Børns Vilkår

Ny rapport: Hvert tiende barn er ikke med i klassens grupper på sociale medier

Del

Digitale medier giver adgang til nye måder at være sammen på for børn og unge. De digitale fællesskaber trækker tråde ind i klasseværelset, og står man uden for klassens grupper på sociale medier, mærkes det tydeligt henne i skolen, viser en ny rapport fra Børns Vilkår og TrygFonden.

Snapchat, Instagram, Messenger, Discord og TikTok. Stort set alle børn i 5. og 8. klasse er på sociale medier og online hver dag. Unge i 8. klasse er typisk på syv forskellige sociale medier, mens tilsvarende tal for børn i 5. klasse er fire.

Smartphones rykker tidligere og tidligere ind på børneværelserne, og digitale medier er blevet en vigtig del af børn og unges hverdagsliv. Med de digitale platforme følger også nye rum for sociale fællesskaber. For mange børn og unge er sociale medier ofte adgangsbilletten til fællesskabet, men hvert tiende barn er ikke med i klassens grupper på sociale medier. Det viser en ny undersøgelse blandt 2.149 skoleelever i 5. og 8. klasse, som Børns Vilkår og TrygFonden står bag.

”Børn og unges digitale og fysiske liv er to sider af samme sag, når vi taler trivsel og trygge fællesskaber. Undersøgelsen viser, at børns digitale fællesskaber er værdifulde og vigtige, men ofte lever de digitale fællesskaber deres eget liv væk fra de voksnes søgelys og nysgerrighed, og det kan få negative konsekvenser for de børn, der fx bliver ekskluderet fra online-grupperne,” siger Sanne Lind, børnefaglig konsulent i Børns Vilkår.

Langt de fleste børn og unge i 5. og 8. klasse fortæller, at der er grupper for hele eller dele af klassen på sociale medier. Her aftaler de sociale arrangementer, deler sjove videoer og udveksler information om lektier, så er man ikke er med i disse grupper, kan man gå glip af både små og store ting, der ellers kan være med til at binde fællesskabet sammen. Det betyder, at man kan føle sig udenfor.

Når børn og unge ikke er med i grupperne, kan det ifølge rapporten blandt andet skyldes, at der er bestemte sociale medier, de ikke må være på for deres forældre, at de ikke bliver inviteret med ind eller bevidst bliver holdt ude. Rapporten giver også et indblik i, hvordan der fra børnenes side kan være et pres på forældrene for, at de kan få lov til at være på sociale medier, inden de reelt er gamle nok til det.


Digital dannelse fylder for lidt i skolen
I rapporten fortæller mange børn og unge, at de oplever ikke at få hjælp og støtte fra de voksne til at begå sig digitalt. Næsten hvert tredje barn i 5. klasse og en fjerdedel af de unge i 8. klasse svarer, at de ikke har talt med deres lærer om temaer inden for digital dannelse. Kun fire ud af ti elever svarer, at de har talt med deres lærer om, hvordan klassen bruger grupper på sociale medier.

Samtidig oplever kun halvdelen af børnene, at deres forældre interesserer sig for deres onlineliv.

”Det er vigtigt, at man som forældre viser interesse for børnenes digitale liv, hvilke sociale medier de bruger, hvordan tonen er, og om alle i klassen er med. Man kan også tage initiativ til at få sat emnet på dagsordenen til forældremøder. Samtidig er det vigtigt, at lærere og pædagoger husker klassens digitale fællesskaber i trivselsarbejdet og inddrager børnene selv, da de er en del af løsningen,” forklarer Christoffer Elbrønd, projektchef i TrygFonden.

Rapporten giver desuden et detaljeret indblik i børn og unges brug af forskellige digitale medier og kommer ind på, hvilken indflydelse gaming og onlinespil har på de digitale fællesskaber.

Læs hele rapporten her

Øvrige nøgleresultater fra rapporten

  • 99 pct. af alle elever i 5. og 8. klasse er på sociale medier.
  • 10 pct. svarer, at de ikke er en del af nogen af de klassegrupper, der er på sociale medier. Det gælder oftere for børnene i 5. klasse end i 8. klasse. I 8. klasse er det 5 pct. af eleverne. I 5. klasse er det 16 pct. af eleverne, der står uden for klassens digitale grupper.
  • Mere end ni ud af ti elever i 5. klasse (92 pct.), og stort set alle elever i 8. klasse (97 pct.), fortæller, at der er grupper for hele eller dele af klassen på sociale medier.
  • Hos de ældste elever er YouTube et af de mest populære sociale medier, kun lige overgået af Snapchat, som 93 pct. af eleverne i 8. klasse bruger. Særligt medier som Instagram, Messenger og Facebook har meget større tag i eleverne i 8. klasse end i 5. klasse.
  • Stort set alle i 5. klasse og tre ud af fire i 8. klasse gamer. Andelen, der gamer, er dog markant lavere blandt pigerne i 8. klasse end blandt pigerne i 5. klasse – fra 92 pct. i 5. klasse til 48 pct i 8. klasse. Flere piger fortæller, at man risikerer at få negativ opmærksomhed, hvis man som pige gamer.
                

Fakta

  • Denne rapport bygger på en spørgeskemaundersøgelse i Børns Vilkårs Skolepanel, som 2.149 skoleelever i 5. og 8. klasse har besvaret, og på 10 gruppeinterviews med i alt 35 børn i 5. og 8. klasse. Spørgeskemaundersøgelsen er foretaget i november 2021 til januar 2022, og de kvalitative interviews er foretaget dels i efteråret 2021 samt i sommeren 2022.
  • Rapporten er lavet i samarbejde med TrygFonden for at sætte fokus på børns digitale fællesskaber og undersøger, hvordan de udspiller sig, og hvad voksne omkring børn bør være særligt opmærksomme på.

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Børns Vilkår

Børns Vilkår
Børns Vilkår
Trekronergade 26
2500 Valby

35 55 55 59http://www.bornsvilkar.dk/

Følg pressemeddelelser fra Børns Vilkår

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Børns Vilkår

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum