Ny metode baner vej for uvildig test af elbilens batteri
Hvis en politisk ambition om en million elbiler i 2030 skal blive en realitet, så skal forbrugerne have tillid til, at de kan sælge deres brugte elbil igen.
- Når man køber bil er brugtvognsprisen i virkeligheden lige så interessant som nyvognspris - det gælder også elbiler. En forudsætning for stor vækst i salget af elbiler er derfor også et velfungerende brugt elbilmarked. Og her er viden om tilstanden af elbilens batteri af afgørende betydning for gensalgsværdien. I dag er det kun mærkeværkstederne der kan give dette svar, så vi mangler en uvildig test af elbilens batteri, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk, FDM..
Uden at bryde garantien
Et netop afsluttet projekt støttet af EUDP ved navn BATNOSTIC tager denne problemstilling op og giver svar på helbredstilstanden på elbilens batteri og hvor slidt batteriet er. Projektet er et samarbejde mellem Aalborg Universitet, FDM, Applus+, Lithium Balance og Teknologisk Institut.
- Vi har i BATNOSTIC-projektet udviklet helt nye metoder til at diagnosticere batteriets kapacitet og degradering uden at åbne batteripakken i bilen og uden dermed at bryde garantien, siger projektleder Kjeld Nørregaard, Teknologisk Institut.
Han forklarer, at projektet nu har verificeret muligheden for at måle forskellige informationer om batteriets slid under en DC-opladning.Ved projektets afslutning har Kjeld Nørregaard ikke kendskab til lignende teknologi eller testudstyr til rådighed for aktører uden for mærkeværkstederne.
Data om batteriet opsamles under opladning
- Vi har udviklet en speciel DC-hurtiglader, som under en opladning opsamler bl.a. data om strøm og batterispænding. Disse data indeholder svage signaturer, som via analyse og sammenligning med referencedata giver grundlag for at vurdere sundhedstilstanden for batteriet, siger Kjeld Nørregaard.
De målte data sendes til behandling i en specialudviklet analysemodel, som baserer sig på hundredevis af reference-datasæt. Resultaterne præsenteres i en rapport, som værkstedet kan sende direkte videre til kunden.
Testen giver svar på tilgængelig kapacitet for batteriet og batteriets tilstand i forhold til bilens alder og kilometertal.
Banebrydende projekt
Hos FDM er der begejstring omkring udsigten til en neutral test af elbilens batteri.
- Vi ser BATNOSTIC som et banebrydende projekt, da det i fremtiden giver frie værksteder, synshaller og FDM mulighed for uvildigt at teste elbilens batteri. Som det er i dag, kan vi desværre ikke nødvendigvis stole på de svar, som vi får fra instrumenterne i bilen og heller ikke altid mærkeværkstedernes vurdering – og derfor er projektet vigtigt, siger Torben Lund Kudsk, FDM.
Der findes ingen konkurrerende produkter på markedet. Han håber derfor, at projektet kan videreføres således, at en kommerciel udgave af BATNOSTIC kan udvikles og derefter tilbydes værkstederne om 2-3 år.
Nøgleord
Kontakter
Seniorprojektleder Kjeld Nørregaard, Teknologisk Institut, mobil: 7220 13017, mail: kjn@teknologisk.dk og afdelingschef Torben Lund Kudsk, FDM, mobil: 2011 2924, mail: tmk@fdm.dk .
Billeder
Links
Information om Teknologisk Institut
Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S, Teknologisk Institut AB Sverige og DTI Spain.
Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen på pressetelefon 7220 1066 – eller kommunikation@teknologisk.dk
Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.
Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Ny forskning: Droner kan redde rådyrlam fra døden i høstmaskinerne9.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny dansk undersøgelse viser, at rådyrlam kan reddes fra forårets høstdrab ved hjælp af droner og GPS-teknologi. Det giver landmændene nye muligheder for at redde lam der risikerer at blive dræbt ved græsslæt. Undersøgelsen har givet ny indsigt i dyrenes adfærd gennem de første sårbare uger af deres liv.
Danmark tager hul på fremtiden med humanoide robotter7.5.2025 18:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Teknologisk Institut kortlægger for første gang potentialer, barrierer og fremtidsperspektiver for humanoide – menneskelignende – robotter i Danmark i en ny rapport. Samtidig har Instituttet Danmarkspremiere på en humanoid robot til ROBOTBRAG 2025 i Odense.
Ny teknologi øger holdbarhed og sikkerhed i luftfartsektoren6.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fly og droner kan blive mere sikre og få længere levetid med ny teknologi, der bruger sensorer og digital twins til at monitorere luftfartøjers tilstand i realtid.
Batterimarkedet er domineret af Kina og USA, men Danmark og EU kan sikre forsyningssikkerheden med genanvendelse og innovation5.5.2025 13:18:57 CEST | Pressemeddelelse
I en ny rapport fremhæver Teknologisk Institut tre veje, der kan styrke Danmarks position inden for batterier og cirkulær økonomi. Vi skal satse på genanvendelse, nichemarkeder og politisk handling for at styrke forsyningssikkerhed og konkurrenceevne.
Teknologidagen 2025 forener unge talenter og erhvervsgiganter2.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En række af Danmarks største produktionsvirksomheder vil sammen med Dansk Robot Netværk sætte spot på, hvordan faglærte er nøglen til innovation, vækst og en bæredygtig fremtid. De har derfor inviteret unge fra hele landet til Teknologidagen fredag den 9. maj 2025 i Odense. Her kan de også få lejlighed til at møde fremtidens kollega, den humanoide robot.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum