ofte opstår, fra barnet udskrives fra psykiatrien og til kommunen er klar til at tage over. Som en af de ledende overlæger i børne- og ungdomspsykiatrien formulerer det: Den største styrke er, at der er færre patienter, der havner mellem to stole og bliver kostet rundt i systemet. Det har vi været gode til at bremse.

Forældrene til en dreng, som havde været indlagt i næsten et halvt år, oplevede det tværfaglige team som en rød tråd i forløbet. Teamet blev inddraget en måned før udskrivelsen og har siden fulgt familien i et halvt år. Lige hvad vi havde brug for – at blive introduceret til sådan noget, der kunne hjælpe os videre, når vi kom hjem, i stedet for at være helt alene. Det var meget afgørende for, at vi havde ro i maven i forbindelse med udskrivelsen, siger en af forældrene i rapporten.

Der er god grund til at brede erfaringerne fra psykiatrien ud til hele sundhedssystemet, mener Mads Bilstrup.

- Det skaber rigtig gode resultater at bringe de socialfaglige kompetencer ind i sundhedssystemet. De socialrådgivere, der arbejder på sygehusene, er afgørende for at patienterne får et godt liv, når de bliver udskrevet, og dermed også undgår genindlæggelser, siger han.

Journalist Lærke Øland Frederiksen

E-mail: lof@socialraadgiverne.dk