Ny pantstation i Helsingør bliver den første af sin slags i Danmark
Med testen ønsker Dansk Retursystem, som driver pantstationerne, at se, om en nye model fra norske TOMRA, vil egne sig til det danske marked, og det er nu op til pantstationens brugere i Helsingør og omegn at teste.
”Vi ved godt, at der med enhver forandring er behov for tid til at vænne sig til det nye, men vi håber, at Helsingør tager godt imod den nye pantstation. Den gamle var slidt efter mange års massivt brug, og alternativet var at lukke den. Derfor så vi det som en god mulighed at teste den nye model, som både er driftssikker og mere miljøvenlig”, siger Marlene Holmgaard Fris, markedsdirektør i Dansk Retursystem.
Syv gange så meget plads
En af de markante fordele ved den nye model er, at den optæller og maser plastikflasker og dåser på stedet. Det betyder, at man får sine penge ind på sit betalingskort samme dag, og når flasker og dåser er maste, fylder de meget mindre, så det er plads til langt mere i den nye pantstation - faktisk syv gange så meget. Dermed skal den tømmes sjældnere, og det sparer både penge og CO2. Desuden slipper man for at bruge den særlige pantsæk, da man nu blot skal hælde sine dåser og plastikflasker direkte ind i maskinen, så bliver de talt op.
“Vi glæder os til at teste vores nye model i Danmark sammen med Dansk Retursystem og få en masse gode erfaringer fra brugerne. Vi er glade for at være med til at give danskerne flere muligheder for at komme af med deres pant, og det er kun positivt, når processen også bliver mere effektiv og miljøvenlig,” siger Michael Milo, der er administrerende direktør for TOMRA i Danmark.
Let at komme af med pant
Dansk Retursystem har en ambition om, at det skal være let at komme af med sin pant, også når man har store mængder, og planlægger derfor at udbygge netværket af pantstationer i hele landet, så der i 2025 er 36 pantstationer. Testen af den nye pantstation i Helsingør skal vise, hvordan en model, hvor glas skilles fra plastik og aluminium, fungerer på det danske marked. I den første tid, efter den nye pantstation åbner den 24. juni, vil der være personale ved pantstationen til at guide. Pantstationen ligger bag Jem & Fix med indkørsel fra Klostermosevej og har åbent hver dag kl. 10-18.
Kort fortalt om den nye pantstation:
- Ingen pantsæk
- Hæld plastflasker og dåser direkte i en sluse
- Aflever glasflasker i en automat ved siden af
- Pantpengene går ind på dit Pantkort eller Dankort inden for én bankdag
- Dåser og flasker bliver mast, så der er plads til mange flere
- En mere CO2-besparende pantstationsløsning
Nøgleord
Kontakter
TOMRA Systems: Kommunikationskonsulent Sofie Jacobsen Lockhart, sjl@essencius.dk, tlf. 26141322
Dansk Retursystem: Kommunikationskonsulent Mette Klint, mtk@danskretursystem.dk, tlf. 30671353
Billeder
Links
Information om Dansk Retursystem
Om Dansk Retursystem
Hver eneste dag afleverer danskerne 4,5 millioner flasker og dåser, som Dansk Retursystem sørger for bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 178.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.
Om TOMRA
I 1972 udviklede TOMRA verdens første returautomat, og i dag er virksomheden markedsledende med mere end 80.000 opstillede retursystemer fordelt på over 60 markeder. På verdensplan indsamler TOMRA’s returautomater hvert år 40 milliarder drikkevareemballager til genanvendelse. De innovative maskiner, digitale løsninger og service gør det nemt for både industrien, forbrugere og detailhandlen at bidrage til en mere bæredygtig verden.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Retursystem
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Retursystem
Kasper Schmidt bliver ny CEO i Dansk Retursystem5.4.2024 13:21:55 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Retursystem henter Kasper Schmidt som ny administrerende direktør. Han kommer fra en stilling som CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S og tiltræder 1. august hos Dansk Retursystem, som driver det danske pant- og retursystem. Her afløser han Lars Krejberg Petersen, der har ønsket at fratræde i 2024.
Pant-markedet har stabiliseret sig efter år med vild vækst14.3.2024 08:27:05 CET | Pressemeddelelse
Efter flere år med vækst i antallet af flasker og dåser, der kom retur i pantsystemet, er der i 2023 kommet 2 mia. flasker og dåser retur, hvilket er lige så meget som året før. Også returprocenten på 92 er den samme. Dermed ser de senere års vækst ud til nu at have stabiliseret sig på et højt niveau. Det fremgår af Dansk Retursystems årsrapport.
Hurtigere udbetaling af pant kommer dagligvarehandlen til gode4.3.2024 14:06:41 CET | Pressemeddelelse
Fremover får dagligvarehandlen og andre, der får hentet pantflasker og dåser af Dansk Retursystem, udbetalt panten op til 14 dage hurtigere end hidtil. Et ønske fra dagligvarehandlen, der påvirker deres likviditet positivt.
Lad skruelåget sidde på flasken og bidrag til genanvendelse af 140 ton plast om året20.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Til sommer bliver det lovpligtigt, at skruelåg af plastik sidder fast på plastflasker og kartoner både under og efter brug. Ved at lade dem sidde kan danskerne være med til at sikre, at yderligere op mod 70 millioner låg bliver genanvendt.
Ny fabrik skal fremtidssikre pantsystemet5.2.2024 14:09:57 CET | Pressemeddelelse
Mandag den 5. februar blev det første spadestik til Dansk Retursystems nye pantfabrik i Fredericia taget af borgmester Steen Wrist og adm. direktør Lars Krejberg Petersen. Når fabrikken står klar i udgangen af 2025, skal den håndtere alle de flasker og dåser, der pantes vest for Storebælt – i højsæsonen 3,5 mio. om dagen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum