Danskerne panter for pengene – og forstår de miljøgevinsterne, panter de endnu mere

Del

At få penge som belønning er den største motivationsfaktor, når danskerne panter dåser og flasker. Men de, som kender til gevinsterne for miljøet, panter endnu mere, viser en ny analyse af danskerne pantvaner. Dansk Retursystem lancerer på den baggrund i dag en ny kampagne, der skal løfte danskernes forståelse af pantsystemet og få endnu flere dåser og flasker retur og genanvendt.

Dansk Retursystem lancerer en ny kampagne, der skal løfte danskerne forståelse af pantsystemet og bidrage til at få de sidste dåser og flasker ”hjem” i pantsystemet.
Dansk Retursystem lancerer en ny kampagne, der skal løfte danskerne forståelse af pantsystemet og bidrage til at få de sidste dåser og flasker ”hjem” i pantsystemet. Foto: Theis Bothmann Billedet må bruges i forbindelse med omtale af kampagnen We Pant A Lot fra Dansk Retursystem

Danskerne panter på livet løs. 93 procent af de drikkevareemballager med pant, der sælges i Danmark, indleveres hvert år og genanvendes til nye dåser og flasker, hvilket gør returprocenten i det danske pantsystem til en af verdens højeste.

Det er særligt den økonomiske belønning, der motiverer danskerne til at pante. 65 % af danskerne peger på, at pengene betyder mest, når de vælger at pante, mens 26 % vægter miljøhensyn højest.

”At få penge i hånden har altid været vigtigt for forbrugerne – og vi oplever, at det betyder meget i en tid, hvor inflation og nervøsitet for den økonomiske udvikling har præget hverdagen. Miljøhensyn er dog klart nummer to - og motiverer også dem, hvor pantpengene vejer tungest. Den nye analyse peger på, at de danskere, der kender til miljøgevinsterne ved pantsystemet, panter mere end andre. Vi mener derfor, at der er et potentiale i at øge danskerne viden om pantsystemet og de gevinster, vi skaber sammen”, siger Heidi Schütt Larsen, vicedirektør med ansvar for cirkulær økonomi hos Dansk Retursystem.

I Danmark bliver der hvert år solgt over 2 milliarder flasker og dåser. Dansk Retursystem mener, det afgørende, at emballager med pant ikke ender i affaldsbeholdere eller i værste tilfælde naturen, men forbliver i pantsystemet, hvor de genanvendes i høj kvalitet og bliver til nye dåser og flasker.

Den nye analyse viser, at flertallet af danskerne mangler viden om, hvordan de forskellige slags pantemballager behandles. Kun for plastflasker er der et lille flertal på 52%, der ved, hvordan emballagerne typisk behandles. Blandt de danskere, der ved, at det bedre for miljø og klima at pante end at sortere emballager som metal-, plast- og glasaffald, er det hele 95%, der angiver, at de panter alle deres daser og flasker.

Ny kampagne skal få de sidste dåser og flasker ”hjem”

På baggrund af analysen lancerer Dansk Retursystem i dag en ny kampagne, der skal løfte danskerne forståelse af pantsystemet og bidrage til at få de sidste dåser og flasker ”hjem” i pantsystemet.  

”Fra vores mange analyser ved vi, at der typisk er flere forhold, der motiverer danskerne til at pante. Vi er hele Danmarks pantsystem, og derfor skal vi kunne forklare alle danskere, hvorfor de skal pante, hvad der er god pantadfærd og hvilke miljøgevinster, vi opnår, når dåser og flasker indleveres som pant. Det er vores sigte med kampagnen. Ikke mindst skal vi tage højde for de sociale situationer, som har betydning for, om danskerne får pantet. Her har vi særlig fokus på de unge, der ofte er ”på farten” med to go-emballage i hånden og befinder sig i situationer, hvor god pantadfærd er vanskeligere end i hjemmet”, siger Heidi Schütt Larsen.

De unge panter mindst

De 18-29-årige er den gruppe, der er mindst tilbøjelige til at pante. Dog er det fortsat 88 procent af ”de unge”, der angiver, at de panter alle deres dåser og flasker med pant.

We Pant A Lot-kampagnen tager livtag med seks centrale misforståelser om pant på en anderledes og humoristisk måde.​ Kampagnen består en række korte film og udspiller sig i et univers, hvor en dansk familie møder udlandet og i hverdagssituationer formidler pantens værdi og betydning med humor. Filmene vil særligt blive vist på sociale medie i ugerne 19-26.

Se kampagnen her: Wepantalot.dk

Fakta om pantsystemet

  • I Danmark kommer 93 % af alle solgte flasker og dåser retur og bliver genanvendt i pantsystemet. Det er vores returprocent, og den er blandt verdens højeste. Af de 93 % bliver 97 % genanvendt, heraf 99,7 % genanvendt i flaske-til-flaske-loop. Det er forskelligt for emballagetyperne, hvor stor en del der går i flaske-til-flaske loop.
  • Genanvendelse i pantsystemet fik reduceret klimaaftrykket med godt 234.000 ton CO2 i 2024.
  • Den samlede CO2-udledning fra pantsystemet var i 2024 knap 1 % højere end i 2019, men målt pr. emballage er udledningen reduceret med 32 % i samme periode.
  • De er meget få flasker og dåser, der ender i naturen. Faktisk udgør pant under 0,35 % (0,48 % i 2022) af affald i naturen. Dansk Retursystem har fået kortlagt, hvor mange flasker og dåser med pant, der bliver til henkastet affald. Kortlægningen foretages af Hold Danmark Rent.
  • Dansk Retursystem har drevet pantsystemet siden 2002. Dansk Retursystem er ejet af bryggerierne og drives non-profit. Miljøministeriet fører tilsyn med Dansk Retursystem.

Nøgleord

Kontakter

Flere informationer og aftaler om interview på tlf: 30 67 13 90.

Billeder

Foto: Theis Bothmann Billedet må bruges i forbindelse med omtale af kampagnen We Pant A Lot fra Dansk Retursystem
Download
Foto: Theis Bothmann Billedet må bruges i forbindelse med omtale af kampagnen We Pant A Lot fra Dansk Retursystem
Download
Foto: Theis Bothmann Billedet må bruges i forbindelse med omtale af kampagnen We Pant A Lot fra Dansk Retursystem
Download
Foto: Theis Bothmann Billedet må bruges i forbindelse med omtale af kampagnen We Pant A Lot fra Dansk Retursystem
Download
Foto: Theis Bothmann Billedet må bruges i forbindelse med omtale af kampagnen We Pant A Lot fra Dansk Retursystem
Download
Foto: Theis Bothmann Billedet må bruges i forbindelse med omtale af kampagnen We Pant A Lot fra Dansk Retursystem
Download
Foto: Ty Stange Billedet må bruges i forbindelse med omtale af Dansk Retursystem
Download
Pige hjælper sin mor med at pante
Pige hjælper sin mor med at pante
Foto: Ty Stange Billedet må bruges i forbindelse med omtale af Dansk Retursystem
Download
Heidi Schutt Larsen, vicedirektør og direktør for Cirkulær Økonomi
Heidi Schutt Larsen, vicedirektør og direktør for Cirkulær Økonomi
Foto: Ty Stange Må bruges i forbindelse med omtale af Dansk Retursystem
Download
Vicedirektør og direktør for cirkulær økonomi i Dansk Retursystem, Heidi Schütt Larsen
Vicedirektør og direktør for cirkulær økonomi i Dansk Retursystem, Heidi Schütt Larsen
Ty Stange
Download

Links

Hver dag pantes 5,8 mio. flasker og dåser i Danmark – det svarer til, at stort set alle danskere hver dag panter en flaske eller dåse. Dansk Retursystem sørger for, at de pantede flasker og dåser bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 234.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Retursystem

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Retursystem

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye