Ny podcastserie fra Samvirke ’Med mad i munden’

Den 6. februar går Samvirke for første gang i luften med en podcast, der sætter mad og dens mange funktioner under lup. For hvorfor er det egentlig så vigtigt, hvad vi spiser, og hvem vi gør det sammen med?

’Med mad i munden’ er en podcast, hvor Samvirke går på opdagelse i madens betydning for vores vaner og traditioner, for individet og fællesskabet og ikke mindst for klimaet og vores samfund. Andreas Kirkelund besøger i hvert afsnit en gæst med stærke meninger om, hvad mad kan, skal og må, og gør os klogere på, hvorfor maden kan sætte både sindene og sanserne i kog.

”Mad både skiller og samler os, og mad er med til at vise, hvem vi er. Mad handler i dag ikke blot om at stille sulten – det er også en slagmark for kostråd, sundhed, klima, præstation og smag,” siger Maiken Riis Friberg, chefredaktør for Samvirke, som glæder sig til, den nye podcast er gået i luften.

"På Samvirke har vi altid kredset om maden, og vores læsere er umættelige når det kommer til maden. For aldrig før har, hvad vi spiser, optaget så mange, som det gør i dag. Mad er en måde at skille sig ud eller passe ind på, og vi følger levende med i hvad andre spiser, og hvorfor de gør det. Vi vil gerne gøre nogle af læserne til lyttere og tage dem med på opdagelse i, hvad mad kan, gør og skal i det moderne samfund,” fortæller hun.

Vært for podcasten er Samvirke-journalist Andreas Kirkelund, som er på jagt efter mennesker med stærke meninger om det, vi spiser. I podcasten kan du blandt andet møde en bioetiker, der har droppet alt kød, en tyrkisk kok, der kæmper for at få dansk mad tilbage på menuen, og en museumsdirektør, der ser maden som den bedste indgang til at samle os, når meningerne eller ensomheden skiller os.

Første sæson af ’Med mad i munden’ udkommer den 6. februar med de tre første afsnit. Der vil efterfølgende udkomme et nyt afsnit hver onsdag i 12 uger.

Podcasten kan høres på www.samvirke.dk/podcast eller der, hvor du hører dine podcasts. Coop.dk/MAD er sponsor for podcasten.

For yderligere info, kontakt:

Maiken Riis Friberg, chefredaktør for Samvirke, mob. 26175933, maiken.friberg@coop.dk

Andreas Grubbe Kirkelund, journalist på Samvirke, mob. 25212165, Andreas.kirkelund@coop.dk

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk