Ny rådgivningscafé hjælper borgere med psykiske eller sociale udfordringer
Pressen er velkommen til at deltage i åbningen på Maribo Bibliotek mandag 7. september kl. 10.30. Her vil formand for Social- og Arbejdsmarkedsudvalget Vibeke Grave sige et par ord, og pressen vil få mulighed for at få en snak med hende og med medarbejderne i Rådgivningscaféen.
Formålet med Rådgivningscaféen er at støtte borgerne i at leve et selvstændigt liv, hvor de aktivt kan deltage i samfundslivet og klare mest muligt selv.
”I Lolland Kommune ønsker vi at imødekomme og tilgodese de behov, som borgere med psykiske og sociale udfordringer kan have. Vi ved, at det er vigtigt for dem at kunne få hjælp hurtigt, fordi de ofte står med akutte problemstillinger, en tidsfrist, der nærmer sig, eller fordi det for eksempel lige er dén her dag, de har overskuddet til at tage kontakt. Med Rådgivningscaféen tilbyder vi dem hurtig og konkret hjælp, så udfordringerne ikke når at vokse sig endnu større og uoverskuelige,” fortæller formand for Social- og Arbejdsmarkedsudvalget Vibeke Grave.
I Rådgivningscaféen sidder medarbejdere fra Center for Social Service klar til at tage imod borgerne både telefonisk og personligt. De kan blandt andet hjælpe med at forstå post fra offentlige myndigheder og med at få skabt overblik over hverdagen. Samtidig kan de guide borgerne videre til relevante tilbud i kommunen. I Rådgivningscaféen er der også en økonomisk vejleder, som kan vejlede om privatøkonomien, budgetplanlægning, gældsoversigt og hjælpe med at kontakte banken, SKAT eller kreditorer.
Borgerne vil derudover få mulighed for at deltage i kurser sammen med andre i samme situation, hvor de i fællesskab kan arbejde med deres udfordringer. Kurserne ledes af en underviser, der yder støtte og opbakning undervejs.
Pårørende er også meget velkomne i Rådgivningscaféen. Her kan de blandt andet få råd og vejledning i at håndtere situationen og hjælpe bedst muligt. Derudover kan de få et overblik over de frivillige organisationer, der arbejder med borgere med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser.
Om Rådgivningscaféen
I Rådgivningscaféen kan du få:
- Overblik over din økonomi
- Kontakt til frivillige organisationer
- Hjælp til at læse og forstå breve
- Støttende samtaler i forhold til familie, studie, børn eller lignende
- Støtte til at overholde aftaler
- Hjælp til at være pårørende
- Viden om dine muligheder og hjælp til at få overblik over din situation
- Hjælp til at skabe struktur i hverdagen
Kontakt Rådgivningscaféen
Maribo Bibliotek, Østre Landevej 33, 4930 Maribo
- Besøg efter aftale: mandag fra kl.10-15
- Telefoniske henvendelser: mandag- fredag fra kl. 08.30-13.00, tlf. 54 67 50 33
- Du kan booke en tid ved at ringe eller ved at sende en mail til rc@lolland.dk.
Nakskov Bibliotek, Søvej 8, 4900 Nakskov
- Besøg efter aftale: torsdag fra kl. 10-17
- Telefoniske henvendelser: mandag- fredag fra kl. 08.30-13.00, tlf. 54 67 50 33
- Du kan booke en tid ved at ringe eller ved at sende en mail til rc@lolland.dk.
Læs også om Rådgivningscaféen på www.lolland.dk/rc
Nøgleord
Kontakter
Ann Borggaard
Leder af Center for Social Service
Tlf. 24 60 53 28
Vibeke GraveFormand for Social- og Arbejdsmarkeds- udvalget
Tlf:25 12 00 04Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Lolland Kommune styrker indsatsen for børn og unge i begyndende mistrivsel10.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt tilbud skal gøre det let og enkelt at få den nødvendige hjælp – før problemerne vokser sig større.
Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune5.9.2025 16:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
Erhvervsvenlighed på Lolland: Det går den rigtige vej4.9.2025 17:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Bedre samarbejde med virksomhederne, international rekruttering og fremgang på byggesagsbehandlingstid og digital erhvervsservice. Ny DI-måling viser positive tendenser i den lokale erhvervsvenlighed på Lolland.
Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø3.9.2025 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
Tomme bilsæder kan nu blive en del af den kollektive transport1.9.2025 09:37:05 CEST | Pressemeddelelse
Nu får borgere i Lolland Kommune en ny, fordelagtig mulighed for at dele køreturen. Lolland Kommune har indgået et samarbejde med samkørselstjenesten nabogo, som gør det muligt at udnytte de tomme sæder i biler, der allerede kører på vejene. Som passager kan du køre med til en lavere pris, fordi kommunen giver tilskud til turen, og dermed bliver samkørsel et attraktivt supplement til den kollektive transport for både pendlere, unge under uddannelse og andre med behov for transport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum