Ny rapport: Techgiganter viste sidste år reklamer til danske børn og unge for 327 millioner kroner
Techgiganterne har indtægter for store beløb ved at have børn og unge klistret til deres platforme. Ny rapport viser, hvordan danske børn og unges skærmtid omsættes til flere hundreder millioner kroner i årlige reklameindtægter.
Børn og unge er blevet en central del af techgiganternes forretningsmodeller. Det viser en ny undersøgelse udarbejdet af Copenhagen Economics for Digitaliseringsministeriets ’Center for sociale medier, tech og demokrati’.
Økonomerne bag undersøgelsen estimerer, at fem techgiganter – Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok og YouTube – i 2024 omsatte for 327 mio. kroner ved at vise reklamer til danske børn og unge i alderen 8-17 år. Heraf anslås 79 mio. kroner at udgøre indtægten på at vise reklamer til børn, der er mellem 8-12 år, og altså er yngre end platformenes egne aldersgrænser på 13 år.
”Jeg synes, det er dybt grotesk, hvordan techgiganterne driver rovdrift på vores børn blot for at fodre en forretningsmodel, der sætter profit over trivsel. Det illustrerer jo desværre, hvorfor de sociale medier er så opsatte på at fastholde børn og unge på deres platforme. Derfor er det nødvendigt, at vi sætter ind med en national aldersgrænse for sociale medier og begrænser deres fastholdelsesmekanismer. Det er en alt for god forrentning for techgiganterne til, at de frivilligt vil begrænse børnenes brug af deres platforme,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Reklameindtægten varierer betydeligt på tværs af platformene. TikTok genererede den højeste årlige indtægt med 316 kroner per bruger, efterfulgt af YouTube med 194 kroner per bruger.
Sociale medier sluger børns tid
Undersøgelsens estimater viser, at techgiganterne både har en økonomisk interesse i at tiltrække flest mulige børn samt at fastholde dem i længst mulig tid.
I alt brugte danske børn og unge 838 mio. timer på techgiganternes platforme i 2024, estimerer undersøgelsen. Det svarer til, at hvert barn i gennemsnit bruger 53,8 dage om året på platformene.
TikTok er den platform, der sluger mest tid fra børnene. Det estimeres, at børn og unge i gennemsnit bruger mere end to timer dagligt på TikTok, efterfulgt af Snapchat og YouTube. Børn og unges høje forbrug af sociale medier gør dem til en betydelig brugergruppe på techgiganternes platforme. De står eksempelvis for hele 43 pct. af den samlede skærmtid på TikTok i Danmark, viser undersøgelsen.
Læs undersøgelsen her.
Om undersøgelsen
- Analysen estimerer reklameindtægter relateret til danske børn i alderen 8-17 år på Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok og YouTube.
- Analysen kombinerer eksisterende data om brugerandele og tidsforbrug på tværs af den danske befolkning i alle aldre. Platformsspecifikke reklameindtægter tilskrives derefter børn og unge baseret på deres andel af den samlede forbrugstid i Danmark.
- Undersøgelsen er udarbejdet af Copenhagen Economics på vegne af Center for sociale medier, tech og demokrati.
Yderligere oplysninger
Presse- og kommunikationsrådgiver Cindy Shummontien Green på +45 21 67 58 68 eller csg@digmin.dk
Kontakter
Michael Højgaard BangPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 16mihb@digmin.dkPoul Aarøe PedersenPressechef
Tlf:+45 29 32 98 47poa@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Aftale om tre storskalaprojekter med kunstig intelligens i den offentlige sektor16.12.2025 08:17:23 CET | Pressemeddelelse
Kunstig intelligens i den offentlige sektor kan styrke opgaveløsningen, gøre mødet med det offentlige bedre og frigøre mere tid til det vigtige. Regeringen, KL og Danske Regioner har derfor indgået en aftale om storskalaprojekter med kunstig intelligens, som skal udrulles i den offentlige sektor fra 2026.
Bredbåndspuljen sikrer hurtigt internet til småøer11.12.2025 10:05:01 CET | Pressemeddelelse
851 adresser får tilskud til etableringen af bredbånd, og især småøerne kan nu se frem til hurtigt internet.
Ny rapport giver indblik i techgiganternes maskinrum: Tid, tanker og følelser er råstof i jagten på profit11.12.2025 09:01:54 CET | Pressemeddelelse
Ny rapport viser, hvordan sociale medier systematisk fastholder brugerne gennem design, data og algoritmer. De mest fastholdte unge i undersøgelsen ser i gennemsnit 895 TikTok-videoer om dagen, hvor hvert klik, ophold og bevægelse registreres og bruges til at fastholde dem.
Ny app til digitale beviser skal hedde AltID28.11.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Til foråret lanceres en ny app fra det offentlige, der vil have et legitimationsbevis og et aldersbevis. På sigt vil appen kunne anvendes i hele EU og indeholde alverdens digitale beviser.
Fortsat høj tillid til de offentlige digitale løsninger25.11.2025 10:09:23 CET | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at 84 procent af danskere mellem 15 og 89 år har tillid til de offentlige digitale løsninger. Analysen viser også, at de fleste borgere har gode oplevelser med de offentlige digitale løsninger.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum