Elever på Skolestyrken-skoler oplever bedre social trivsel
En ny evaluering af skoletrivselsprogrammet Skolestyrken viser, at elevernes sociale trivsel har en mere positiv udvikling, et år efter skolen er begyndt med Skolestyrken, end elever på sammenlignelige skoler.
Trygge fællesskaber er en forudsætning for, at mennesker kan trives, udvikle sig og lære. Men siden 2015 har udviklingen af elevernes trivsel i folkeskolen været nedadgående. Det viser de nationale trivselsmålinger.
For at styrke fællesskaber, fremme trivsel og bremse mobning på hele skolen lancerede Alliancen mod mobning, der består af Mary Fonden, Børns Vilkår og Red Barnet, helskoleprogrammet Skolestyrken i 2020. Siden etablering er programmet udbredt til mere end 65 grundskoler i hele landet.
Nu viser en ny evaluering af Skolestyrken fra Rambøll, at elever på skoler med Skolestyrken, oplever signifikant bedre social trivsel sammenlignet med elever på skoler, der ikke har benyttet sig af Skolestyrken. Udviklingen ses allerede et år efter, at skolens personale er begyndt at arbejde med programmet, og findes både i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen.
Evalueringen er blandt andet baseret på de årlige trivselsmålinger. Den viser også, at elever på Skolestyrken-skoler havde en smule lavere social trivsel sammenlignet med lignende skoler, inden programmet blev sat i gang. Det kan være en af årsagerne til, at Skolestyrken er valgt til. Men efter et år med Skolestyrken trives elever ifølge sociale trivselsmål i trivselsmålingerne lige så godt som elever på sammenlignelige skoler, og efter to år er indskolingselevernes sociale trivsel på Skolestyrken-skoler tilmed bedre sammenlignet med elever på lignende skoler. Skolestyrken-skolerne har dermed oplevet en relativt bedre udvikling i elevtrivsel.
"At vi kan se effekter på elevernes trivsel allerede efter et år med Skolestyrken og dermed formår at påvirke den negative udvikling, der generelt ses i de nationale trivselsmålinger, viser, at Skolestyrken har potentiale til at gøre en forskel for rigtig mange børn og unge. Det er et resultat af mange års dedikeret samarbejde mellem tre organisationer, der brænder for at skabe trygge fællesskaber blandt børn og unge, og et bevis på, hvor langt man kan komme med samarbejde", siger Helle Østergaard, direktør for Mary Fonden.
Evalueringen viser også, at personalet på Skolestyrken-skoler oplever at have fået en mere fælles tilgang til trivselsarbejdet. Personalet siger, at Skolestyrkens værktøjer og redskaber bidrager til en ensartet tilgang til trivselsarbejdet på skolen. Evalueringen peger også på, at udbyttet af programmet opleves størst på de skoler, hvor man har arbejdet mest aktivt med Skolestyrken. Det betyder, at gevinsterne potentielt kan øges endnu mere.
”Det fantastiske ved Skolestyrken er, at det er udviklet på basis af forskning i, hvad der rent faktisk virker. Det er en stor glæde, at den tilgang så også viser sig at være rigtig, når den testes i praksis! Når hele skolen prioriterer trivslen og får et fælles sprog og fælles mål med indsatserne, så sker der virkelig noget. Jeg håber, at evalueringen her vil blive læst landet over og bidrage til, at Skolestyrken kan komme ud på mange flere skoler og gøre en forskel børn i hele Danmark,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.
At inddrage elever i skolens arbejde med at fremme trivslen er også en del af Skolestyrkens indsats. Her viser interviews med ledere, ressourcepersoner, pædagogisk personale og elever, at arbejdet med Skolestyrken styrker elevernes mulighed for at engagere sig i skolens trivselsarbejde.
”Denne analyse viser, at hvis man afsætter ressourcer, arbejder helhedsorienteret og lytter til og inddrager eleverne og personalet på skolen, så kan vi styrke trivslen. Selv på skoler, der har store trivselsudfordringer. Vi ved, at personalet på mange skoler savner tid, kompetencer og ressourcer til at arbejde med elevernes trivsel. Det er afgørende, at der gøres mere for at skabe bedre rammer for trivselsarbejdet på skolerne, så pædagoger og lærere kan skabe trygge fællesskaber for alle elever," siger Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretæri Red Barnet.
Skolestyrken er udviklet i et samarbejde mellem Mary Fonden, Børns Vilkår og Red Barnet. Projektet er finansieret af A.P. Møller Fonden, TrygFonden, Ole Kirk’s Fond og Mary Fonden. Parterne fortsætter arbejdet med at udbrede Skolestyrken til flere skoler og kommuner.
Læs mere om programmet på Skolestyrkens hjemmeside.
Læs også 'Skolestyrken giver kompetencer til at skabe trivsel og håndtere mobning'
Om evalueringen
Evalueringen er lavet af Rambøll og er baseret på:
- Spørgeskemaundersøgelse blandt skolens personale før (1.325 besvarelser fordelt på 27 skoler) og efter opstart med Skolestyrken (489 besvarelser fordelt på 18 skoler)
- Kvalitative interviews med ledere, ressourcepersoner og pædagogisk personale på seks skoler.
- Registeranalyse baseret på data fra nationale registre, herunder de nationale trivselsmålinger. Datagrundlaget her består af skoler, der har deltaget i Skolestyrken med opstart i enten 2020, 2021 eller 2022, idet der endnu ikke foreligger eftermålinger af skoler, der er startet i 2023 og 2024. I alt indgår 114 klassetrin mellem 4. og 9. klasse fra Skolestyrken-skoler og 530 fra sammenlignelige skoler. For indskolingen er det 80 Skolestyrken-klassetrin og 385 kontrolklassetrin.
Social trivsel i den nationale trivselsmåling
‘Social trivsel’ er en ud af fire indikatorer i de nationale trivselsmålinger. De tre andre er ‘faglig trivsel’, ‘støtte og inspiration’ og ‘ro og orden’.
Social trivsel bygger på ti spørgsmål i 4.-9. klasse og otte spørgsmål i 0.-3. klasse, der omhandler elevernes opfattelse af deres tilhørsforhold til skolen, af klassen og af fællesskabet samt tryghed og mobning.
Kontakter
Lasse Bergholtz HansenKommunikation- og pressekonsulent
Tlf:31357214lbh@maryfonden.dkBilleder
Links
Om Mary Fonden
Mary Fonden er stiftet med det formål at bekæmpe social isolation. Fondens indsats er koncentreret inden for tre områder: Mobning og Trivsel, Vold i Hjemmet og Ensomhed, hvor projekter identificeres, udvikles og gennemføres i partnerskaber med forskere, fonde og organisationer.
Skolestyrken
Skolestyrken er et skoletrivselsprogram, der tilbyder én samlet indsats for hele skolen til arbejdet med at fremme skoletrivsel og bremse mobning fra børnehaveklasse til 10. klasse.
Programmet er udviklet i
samarbejde med: Børns Vilkår og Red Barnet
Projektet er finansieret af:
A.P. Møller Fonden, TrygFonden, Ole Kirk’s Fond og Mary Fonden
Følg pressemeddelelser fra Mary Fonden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Mary Fonden
Mary Fonden og Badminton Danmark sætter fokus på børns trivsel og fællesskab på badmintonbanen27.1.2025 11:36:59 CET | Pressemeddelelse
Nu lanceres Antibulli Badminton, som skal hjælpe klubberne med at gøre trivsel og sammenhold til en naturlig del af træningen.
Ny undersøgelse viser massiv ensomhed blandt unge voksne17.6.2024 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny omfattende befolkningsundersøgelse fra Mary Fonden viser store udfordringer med ensomhed, særligt blandt unge voksne, og giver for første gang et dybdegående indblik i danskernes viden og holdninger til ensomhed. For mange unge er oplevelsen af ensomhed uafhængig af, om de er alene eller sammen med andre.
Sundhedsplejersker lykkes med at screene for vold blandt nybagte forældre7.6.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden marts sidste år har sundhedsplejersker i fem kommuner screenet for partnervold hos nybagte forældre. Og metoden ser ud til at virke. I dag finder sundhedsplejerskerne flere par, der lever med vold eller voldsomme konflikter end tidligere. Screeningen er en del af projekt Sammen uden vold – Småbørnsforældre, som Mary Fonden, Dialog mod vold og Ole Kirk’s Fond står bag.
Erhvervsskoler tager kampen op mod mistrivsel: Sociale kompetencer bliver en del af tømreruddannelsen23.5.2024 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Erhvervsskolerne vil bekæmpe ensomhed og styrke sociale kompetencer ved at gøre trivselsarbejdet til en fast del af grundforløbet gennem indsatsen Me&We.
Mary Fonden og GymDanmark vil styrke trivsel og sammenhold i gymnastikforeningerne17.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mary Fonden og GymDanmark er gået sammen for at styrke trivsel og fællesskab i gymnastikforeningerne med lanceringen af Antibulli Gymnastik. Siden 2016 har Mary Fonden arbejdet for at bekæmpe mobning i fritidslivet, og nu skal det gode sammenhold også styrkes blandt børn, der går til gymnastik.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum