Ny musikdramatik: Sort/Hvid indgår samarbejde med forlaget Gyldendal og det eksperimenterende spillested ALICE

Fortællinger om fødsler, køn, vold og den igangværende dommedag danner rammerne for årets OPEN CALL for musikdramatik på Sort/Hvid. I år er teatret gået sammen med forlaget Gyldendal og det eksperimenterende spillested ALICE om at invitere kunstnere til at komponere og iscenesætte et udvalg af stærke litterære værker fra nyere tid.

Sort/Hvid inviterer igen kunstnere på tværs af kunstarter til at skabe nye værker til scenen. Denne gang i samarbejde med forlaget Gyldendal og spillestedet ALICE, hvilket kunstnerisk direktør Christian Lollike på Sort/Hvid har store forventninger til:

“På Sort/Hvid er vi altid på jagt efter markante partnere, der kan udfordre og udvide vores måde at tænke og arbejde på. Jeg håber, at samarbejdet med ALICE og Gyldendal vil føre til nogle hidtil usete sammensætninger af forfattere, musikere og scenekunstnere og derved skabe originale iscenesættelser af nogle i mine øjne meget påtrængende litterære værker.”

Efter sidste års udnævnelse som scene for musikdramatik er Sort/Hvid blevet hjemsted for de kunstnere, der vil tage musikdramatikken helt nye veje. I efteråret bød teatret med et open call otte kunstnergrupper indenfor og skabte otte originale og grænsebrydende musikværker, der spillede for fulde huse hen over to måneder.

Toneangivende forfattere bag årets litterære værker

Årets musikdramatiske værker skal finde sin inspiration i Farskibet (Glenn Bech), Institutionaliseret (Haidar Ansari), To the Modern Man (Kristina Nya Glaffey) og Digte 2014 (Theis Ørntoft). Dette sker med et ønske om at give tidens mest brændende nødvendige ord rytme og krop på en scene. Gyldendals forlagschef for dansk skønlitteratur Simon Pasternak fortæller om valget af værkerne:

“De her fire værker er dagsordenssættende, provokerende, strittende, sjove, dystopiske, indædte, hadefulde og fortæller først og fremmest hver deres sandhed om så store spørgsmål som klasse, køn, klimakrise, velfærdssamfund og at se dem finde nye former og nye rum sammen med Sort/Hvid og ALICE er en stor mulighed for at udvide feltet for det litterære.”

Tværkunstneriske benspænd

Spillestedet ALICE præsenterer eksperimenterende musik fra hele verden. Det er ikke ofte, at organisationen sætter kunstneriske dogmer for de kunstnere, de præsenterer, som fx at skulle fortolke en bog eller arbejde sammen med iscenesættere.

“ALICE er en platform for eksperimenterende musik fra hele verden og dermed et utal af genrer. Jeg glæder mig til at bringe vores netværk ind i det her samarbejde for at se, om vi kan skabe nogle helt anderledes udtryk ved at bringe kunstnere fra forskellige felter sammen,” siger Bjarke Svendsen, som er kunstnerisk leder af ALICE.

Deadline for ansøgere til OPEN CALL er den 15. oktober 2022hvorefter det kunstneriske råd henover de næste måneder udvælger de to nye musikdramatiske værker.

Læs mere om rammerne for ansøgningen og udvælgelsesprocessen her Open Call: Musikdramatik 2022 - Sort/Hvid (sort-hvid.dk)

Fra musikdramatisk åbningsprogram 2021. "Solastalgia". Foto: Martin Høyer
Fra musikdramatisk åbningsprogram 2021. "For døve ører". Foto: Martin Høyer
Fra musikdramatisk åbningsprogram 2021. "For døve ører". Foto: Martin Høyer
Fra musikdramatisk åbningsprogram 2021. "Dies Irae". Foto: Martin Høyer

OM SORT/HVID:
Sort/Hvid er et af Danmarks mest toneangivende teatre med en rig historie for musikdramatik indenfor en lang række både klassiske og rytmiske genrer.

Sort/Hvid står for kompromisløs, samtidsorienteret scenekunst, der undersøger aktuelle problemstillinger på tværs af genre og form. Musikdramatikken har været en grundpille i flere af teatrets største succeser blandt publikum, anmeldere og prisuddelere, og vi har præsenteret både original musikdramatik og klassiske værker i nyfortolkninger sammen med komponister, musikere, sangere og scenekunstnere.

OM ALICE:
ALICE er Danmarks førende spillested for den eventyrlystne lytter. Et mødested med nysgerrighed og åbne horisonter og et musikalsk eksperimentarium. Hos ALICE kan du opleve musikalske legender og friske nybrud i helt intime rammer, hvor der både er plads til fest og fordybelse. Her forenes globalt udsyn med et engagement i lokale miljøer og vækstlag, og vi åbner op for såvel dansegulvets ekstase som kultursalonens debatskabende rum.

OM GYLDENDAL:
Gyldendal er Danmarks største og ældste forlag og har i mere end 250 år sat sit præg på det danske samfund. Hos Gyldendal udgives tidens vigtigste stemmer, og siden grundlæggelsen i 1770 har deres mission stort set været den samme: Gyldendal skal vedvarende sætte et vægtigt aftryk på det danske samfund. Et aftryk, der skal sikre danskerne læseoplevelser og læring præget af mangfoldighed og kvalitet, så de bevarer deres status som en af de væsentligste stemmer i kulturlivet og i den fælles demokratiske samtale.