Danske Medier

Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

Del

Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021.

Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

2021 var på mange måder et helt unikt år, også for den digitale annonceomsætning. Fremgangen i digital annoncering var markant i 2021 med en samlet stigning på 1,7 mia. kroner svarende til en vækst på 19,3 procent i forhold til 2020. Hvor annoncemarkedet i 2020 i høj grad var ramt af corona, og online annonceomsætning kun steg marginalt i forhold til 2019, så sætter væksten i 2021 rekord.

Den positive udvikling viser sig indenfor størstedelen af kategorierne, hvor blandt andet Display, inklusiv sociale medier, steg med 24,9 procent. For sociale medier alene registreres en vækst på over 27 procent. Både andet og især fjerde kvartal slog fuldstændig igennem loftet for den digitale annonceomsætning. Det er en vigtig udvikling, mener administrerende direktør i Danske Medier Mads Brandstrup.

"Den store forskel i tallene bare fra 2020 til 2021 viser, hvor store udsving, der kan være på annoncemarkedet, og hvor let markedet kan påvirkes af eksterne faktorer som en global pandemi. Rapporten bringer gode nyheder med sig med de rekordhøje omsætningstal på tværs af stort set alle kategorier. Det er vigtigt, for omsætningen er med til at udvikle og drive kvalitetsjournalistikken fremad, der skal navigere i en stadig mere digital og kompleks verden med fake news, misinformation og cybertrusler," udtaler Mads Brandstrup.

Samtidig konkluderer rapporten, at de internationale aktører Google og Facebook igen har øget deres omsætning i det danske marked. I 2021 med en samlet vækst på mere end 1,1 mia. kroner i. De to virksomheders markedsandele udgør tilsammen 64 procent af den totale digitale omsætning. Ifølge Mads Brandstrup er disse tal bekymrende, både for mediebranchen og vores demokratiske samfund i Danmark.

"Tallene viser tydeligt, at techgiganterne fortsat æder en større andel af det digitale annoncemarked. Det svækker konkurrencen og har konsekvenser for vores for demokrati. Udviklingen udfordrer vores økonomiske fundament for at producere kvalitetsjournalistik til borgerne og det forringer adgangen til uafhængig og nuanceret oplysning. Vi foreslår, at den kommende medieaftale indeholder en konkret indsats, der skal begrænse techgiganternes konkurrenceforvridende magt. EU er netop nået til enighed om Digital Services Act og Digital Markets Act, som er historiske i forhold til at sætte en stopper for giganternes dominerende position på det digitale marked. Danmark bør i den kommende medieaftale forpligte sig på at bruge de redskaber fuldt ud til at skabe mere fair og lige konkurrence," siger Mads Brandstrup.

Rapporten kan købes på Danske Mediers hjemmeside. 

Kontakter

Billeder

Information om Danske Medier

Danske Medier
Danske Medier
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø

+45 33 97 40 00http://www.danskemedier.dk/

Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.

Følg pressemeddelelser fra Danske Medier

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Medier

Medieaftalen byder på positive tiltag, men smalt forlig viser samtidig behov for fortsat at sikre frie og uafhængige danske medier21.5.2022 12:41:48 CEST | Pressemeddelelse

Dagens medieaftale indebærer et kærkomment løft af lokale og regionale medier og sætter gode ambitioner for en fortsat hård linje over for techgiganterne. Danske Medier har hele vejen igennem kæmpet for en bred aftale, der skulle sikre ro og tryghed om private mediers rammevilkår, og det er en stor skuffelse, at det ikke er lykkedes.

Danske Medier går sammen med nordiske søsterorganisationer om at oprette Ukrainian Media Fond8.4.2022 14:20:17 CEST | Pressemeddelelse

Siden begyndelsen af marts har nordiske medieorganisationer arbejdet intensivt for at rejse midler til støtte for ukrainske medier. Nu går organisationerne sammen med polske Gazeta Wyborcza Foundation om at oprette en fond, der skal sikre grundlag for medierne på længere sigt. Der er d.d. indsamlet godt 3,2 mio. kr. og med et bidrag på 0,5 mio. kr. fra JP/Politikens Hus runder den danske del af indsamlingen nu 1 mio. kr.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum