Ny lov om ansvarsforsikring: Spar 1.600 kr. og undgå et dagsgebyr på 250 kr.

Fra 1. januar 2019 vil Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring opkræve et dagligt gebyr på 250 kr., såfremt du ikke har en ansvarsforsikring på dit køretøj. Om du kører i det pågældende køretøj eller ej, vil du blive opkrævet et dagsgebyr, hvis ikke du har en ansvarsforsikring. Det er derfor nu eller aldrig, hvis du skal have denne forsikring, og der er penge at spare ved at sammenligne priser. En undersøgelse, foretaget af sammenligningstjenesten Mikonomi.dk, konkluderer, at du kan spare 1.600 kr. om året ved at sammenligne tilbud på en ansvarsforsikring.

Betal 2.973 kr. om året eller 3.000 kr. på 12 dage?

Mikonomi.dk har undersøgt priserne hos 12 forsikringsselskaber med udgangspunkt i de tre mest solgte biler i Danmark i 2018. Gennemsnitsprisen blandt de undersøgte selskaber for en bilforsikring på henholdsvis en Peugeot 208, Nissan Qashqai og Volkswagen Golf er 2.973 kr. om året. Tegner du ikke en ansvarsforsikring inden nytår, vil du allerede den 12. januar 2019 have betalt mere i gebyr, end du ville have gjort på et helt år, hvis du blot havde tegnet en ansvarsforsikring inden loven trådte i kraft.

Yderligere viser undersøgelsen, at der i gennemsnit er en prisforskel på 1.600 kr. mellem det dyreste og billigste forsikringsselskab. Hos IF Forsikring skal du i gennemsnit betale 2.222 kr. for din forsikring, med udgangspunkt i tre førnævnte biler. Derimod skal du hos Gjensidige Forsikring og Nykredit Forsikring betale 3.851 kr. om året. Skal du alligevel til at tegne en forsikring, er det derfor en god ide at undersøge markedet og indhente priser fra forskellige selskaber.

50.000 køretøjere har ikke en ansvarsforsikring

Ifølge Motorregistret er der ca. 50.000 køretøjere, der i dag ikke har den lovpligtige ansvarsforsikring. Er du en af disse, skal du enten tegne en ansvarsforsikring på dit køretøj eller afmelde køretøjet hos Motorregistret og aflevere din nummerplade - inden den 1. januar 2019. Hvis du ikke gør dette, ender det med at blive en dyr affære, der vil koste dig 250 kr. om dagen indtil, du får tegnet en forsikring eller afmeldt dit køretøj.

Du kan læse mere om den nye lov, der træder i kraft 1. januar 2019 på Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring hjemmeside.

* Priserne på forsikringerne inkluderer ikke en kaskoforsikring, men kun den lovpligtige ansvarsforsikring. Yderligere er der taget udgangspunkt i en 35-årig københavner uden tidligere skader.

Mikonomi.dk sammenligner priser på finansielle ydelser som lån, forsikringer og a-kasser. Mikonomi.dks formål er at give forbrugeren overblik over de billigste alternativer, så brugeren dermed sparer flest muligt penge. Det gøres opmærksom på, at Mikonomi.dk ikke har interesse i at fremme nogle af de nævnte aktører i denne historie.

Se kortet: Så høj skal din indkomst være for at købe bolig i de danske kommune22.5.2019 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Ønsker du at købe en villa på 110 kvm, skal du ifølge en ny undersøgelse, foretaget af Mikonomi.dk, i gennemsnit have en årlig indkomst på 556.400 kr. Ikke overraskende er Frederiksberg Kommune den kommune, hvor du skal have den højeste indkomst. Her skal et par tjene næsten 2 mio. kr. om året sammen for at have råd til en bolig. Derimod skal man i Lolland Kommune kun tjene næsten 180.000 kr. om året for at få råd til samme størrelse villa.