Ny omfattende evaluering af planloven
Den evaluering af planloven, der offentliggøres i dag, er en opfølgning på aftalen mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti fra 2016, ”Danmark i bedre balance – Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet”.
Aftalen har i perioden 2017-2020 dannet grundlag for flere ændringer i planloven. Der er foretaget ændringer i naturbeskyttelseslovens regler om strandbeskyttelse, klitfredning og beskyttelseslinjer for søer og åer, ligesom der er etableret nye klagenævn på både plan- og miljøområdet.
Der har været en overvældende interesse for evalueringen, og der er modtaget cirka 100 konkrete forslag fra borgere, kommuner og interesseorganisationer med fokus på, hvordan planloven kan skabe gode muligheder og udvikling i både land og by.
”Planloven har betydning for alle danskeres fremtid – for vores erhverv, bosætningsmønstre og for udviklingen generelt i landdistrikter og byer. Det er planloven, der er med til at sikre, at vi får et sammenhængende Danmark med plads til virkelyst i alle dele af landet, og at vi samtidig kan værne effektivt om natur, miljø og klima”, siger indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek.
Han vil nu invitere til bred dialog om den nye evaluering, hvor der bliver plads og anledning til at diskutere planlovens muligheder for at skabe et mere sammenhængende og grønt Danmark.
Yderligere oplysninger
Evalueringen af planloven med fem tilhørende bilagsrapporter kan ses på www.im.dk.
Evalueringen har haft fokus på følgende temaer:
- Grøn omstilling, bæredygtighed og styrket natur
- Gode rammer for landsbyernes og landdistrikternes udvikling
- Byudvikling og detailhandel
- Nye udviklingsmuligheder ved kysterne og for turisme
- Styrket erhvervsudvikling i byerne
- Landsplanlægning og samarbejdet med kommunerne
- Mere enkel og strategisk planlægning i kommunerne
- Digitalisering af planer og data
- Klagesystemet
Spørgsmål til evalueringen kan rettes til Sigmund Lubanski, konstitueret direktør i Bolig- og Planstyrelsen, slu@erst.dk.
For pressekontakt: Pressechef i Indenrigs- og Boligministeriet, Poul Aarøe Pedersen, 29329847 eller poa@im.dk.
Nøgleord
Information om Digitaliseringsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Fem nye tommelfingerregler skal hjælpe forældre, børn og unge i den digitale hverdag1.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er et kæmpe eksperiment i gang, når det handler om børn og unges liv på digitale medier. Det gælder både skærmforbrug, men også det indhold, de bliver eksponeret for på digitale medier. Det er udfordringer, der skal løses i fællesskab. Derfor lancerer Alliancen for et trygt og godt digitalt børne- og ungeliv nu fem tommelfingerregler, som skal være med til at hjælpe forældre og skabe tryggere rammer for børn og unges færden på nettet.
Hvad skal Danmarks nye app til digitale beviser hedde?29.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Digitaliseringsministeriet inviterer nu danskerne til at navngive en ny app. Den nye app skal på sigt rumme alverdens digitale beviser. Der er derfor brug for kreative bud på det nye app-navn.
Ny aftale om en fremtidssikret digital infrastruktur i hele Danmark26.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark får med ny aftale de bedste telepolitiske rammer for anvendelse af en robust og fremtidssikret digital infrastruktur. Aftalen sikrer samtidig en fortsat indsats mod stigende digital svindel.
Nu samles de eksperter, der skal finde frem til nye AI-storskalaprojekter16.6.2025 09:01:08 CEST | Pressemeddelelse
Kunstig intelligens i den offentlige sektor er afgørende for at øge kvaliteten og frigøre ressourcer, så der er mere tid til nærvær i velfærden. Derfor samles aktører og eksperter fra det offentlige og private nu for at drøfte, hvilke AI-storskalaprojekter der kan gøre den offentlige sektor bedre.
Ny aftale skal gøre det lettere at være digital borger i Danmark11.6.2025 11:00:01 CEST | Pressemeddelelse
Det skal være lettere for danskerne at få hjælp til det digitale fra deres pårørende via digitale fuldmagter, borgernes tillid til de offentlige digitale løsninger skal fastholdes, og digital suverænitet i den offentlige sektor skal fremmes. Det er blot nogle af formålene med den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som regeringen, KL og Danske Regioner præsenterer i dag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum