Ny international profil er et scoop for robotvirksomheden OnRobot

OnRobot har fået et unikt talent ombord. I sit hovedkontor i Odense hedder den nye General Manager Vikram Kumar. Han er 39 år og har i alt 17 års værdifuld erfaring med sig inden for industri og automation i lande som Storbritannien, Europa, Mellemøsten og Asien, men også i Danmark.

"Europa har med nye robotteknologier fået meget bedre muligheder for at hjemtage produktion, der i dag er outsourcet til andre verdensdele". Det mener OnRobots nye profil Vikram Kumar, General Manager med ansvar for markederne i det nordlige, centrale og østlige Europa samt Rusland.

Blot et par måneder efter han startede i sit nye job, blev Vikram Kumar forfremmet til som General Manager også at have ansvar for OnRobots marked og forhandlere i central- og østeuropa samt Rusland. I forvejen var han ansat til via lokale partnere at drive salget i norden og på de britiske øer.

Vikram tiltrådte OnRobot kort før julen 2019. Siden hans tiltrædelse har selskabet lanceret 5 nye produkter, og inden 2020 er omme, vil udviklingsafdelingen i den ambitiøse virksomhed have tilføjet yderligere 20 produkter til sortimentet. De mange nyskabende teknologier skal bringe OnRobot endnu tættere på sin målsætning om at blive en samlet indgang for køb af teknologier, der gør det lettere, hurtigere at bygge smarte, effektive robotapplikationer med cobots og letvægtsrobotter. Produkterne er både hardware og software, der tilsammen realiserer visionen om at være en One Stop Shop for Collaborative Applications.

”Europa har med nye robotteknologier fået meget bedre muligheder for at hjemtage produktion, der i dag er outsourcet til andre verdensdele. Medarbejderne på dette kontinent har de rette kvalifikationer til at implementere automatisering, der gør det rentabelt at producere lokalt”, konstaterer Vikram Kumar.

Det har han vist i praksis i sit tidligere job. Her lykkedes fuldautomatiseringen af produktionslinjen så godt, at virksomheden nu kan producere mere konkurrencedygtigt end konkurrende fabrikker i LCC.

Kurser, partnernetværk og videndeling er også vigtige ingredienser, når Vikrams team stimulerer automatiseringsgraden i industrien gennem OnRobots veludbyggede partnernetværk. OnRobot afholder flere arrangementer for at hjælpe forhandlere og slutbrugere med ikke alle sammen at skulle opfinde den dybe tallerken i forhold til automation.

Selv har han en baggrund som mekanikingeniør fra Indien og en MBA fra University of Bedfordshire i England samt mere end 20 certificeringer, 4 programmeringssprog og så taler han engelsk og dansk.

Det flade hierarki tiltrak ham

Energien, entusiasmen og optimismen er stærk hos OnRobots nye profil. Folk, der kender Vikram Kumar som kollega og leder fremhæver hans naturlige ledelsestæft og iøjnefaldende flair for at skabe høj motivation og vise anerkendelse for dem, han samarbejder med, altimens han eliminerer silotendenser.

Vikram Kumars dybe strategiske forståelse af markedets mekanismer og kundernes verdensbillede bidrager til at skabe markante resultater. Som man typisk ser det i større organisationer, foregår der i al fredsommelighed en intern dyst mellem de forskellige salgsområder. Da afsætningen i en af de mindste salgsregioner pludselig tog fart og overhalede nogle af de regioner, hvor salgspotentialet alt andet lige er større, så var det Vikram Kumars team, der kunne triumfere.

Det er 10 år siden, Vikram og hans hustru, der er tandlæge, flyttede til Danmark. Det var arbejdspladskulturen og Skandinaviens meget ubureaukratiske stil med et fladt hierarki og lige muligheder for alle, der fik ham til at foretrække Danmark frem for hans fødeland Indien. Nu nyder han at være i en organisation, hvor reglerne er de samme for alle godt 200 ansatte, som i øvrigt har 27 forskellige nationaliteter tilsammen.

Vikram Kumar er bosat i Herning med sin 20 måneder gamle søn og konen. I fritiden nyder han at bo i den dynamiske by på heden med kultur- og sportsevents, og så er nærheden til Jyllands 4 lufthavne praktisk, når man arbejder foregår i mere end 15 lande i Europa og længere østpå end det.

OnRobots udviklingsafdeling designer 25 nye produkter til verdensmarkedet, alene i år. De mange nyskabende teknologier skal bringe OnRobot endnu tættere på sin målsætning om at blive en samlet indgang for køb af teknologier, der gør det lettere, hurtigere at bygge smarte, effektive robotapplikationer med cobots og letvægtsrobotter. Produkterne er både hardware og software, der tilsammen realiserer visionen om at være en One Stop Shop for Collaborative Applications.
Vikram Kumars nye arbejdsplads har hovedsæde midt i Danmark i Odense.

Om OnRobot

Virksomheden blev etableret i 2015 og fusionerede i 2018 med Perception Robotics og OptoForce, efterfulgt af en overtagelse af Purple Robotics et par måneder senere. I april 2019 erhvervede OnRobot sig de immaterielle rettigheder fra Blue Workforce, en dansk virksomhed, der producerer grippere og et visionssystem. Nu tilbyder OnRobot et bredt sortiment af værktøj til montering for enden af robotarme (EoAT), herunder elektriske grippere, kraft-/moment-sensorer, en vakuum-gripper, den prisbelønnede Gecko-gripper samt værktøjsskiftere. Denne nye kombination af tilbud fra OnRobot gør det hurtigere og enklere at automatisere opgaver såsom emballering, kvalitetskontrol, materialehåndtering, maskinbetjening, montage og overfladebehandling. Virksomheden har planer om at vokse gennem yderligere opkøb i de kommende år. OnRobot har hovedkvarter i Odense, Danmark, og har desuden kontorer i Dallas, Soest (Tyskland), Barcelona, Warszawa, Shanghai, Tokyo, Seoul, Singapore og Budapest. Besøg www.onrobot.com for mere information.

Strengthen your bottom line – it is now very worthwhile for SMBs to automate manual picking of parts or components in boxes and bins22.9.2020 07:00:00 CESTPress release

Scape Technologies’ solutions are no longer mainly suited for large industrial enterprises. A new user friendly bin-picker is now introduced by Scape, making it both simple and affordable for everyone to increase productivity. Additionally the physical work environment is greatly improved for the manual workforce. All at a very affordable and economically viable price for small enterprises without prior automation experience. The new SCAPE Easy-Picker releases valuable man-hours from picking parts out of boxes – time much better utilized in complex and value creating tasks.

Styrk bundlinjen - nu kan det betale sig for SMV’er at automatisere manuelle pluk af emner i kasser22.9.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Scape Technologies’ løsninger er ikke forbeholdt store industrivirksomheder. Scape lancerer nu en ny brugervenlig bin-picker, der gør det nemt at øge produktiviteten og samtidig forbedre medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø til en pris, der også gør det rentabelt for små virksomheder og virksomheder uden automatiseringserfaring. Nyskabelsen SCAPE Easy-Picker frigør mandetimer brugt på manuelle pluk af emner i kasser; tid som i stedet kan bruges på mere komplekse og værdiskabende opgaver.

Danmarks største automationshus køber Blaaholms serviceafdeling11.9.2020 08:57:25 CESTPressemeddelelse

Automationshuset BILA A/S i Nykøbing Mors overtager serviceafdelingen hos automationsvirksomheden Blaaholm med hovedkontor i Esbjerg. Med opkøbet styrker BILA sin position inden for service & support på automatiseret produktionsudstyr, og planen er at etablere et lokalt kontor i Varde til servicering af Blaaholms nuværende kunder og BILAs kunder i Syddanmark. Opkøbet er et godt match til BILAs ekspansion inden for global service, ligesom der er god synergi med BILAs eksisterende Wind Solutions division.

Ekspansion: BILA køber REO-PACK8.9.2020 07:00:00 CESTNyhed

Danmarks største automationshus bliver endnu større og endnu stærkere inden for automationsprodukter. Med opkøbet af Danmarks største specialfabrik af strækfoliemaskiner i Mariager kan BILA nu tilbyde industrikunder i ind- og udland en komplet automationsløsning pakning, palletering og til slutfoliering og labeling af pallen. REO-PACKs strækfilmviklere og etiketteringsløsninger fuldender hermed paletten i BILA Group. Opkøbet er et led i den internationale ekspansion, BILA er i fuld gang med i Europa og USA.

Odense rykker topevent helt tæt på Europas robotinvestorer3.9.2020 12:02:00 CESTNyhed

Startups i Danmarks robothovedstad Odense har på blot 5 år tiltrukket sammenlagt 6 milliarder risikovillige kroner. Det vækker international opsigt, og derfor rykker det stærke danske matchmaking-event Odense Investor Summit i 2020 til Europas største robotmesse, Automatica i München. Her vil Odense Investor Summit bygge bro mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Nu kan de danske iværksættere ansøge om at pitche på Automatica.

Robotindustriens næste milliardfirma hyrer investor som CEO27.8.2020 08:36:45 CESTPressemeddelelse

Når ordreforespørgsler pibler ind fra industrien i Indien, USA, Kina og Europa, så vokser kravene til skalering af virksomheden på tilsvarende stejlt. Derfor tiltræder en kommercielt stærk international profil nu i robotfirmaet Cobot Lift. Slagelsefirmaets investor, Henrik Elm Gulløv bliver ny CEO i virksomheden og bidrager dermed med erfaring fra en karriere på alle kontinenter som tidligere leder i Shell-koncernen. Samtidig fordobles firmaets stab, mens stifter og medejer Flemming Truelsen Bischoff kan fokusere fuldt ud på Cobot Lifts teknologi.