Ny nordisk iværksætterkonkurrence skal skubbe til den grønne omstilling

I dag åbner tilmeldingen til ny iværksætter-konkurrence, BASF Nordic Innovation Hub, med fokus på den grønne omstilling. Konkurrencen fokuserer på fire undertemaer: cirkulær økonomi, CO2-reduktion, landbrugsteknologi og BioScience.

I dag åbner tilmeldingen til BASF iværksætterkonkurrencen Nordic Innovation Hub for de fire nordiske lande. BASF, der er verdens største kemivirksomhed, ønsker at finde de bedste iværksætteridéer inden for grøn omstilling i Norden og særligt sætte fokus på udviklingen af løsninger, der direkte eller indirekte støtter EU’s Grønne Pagt, som sigter mod at gøre EU klimaneutral i 2050.

”For at støtte op om målsætningerne i EU's Grønne Pagt har vi givet konkurrencen fire fokusområder, som deltagerne kan ansøge inden for. Det drejer sig om cirkulær økonomi, CO2-reduktion, landbrugsteknologi og BioScience,” siger Mark Meier, der er VP & CEO for BASF i Norden.

De gode ideer fremhæves og belønnes

Både enkeltpersoner og teams på op til fem personer kan deltage i konkurrencen, og det er ikke et krav, at man er registreret som virksomhed.

Konkurrence vil være delt i to runder, hvor et lokalt dommerpanel i Danmark vil udpege den bedste danske ide i første runde, og i anden runde vil den udvalgte danske virksomhed dyste ved den nordiske finale den 21. april mod de tre andre lokalvindere fra de nordiske lande.

Vinderen af den nordiske finale modtager EUR 5.000 sammen med tre dages konsulentrådgivning fra management konsulenterne hos den internationale virksomhed KEARNEY.

Kravet til de indstillede løsninger er, at de direkte eller indirekte baner vejen for en mere bæredygtig fremtid inden for de fire hovedtemaer.

”Målet er at finde en eller flere af de green tech innovationer, som med tiden kan bidrage til at løse klimaudfordringen. I den sammenhæng er Danmark og Norden særligt interessant, fordi uddannelsessystemet og erhvervslivet har stærke traditioner inden for innovation, og de grønne ambitioner er tårnhøje,” siger Mark Meier. BASF har selv et mål om at blive CO2-neutrale i 2050 og arbejder med flere nye klimavenlige teknologier i Norden sammen med partnere.

Ansøgningsfristen til BASF Innovation Hub Nordic er den 10. marts. Yderligere oplysninger om konkurrencen, og hvordan man ansøger: www.join-innovationhub.com.

Om BASF Innovation Hub

BASF Innovation Hub blev afholdt første gang i 2021/2022. Tidligere europæiske vindere:

• Revo Foods fra Østrig: plantebaseret fisk og skaldyr
  • ReCatalyst fra Slovenien: ny måde at producere brændstof på
  • Ekolive fra Slovakiet: innovativ genanvendelsesproces for industriaffald

Mark Meier, Managing Director & VP BASF Nordic/Baltic

Hos BASF skaber vi kemi for en bæredygtig fremtid. Vi kombinerer økonomisk succes med miljøbeskyttelse og social ansvarlighed. Omkring 111.000 ansatte i BASF Group arbejder for at bidrage til vores kunders succes. Vores kunder finder man i næsten alle brancher og lande over hele verden. Vores produktportefølje er opdelt i seks segmenter: Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care og Agricultural Solutions. I 2021 havde BASF en omsætning på EUR 78,6 milliarder. Læs mere på www.basf.dk