Ny kampagne skal bryde tabuet om ensomhed blandt unge

Mary Fonden lancerer kampagnen ”Få øje på ensomhed”, der skal sætte spot på ensomhed blandt unge. Kampagnens formål er at bryde tabuet om ensomhed og opfordre unge til at række ud til hinanden.

Vi føler os alle ensomme af og til − det er en naturlig del af livet. Men for nogle mennesker bliver ensomheden en fast følgesvend. Og hvis ensomheden bider sig fast, kan den være skadelig for både krop og psyke. Blandt de unge er der flere og flere, der giver udtryk for, at de føler sig ensomme. De seneste tal viser, at 12 % af unge mellem 16-24-år er alvorligt ensomme.

”Ensomhed er et stort problem blandt unge – ikke bare under Corona, men også før og efter. Med kampagnen vil vi bidrage til at bryde med tabuet omkring ensomhed og appellere til de unge om at få øje på ensomheden – og endnu bedre række ud til hinanden. Det tror jeg faktisk, der er et særligt momentum for netop nu. Under de første måneder af Coronakrisen har mange unge måske selv oplevet følelsen af ensomhed og vil derfor bedre kunne sætte sig ind, hvordan det så må være at føle sig ensom hver eneste dag. Mange unge vil gerne vil være der for hinanden. Men tabu og berøringsangst står ofte i vejen”, siger formand for Mary Fonden H.K.H. Kronprinsesse Mary.

Mary Fonden skyder kampagnen i gang med en film med Kronprinsessen om, hvorfor det er så vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at komme ensomhed til livs. Derudover vil kampagnen bestå af forskelligt indhold til sociale medier målrettet de unge, herunder en film og en række råd til unge om, hvordan man kan række ud til hinanden, og hvad man kan gøre, hvis man føler sig ensom. De gode råd er udarbejdet i samarbejde med Ventilen og Børns Vilkår.

”Vi voksne kan gøre meget for at hjælpe ensomme unge. Men de unge, der føler sig ensomme, har brug for andre unge. At føle sig set og inkluderet af sine jævnaldrende i de fællesskaber, man færdes i, er det allervigtigste. Vores håb er, at vi med den her kampagne kan sætte gang i en samtale blandt de unge om ensomhed, og at flere unge vil turde række ud til en, der måske er ensom. Og også turde sige det højt, hvis man selv føler sig ensom”, siger direktør i Mary Fonden Helle Østergaard.

Kampagnefilmene er udarbejdet af Mayday Film i samarbejde med Mary Fonden.

”At nå de unge med et så alvorligt emne er en meget svær opgave. De er kritiske og hurtigt videre, hvis de oplever, at der bliver talt ned til dem, og at man som voksen kommer med en løftet pegefinger. Det har vi virkelig forsøgt at undgå – og det er ikke nemt. Derfor har vi forsøgt at lave en kampagne, der kommunikerer i øjenhøjde med de unge”, siger Helle Østergaard.

Kampagnen starter i dag og vil køre hen over de næste uger.

Kampagnen kan findes på www.fåøjepåensomhed.dk

12 % af unge 16-24-årige er alvorligt ensomme.

350.000 danskere i alderen 16 år og derover oplever alvorlig ensomhed.

150.000 voksne mellem 30 og 60 år oplever alvorlig ensomhed.

Kortvarig ensomhed er helt normalt og ufarlig.

Langvarig ensomhed kan mindske eller skade vores sociale kompetencer.

Langvarig ensomhed resulterer i en stresstilstand og er skadelig for vores krop.

Ensomhed er en følelse og afhænger af den enkeltes sociale behov.

Ensomhed handler mere om kvaliteten af ens relationer end om antallet.

Kilde: Ensomhed blandt unge, DEFACTUM, 2019 samt estimater baseret på tal fra Sundhedsprofilen 2018

I perioden 20. marts frem til 16. april 2020 angav næsten hver fjerde (22 %) i aldersgruppen 16-29 år, at de følte sig ensomme. Dette er en markant stigning ift. før krisen, hvor 10-14 % af de unge følte sig ensomme i Sundhedsprofilen for 2017.

Kilde: ”Stå sammen ved at holde afstand: Danskernes håndtering af Coronakrisen”, Ku, Institut for Folkesundhedsvidenskab.

Information om Mary Fonden

Amaliegade 8 B

45 27 30 20https://www.maryfonden.dk/

Mary Fonden er etableret med en mission om at bekæmpe social isolation ud fra grundtanken ”alle har ret til at høre til”. Mary Fonden arbejder derudfra med områderne, Ensomhed, Vold i hjemmet samt Mobning og Trivsel.