Ny lederuddannelse skaber høj kvalitet og stabile arbejdsfællesskaber i Københavns dagtilbud
Der kan være stor variation i kvaliteten mellem daginstitutioner – faktisk større variation end i folkeskoler. Og det er en udfordring, for det har betydning for børnenes udvikling, hvilket på sigt også kan påvirke deres skolegang.
Derfor har Københavns Kommune sammen med Aalborg Universitet udviklet en helt ny, særlig lederuddannelse for ledere i byens børnehaver og vuggestuer. Målet med uddannelsen er at øge kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø, så alle børn får den bedste start med lige muligheder for at trives, lære og udvikle sig.
Charlotte Ringsmose, der er professor på Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet og en af underviserne på uddannelsen, er ikke i tvivl om, at lederuddannelsen er essentiel for at sikre kvaliteten i de københavnske dagtilbud. Uddannelsen trækker nemlig på forskningsbaseret viden fra dagtilbuds-og skoleområdet, hvor data viser, at kvaliteten i et dagtilbud kan være afgørende for, hvordan et barns skolegang bliver.
-Små børn har ikke kun brug for at få skiftet ble og få mad og omsorg. De trives bedre, når de pædagogiske medarbejdere også understøtter dem i at lære gennem leg, opbygge relationer og udvikle deres sprog. Men kvaliteten kan være forskellige fra stue til stue i det enkelte dagtilbud, så det er vigtigt, at lederen og klyngelederen kan analysere deres dagtilbud, fortæller Charlotte Ringsmose.
I alt deltager 120 ledere lige nu i uddannelsen, der varer knap 2½ år. Undervejs er der også en række aktiviteter, hvor pædagogiske konsulenter, områdechefer og direktion deltager sammen med de pædagogiske ledere og klyngeledere.
- Hvis man vil have mærkbare forandringer, må man gå systematisk til værks og arbejde helt inde i den pædagogiske praksis, som vi gør på lederuddannelsen her. Vi ved, det kan skabe varige forandringer, når alle får den samme viden på samme tidspunkt, på en måde, man fx ikke kan opnå på et enkeltstående kursus, siger Charlotte Ringsmose.
Bedre ledelse giver mere stabile arbejdsfællesskaber
Den nye lederuddannelse har også et stort fokus på udvikling af medarbejderne. Det skal bidrage til at skabe mere stabile, faglige miljøer blandt det pædagogiske personale og dermed bedre mulighed for at rekruttere nye medarbejdere og for at beholde dem, der allerede er ansat
-Vi har jo set på baggrund af data, at jo højere kvaliteten i det enkelte dagtilbud er, jo gladere er medarbejderne for at gå på arbejde - også fordi, det giver dem en faglig stolthed. Og af den grund kan det også blive lettere at rekruttere nye pædagoger, fordi man bliver mere attraktiv som arbejdsplads, forklarer Charlotte Ringsmose.
En pointe som børne -og ungdomsborgmester, Jakob Næsager (C), også bakker op om.
-Vi ved fra undersøgelser af jobtilfredshed blandt kommunes ansatte, at god ledelse er afgørende for pædagogernes trivsel, arbejdsglæde, forebyggelse af sygefravær og ikke mindst deres lyst til at være ansat i vores dagtilbud og klubber. Derfor er dagtilbudslederuddannelsen et enormt vigtigt initiativ, siger Jakob Næsager.
God feedback fra lederne
Det første hold dagtilbudsledere startede på uddannelsen i efteråret 2021, og interviews med deltagerne tegner et billede af, at der allerede er positive effekter af uddannelsen. En pædagogisk leder, som deltager i uddannelsen, fortæller fx: ”At være af sted sammen i ledelsesteams er fedt. Vi får et fælles sprog i hele organisationen.” En anden siger: ”Jeg synes, at det er fuldstændigt rigtigt at klæde ledelse på til at bedrive ledelse. Der er for meget tilfældig ledelse, der foregår derude.”
André Brylle Svensson, der er pædagogisk leder i Børnehuset Badutski på Vesterbro, er også en af lederne, der har deltaget i uddannelsen siden dens start, og han oplever, at den ikke kun gavner ham, men også medarbejderne:
-Uddannelsen giver nogle meget konkrete og implementerbare redskaber, der let kan tilpasses til ens hverdag i dagtilbuddet. Redskaber, der er målrettet til både det uddannede personale – altså pædagogerne – men også til pædagogmedhjælperne, hvilket er meget fordelagtigt, når nu vi har rekrutteringsvanskeligheder på pædagogområdet. På den måde får medhjælperne nemlig også udvidet deres faglige viden, så jeg oplever også, at alle medarbejderne får udbytte af uddannelsen, siger André Brylle Svensson og tilføjer:
-De konkrete redskaber medfører også, at man som leder bliver dygtigere til sit arbejde, fordi man får en bedre værktøjskasse at tage fra. Både til at udvikle nye indsatser, men også til, hvordan man arbejder mere systematisk med de målsætninger, man har. Og når jeg bliver en dygtigere leder, ved jeg, det også har en effekt for medarbejderne og dermed børnene.
Børne- og Ungdomsforvaltningen evaluerer løbende uddannelsen, der slutter med udgangen af 2023. Hvis der kan findes politisk opbakning til det i budgetforhandlingerne for 2024, er det planen, at uddannelsen skal udbredes til alle de godt 400 dagtilbud i København.
Fakta
|
Nøgleord
Kontakter
Janni BrixenPressechefBørne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune
Tlf:51336860p97w@kk.dkBilleder
Information om Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Børne- og Ungdomsforvaltningen
Skolebørnene i Københavns Kommune holder fri på store bededag19.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Store bededag er afskaffet som fridag. Men skolebørnene har fortsat fri.
Førskole fritidsinstitution er meget mere end en spareøvelse4.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I maj starter mange børnehavebørn i førskole SFO. Ordningen er kritiseret for at være en spareøvelse, fordi normeringerne i en fritidsinstitution er dårligere end i børnehaven. Tiden i fritidsinstitutionen inden skolestart er dog meget mere end en spareøvelse. Personalet lægger et stort arbejde i at sikre, at børnene får en god overgang til skolen, lyder det fra en leder i en københavnsk fritidsinstitution.
Nu får børn og unge bedre adgang til skoleidrætshallerne efter skoletid21.3.2024 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Onsdag morgen landede politikerne på Københavns Rådhus en aftale om fordeling af de overskydende midler fra seneste budget i den såkaldte overførselssag. Der er godt nyt til københavnske børn og unge. Forligspartierne har sat penge af til at forny og udvide foreningernes muligheder for at tilgå kommunens skoleidrætshaller efter skoletid.
Du kender konceptet bag Motionsdag. Nu kommer Erhvervsdag20.3.2024 07:03:00 CET | Pressemeddelelse
Der er flere penge på vej til at løfte københavnske skoleelevers valg af uddannelse efter folkeskolen. Initiativet er særligt målrettet erhvervsuddannelserne.
København skal være vært for Skole OL20.3.2024 07:01:00 CET | Pressemeddelelse
København skal være danmarksmester i børneliv, og nu rykker byen endnu tættere på den ambition. Ved de netop afsluttede forhandlinger om overførselssagen – hvor overskydende midler fra sidste års budget fordeles – er der fundet penge til at overtage værtskabet for Skole OL-finalerne de kommende år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum