Aftale om tre storskalaprojekter med kunstig intelligens i den offentlige sektor
Kunstig intelligens i den offentlige sektor kan styrke opgaveløsningen, gøre mødet med det offentlige bedre og frigøre mere tid til det vigtige. Regeringen, KL og Danske Regioner har derfor indgået en aftale om storskalaprojekter med kunstig intelligens, som skal udrulles i den offentlige sektor fra 2026.
Regeringen, KL og Danske Regioner har i regi af den Digitale Taskforce for Kunstig Intelligens indgået en aftale om udrulning af storskalaprojekter med kunstig intelligens, som skal styrke opgaveløsningen, forbedre mødet med det offentlige og frigive tid i den offentlige sektor.
Der afsættes 266,7 mio. kr. til finansiering af storskalaprojekterne, der finansieres i fællesskab mellem staten, kommuner og regioner. Initiativerne igangsættes fra 2026 og skal bl.a. frigive tid fra dokumentationsprocesser via AI og øge udbredelsen af digitale assistenter til medarbejdere, borgere og virksomheder.
Storskalaprojekterne har særligt fokus på at anvende AI til at understøtte administrative og rutineprægede opgaver i den offentlige sektor – fx referater af borgersamtaler - og på at understøtte borgerens interaktion med det offentlige. Med aftalen vil regeringen, KL og Danske Regioner nu udbrede AI-løsninger i både stat, kommuner og regioner med en klar og fælles vision, der tager afsæt i eksisterende og positive erfaringer fra den offentlige sektor, der bl.a. vil give mere tid til den borgernære velfærd.
Formålet med projekterne er at bidrage til at fremtidssikre den offentlige opgaveløsning og bruge teknologien til at frigøre tid samt øge effektiviteten og kvaliteten i den offentlige sektor.
Digitaliseringsminister Caroline Stage udtaler:
”Vi har et klart mål om, at vi vil styrke den borgernære velfærd. Det kræver, at vores ansatte i den offentlige sektor bruger mindre tid på tastaturet og mere tid med borgerne. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu har landet en aftale med kommuner og regioner om de første tre store projekter inden for kunstig intelligens. Jeg er sikker på, at de tre storskalaprojekter kommer til at gøre en positiv forskel for både ansatte og borgere. Aftalen markerer et første skridt, hvor vi nu for alvor begynder udrulningen af kunstig intelligens med det klare formål at skabe mere tid til det vigtige.”
Formand for KL, Martin Damm udtaler:
”I kommunerne er vi ikke bare nysgerrige på AI, vi er også helt klar til at bringe vores erfaringer i spil i de kommende storskalaprojekter. Der er gode muligheder for, at kunstig intelligens kan gøre en positiv forskel for de mange medarbejdere, der hver dag bruger uforholdsmæssigt meget tid på dokumentation frem for på borgerne. Derfor er vi glade for aftalen om storskalaprojekterne, og når de juridiske rammer er fuldt på plads, skal der nok komme fuldt skub på AI-udviklingen i det offentlige.”
Formand for Danske Regioner, Anders Kühnau udtaler:
”Det kommer både patienter og personale til gode, når sundhedsvæsenet bruger kunstig intelligens på en klog måde. Kunstig intelligens kan hjælpe personalet med at give patienterne en hurtig og effektiv diagnose og be-handling. Det letter medarbejdernes arbejde og sikrer, at vi bruger ressourcerne bedre.”
Storskalaprojekter med kunstig intelligens i den offentlige sektor |
|
Den Digitale Taskforce for Kunstig Intelligens igangsætter tre storskalaprojekter i den offentlige sektor med initiativer, der udgør de første skridt: Automatiseret dokumentationProjektet skal bidrage til bred skalering af AI-understøttet dokumentation, hvor bl.a. tale-til-tekst-teknologi skal hjælpe offentligt ansatte med at læse journaler og skrive referater. Projektet udrulles i første omgang på beskæftigelsesområdet i kommunerne samt i administrativ og klinisk praksis i regionerne. Herefter udrulles teknologien på sundheds- og ældreområdet i kommunerne. Den AI-understøttede dokumentation skal indledningsvist bruges til at reducere den tid, som medarbejdere bruger på bl.a. at læse og skrive referater af borger- og patientsamtaler og på den måde skabe bedre betingelser for, at fx sagsbehandlere, SOSU’er og læger kan være mere nærværende i mødet med borgerne og patienterne. Digital assistent til borgere og virksomhederIntelligente digitale assistenter kan erstatte statiske selvbetjeningsløsninger for at gøre det nemmere for borgere og virksomheder at interagere med det offentlige. Projektet indebærer bl.a., at der udvikles nye chatfunktioner til vejledning af både borgere og virksomheder, som på sigt kan udbygges med endnu mere målrettede funktioner. Storskalaprojektet skal forbedre borgere og virksomheders oplevelse af mødet med den offentlige sektor og offentlige ydelser - og samtidig reducere mængden af vejledningsopgaver, som mange offentligt ansatte sidder med hver dag. Digitale assistenter og beslutningsstøtte til medarbejdereProjektet skal understøtte, at flest mulige medarbejdere på tværs af den offentlige sektor får en digital assistent, der kan hjælpe med sagsbehandlingen. Visionen er derigennem at sikre hurtigere sagsbehandling og styrke medarbejdernes faglighed med forslag til proces og beslutninger – fx i forbindelse med behandling af byggesager i kommunerne. Projektet rummer et stort potentiale for både at effektivisere og øge kvaliteten i opgaveløsningen på tværs af den offentlige sektor. |
AI-storskalaprojekterne lanceres på baggrund af, at statsministeren i foråret annoncerede, at der skulle identificeres tre AI-storskalaprojekter til udrulning i den offentlige sektor. På baggrund af et symposium om kunstig intelligens afholdt i juni og øvrige input delt med den Digitale Taskforce for Kunstig Intelligens, er regeringen, KL og Danske Regioner blevet enige om storskalaprojekterne og de første underliggende initiativer. Parterne vil drøfte håndtering af projekternes potentialer mv. i forbindelse med økonomiaftalerne for 2027.
Taskforcen arbejder sideløbende med at sikre nutidige og ansvarlige juridiske rammer, der skal understøtte, at storskalaprojekterne med kunstig intelligens kan anvendes bredt og effektivt i den offentlige sektor samt etisk og ansvarligt med borgernes databeskyttelse og retssikkerhed for øje.
Kontakter
Poul Aarøe PedersenPressechef
Tlf:+45 29 32 98 47poa@digmin.dkDanske Regioners pressevagt
Tlf:+45 51 51 18 18KL's pressevagt
Tlf:+45 33 70 33 33Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Ny rapport: Techgiganter viste sidste år reklamer til danske børn og unge for 327 millioner kroner16.12.2025 09:10:30 CET | Pressemeddelelse
Techgiganterne har indtægter for store beløb ved at have børn og unge klistret til deres platforme. Ny rapport viser, hvordan danske børn og unges skærmtid omsættes til flere hundreder millioner kroner i årlige reklameindtægter.
Bredbåndspuljen sikrer hurtigt internet til småøer11.12.2025 10:05:01 CET | Pressemeddelelse
851 adresser får tilskud til etableringen af bredbånd, og især småøerne kan nu se frem til hurtigt internet.
Ny rapport giver indblik i techgiganternes maskinrum: Tid, tanker og følelser er råstof i jagten på profit11.12.2025 09:01:54 CET | Pressemeddelelse
Ny rapport viser, hvordan sociale medier systematisk fastholder brugerne gennem design, data og algoritmer. De mest fastholdte unge i undersøgelsen ser i gennemsnit 895 TikTok-videoer om dagen, hvor hvert klik, ophold og bevægelse registreres og bruges til at fastholde dem.
Ny app til digitale beviser skal hedde AltID28.11.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Til foråret lanceres en ny app fra det offentlige, der vil have et legitimationsbevis og et aldersbevis. På sigt vil appen kunne anvendes i hele EU og indeholde alverdens digitale beviser.
Fortsat høj tillid til de offentlige digitale løsninger25.11.2025 10:09:23 CET | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at 84 procent af danskere mellem 15 og 89 år har tillid til de offentlige digitale løsninger. Analysen viser også, at de fleste borgere har gode oplevelser med de offentlige digitale løsninger.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum