Ny rapport: Hvor går det galt, når 80% af alle kunstig intelligens-projekter ikke bliver til noget?
Det succesfulde AI-projekt starter med en god idé. Det er afgørende, men ikke alt… Mens virksomheder forventer, at de skal bruge energi på at få den helt rigtige idé, så er færre klar over, at den egentlige udfordring oftere er at have nok data i god kvalitet og at få organisationen med på projektet. Det er en af konklusionerne i en ny rapport fra Alexandra Instituttet om anvendt kunstig intelligens, der er skrevet på baggrund af 22 danske virksomheders erfaringer med at bruge teknologien.

Kunstig intelligens-projekter starter som regel på den samme måde; man vil gøre noget anderledes eller smartere gennem data, så man kan optimere og forbedre sin produktion og sine produkter. Jo mere man læner sig op ad virksomhedens strategi og domænekendskab i idéudviklingsfasen, jo lettere har man ved at identificere et meget konkret problem eller spotte en oplagt mulighed, og jo større chance har man for, at ens idé lykkes.
Det er den første konklusion i rapporten om anvendt kunstig intelligens, som Alexandra Instituttet har udgivet. I rapporten har 22 ambitiøse, danske virksomheder, der spænder fra mikrovirksomheder til myndigheder, lagt deres erfaringer med kunstig intelligens frem, så andre kan lære af det, der lykkedes, og det, der udfordrede.
De konkrete råd, man kan tage med sig fra rapporten, gør det nemmere at skære genvej til succes med sit kunstig intelligens-projekt. Nogle af rådene er ikke så overraskende. Det gælder eksempelvis rådet om at sørge for at inddrage kunder, stakeholders og brugere tidligt i processen, så man sikrer sig, at ens løsning er så værdifuld som muligt for dem, der skal bruge den.
Fejlene, der er lært på den hårde måde
Andre af de gode anbefalinger i rapporten er med, fordi virksomhederne har lært lektien på den hårde måde. Ikke alle har eksempelvis haft det rette tekniske ambitionsniveau. Medmindre man har in-house dataloger, så skal man være opmærksom på, hvor stort et brød, man slår op, hvis man selv vil kunne styre projektet på sigt uden udefrakommende hjælp.
Derudover skal man være opmærksom på, at data ikke bare er data. Data er blevet opsamlet med et formål, i en bestemt kontekst og i en bestemt kvalitet. Det betyder, at man ikke altid har den data, man rent faktisk skal bruge, eller at der er informationer i dataene, som man ikke kan arbejde med pga. GDPR. Det betyder også, at forberedelsen af data ofte kræver meget mere tid og energi, end at få den gode idé, og ikke alle ved, hvordan de skal løse den opgave. Det er en af de udfordringer, som er kommet bag på flere af virksomhederne i rapporten.
Kunstig intelligens-projekter berører hele organisationen
Et andet overraskende fund i rapporten er, at der internt i organisationer ses meget forskelligt på kunstig intelligens. Det kommer sig med al sandsynlighed af, at kunstig intelligens er blevet et hypet udtryk, som dækker over et væld af forhold og forestillinger. Nogle virksomheder bruger teknologien til at omforme hele organisationen, mens andre bruger den som komponent til at udvikle en ny funktion i et produkt.
Under alle omstændigheder er det en udfordring, hvis ingen i organisationen forstår det tekniske lag af løsningen. Så selvom man ikke har råd til at ansætte en afdeling af dataloger, så er en grundlæggende forståelse af, også, det tekniske i projektet vigtigt for, at man ender med at kunne bruge løsningen i praksis i virksomhedens forretningsprocesser. Og den forståelse skal helst være tværfaglig, så én teknisk kollega ikke kommer ud ad en tangent, løsrevet fra resten af organisationen, eller én forretningsudvikler ikke kommer ud ad en anden tangent, hvor de tekniske muligheder ikke udnyttes optimalt. Derudover bør hele organisationen have en fornemmelse af, hvad der er i gang, så man ikke risikerer at ens kolleger går og frygter for deres job eller ugennemsigtige ændringer.
Læs med i rapporten, hvis du vil klædes på i forhold til at få den ’rigtige’ gode idé, at forberede data og sørge for at få organisationen med – så jeres projekt ikke bliver blandt de 80%, der aldrig bliver til noget.
Nøgleord
Kontakter
Lisa LorentzenCommunications Specialist
Kommunikation og Markedsføring
Billeder
Links
Information om Alexandra Instituttet

Åbogade 34 · Njalsgade 76, 3. sal
8200 Aarhus N · 2300 København S
+45 70 27 70 12https://alexandra.dk
100 eksperter under ét tag
Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger.
Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet computer graphics, kunstig intelligens, internet of things, big data, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter.
Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.
Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
Flere virksomheder skal bruge kunstig intelligens til at styrke forretningen21.1.2021 13:58:25 CET | Pressemeddelelse
Nyt nationalt initiativ skal gøre dansk erhvervsliv bedre til at arbejde med kunstig intelligens. Det skal føre til nye produkter, innovative services og generelt øge konkurrenceevnen hos danske virksomheder.
It-samarbejde har styrket danske CLIMAID’s arbejde med fejlsøgning i deres IoT-løsninger15.1.2021 10:08:24 CET | Pressemeddelelse
En IoT-løsning består typisk af flere forskellige hardware- og softwareløsninger, der er leveret af flere virksomheder. Kombinationen af forskellige kompetencer, der er enten it-tekniske eller domænespecifikke, kan gøre det potentielt svært at spotte fejl og uregelmæssigheder – også kaldet anomalier – i et IoT-setup.
Chatbot bliver snart meget smartere med ny generation af kunstig intelligens17.12.2020 13:25:39 CET | Pressemeddelelse
Forestil dig robotter der bygger robotter. Så går udviklingen rigtig stærkt. Det kræver, at man kan bygge kunstig intelligens, der selv kan bygge kunstig intelligens. Netop dét gør man nu i et dansk AI chatbot-projekt hædret med Innovationsprisen, og det tiltrækker international bevågenhed fra verdensførende forskere.
Algoritme skal forbedre livetrackingen af sportsbegivenheder 4.12.2020 11:02:59 CET | Pressemeddelelse
Virksomheden TracTrac, der har specialiseret sig i at levere tracking af sejlsport, orienteringsløb eller andre sportsgrene, hvor deltagerne bevæger sig over store områder, er klar med ny teknologi, som kan revolutionere livetrackingen af sportsbegivenheder i bymiljøer. Virksomheden har det seneste år i samarbejde med Alexandra Instituttet arbejdet på en algoritme, der skal forbedre positioneringen og dermed oplevelsen af formidlingen af en konkurrence.
FORBLIV KONKURRENCEDYGTIG I FREMTIDEN MED AR/VR3.12.2020 15:45:34 CET | Pressemeddelelse
AR- og VR-teknologierne er nu så modne, at flere virksomheder er i gang med at udnytte fordelene med dem. Og fordelene strækker sig lige fra produktionsprocessen og oplæring af medarbejdere til kundeservice. Ved Virtuelt MADE Open Lab fik deltagerne konkrete eksempler på, hvordan man kan komme i gang – her opsummerer vi hovedbudskaberne.
Nyt partnerskab skal øge brugen af kunstig intelligens i erhvervslivet29.11.2020 22:17:05 CET | Pressemeddelelse
Analyse viser milliardpotentiale i kunstig intelligens - nu får danske SMV’er et skub fremad.
Nyt nationalt center for forskning i digitale teknologier26.11.2020 08:15:46 CET | Pressemeddelelse
Nyt nationalt Center for Forskning i Digitale Teknologier – DIREC – skal udbygge kapaciteten inden for forskning og uddannelse i Danmark. Centeret er en unik alliance mellem syv danske universiteter og Alexandra Instituttet inden for digitale teknologier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum