Ny rapport: Techgiganter viste sidste år reklamer til danske børn og unge for 327 millioner kroner

Del

Techgiganterne har indtægter for store beløb ved at have børn og unge klistret til deres platforme. Ny rapport viser, hvordan danske børn og unges skærmtid omsættes til flere hundreder millioner kroner i årlige reklameindtægter.

Børn og unge er blevet en central del af techgiganternes forretningsmodeller. Det viser en ny undersøgelse udarbejdet af Copenhagen Economics for Digitaliseringsministeriets ’Center for sociale medier, tech og demokrati’.

Økonomerne bag undersøgelsen estimerer, at fem techgiganter – Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok og YouTube – i 2024 omsatte for 327 mio. kroner ved at vise reklamer til danske børn og unge i alderen 8-17 år. Heraf anslås 79 mio. kroner at udgøre indtægten på at vise reklamer til børn, der er mellem 8-12 år, og altså er yngre end platformenes egne aldersgrænser på 13 år.

”Jeg synes, det er dybt grotesk, hvordan techgiganterne driver rovdrift på vores børn blot for at fodre en forretningsmodel, der sætter profit over trivsel. Det illustrerer jo desværre, hvorfor de sociale medier er så opsatte på at fastholde børn og unge på deres platforme. Derfor er det nødvendigt, at vi sætter ind med en national aldersgrænse for sociale medier og begrænser deres fastholdelsesmekanismer. Det er en alt for god forrentning for techgiganterne til, at de frivilligt vil begrænse børnenes brug af deres platforme,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.

Reklameindtægten varierer betydeligt på tværs af platformene. TikTok genererede den højeste årlige indtægt med 316 kroner per bruger, efterfulgt af YouTube med 194 kroner per bruger.

Sociale medier sluger børns tid

Undersøgelsens estimater viser, at techgiganterne både har en økonomisk interesse i at tiltrække flest mulige børn samt at fastholde dem i længst mulig tid.

I alt brugte danske børn og unge 838 mio. timer på techgiganternes platforme i 2024, estimerer undersøgelsen. Det svarer til, at hvert barn i gennemsnit bruger 53,8 dage om året på platformene.

TikTok er den platform, der sluger mest tid fra børnene. Det estimeres, at børn og unge i gennemsnit bruger mere end to timer dagligt på TikTok, efterfulgt af Snapchat og YouTube. Børn og unges høje forbrug af sociale medier gør dem til en betydelig brugergruppe på techgiganternes platforme. De står eksempelvis for hele 43 pct. af den samlede skærmtid på TikTok i Danmark, viser undersøgelsen.

Læs undersøgelsen her.

Om undersøgelsen

  • Analysen estimerer reklameindtægter relateret til danske børn i alderen 8-17 år på Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok og YouTube.
  • Analysen kombinerer eksisterende data om brugerandele og tidsforbrug på tværs af den danske befolkning i alle aldre. Platformsspecifikke reklameindtægter tilskrives derefter børn og unge baseret på deres andel af den samlede forbrugstid i Danmark.
  • Undersøgelsen er udarbejdet af Copenhagen Economics på vegne af Center for sociale medier, tech og demokrati.

Yderligere oplysninger

Presse- og kommunikationsrådgiver Cindy Shummontien Green på +45 21 67 58 68 eller csg@digmin.dk

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye