Ny hjælpepakke hjælper for få

Aftalen om forlængelse af hjælpepakker rummer ikke støtte for en stor del af de virksomheder, som fortsat bløder, og vil derfor udløse konkurser og fyringer. Der er dog positive elementer, fx øget støtte til underleverandører til arrangementer, og politikerne har tydeligvis prøvet at hjælpe, mener SMVdanmark.

Slut med at holde hånden under danske erhvervsliv generelt, men ekstra hjælp til enkelte virksomheder, der er særligt hårdt ramt. Sådan kan dagens politiske aftale om hjælpepakkerne opsummeres. SMVdanmarks adm. direktør Jakob Brandt, havde håbet på mere.

”Mange virksomheder har fastholdt deres ansatte i jobbet og tæret på egenkapitalen eller ligefrem gældsat sig til ingen verdens nytte. Jeg tror, politikerne undervurderer, hvor mange fyringer, der er på vej på mandag,” siger Jakob Brandt og uddyber:

”Mange små og mellemstore virksomheder har stadig markant lavere omsætning, end de plejer at have på denne tid af året. Derudover er der en helt særlig udfordring for sæsonvirksomhederne. Mange virksomheder tjener stort set al deres omsætning i løbet af sommermånederne, og lever normalt af de penge frem til næste sæson – penge de ikke har tjent i år. De får fortsat ingen eller meget begrænset hjælp, der tager hånd om det problem,” siger Jakob Brandt.

Han hæfter sig dog ved nogle positive elementer:

”Vi har kæmpet hårdt for, at eventbranchen, der leverer til fx koncerter og byfester, fortsat skulle have hjælp, og det er positivt, at de har fået en forlængelse og samtidig har fået lidt lettere adgang til de eksisterende ordninger. Og det er samtidig en hjælpende hånd, at politikerne afsætter 300 mio. kr. til nye arrangementer i de kommende to måneder,” siger han.

Adgangskravene til hjælpepakkerne risikerer dog at være så høje, at kun en del af de hårdt ramte leverandører kan få adgang til ordningerne , vurderer Jakob Brandt.

”Når man læser det med småt, fremstår det som, at det kun er underleverandører til aflyste arrangementer, der har været kendt før corona-krisens start, som kan få gavn af ordningen. Det vil reelt afskære en stor del underleverandører fra støtten til de mange arrangementer, som var i planlægningsfasen og blev droppet under corona-krisen,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: En stor tak til Simon Kollerup for at lukke hul i kompensationen til tvangslukkede virksomheder3.12.2020 18:30:11 CETPressemeddelelse

Da Corona-krisen ramte, blev frisørene og en lang række andre virksomheder tvangslukket. Da eksempelvis frisørerne åbnede igen, knoklede de løs og havde store udgifter til overtidsbetaling. Men resultatet af deres hårde arbejde blev, at deres samlede omsætningstab for hele perioden 'kun' blev 21 pct. i gennemsnit, og dermed stod hver tredje frisør til at tabe deres ret til kompensation for selvstændige, da de ikke kunne påvise et omsætningstab på 30 pct. Nu ændrer regeringen og Folketingets partier den regel. Det glæder Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark.

SMVdanmark: Husk kompensation til virksomhederne i hovedstadskommunerne1.12.2020 17:27:03 CETPressemeddelelse

Når regeringen kommer med en ”kraftig opfordring” til, at virksomhederne i hovedstadsområdet lader deres ansatte arbejde hjemme, sender de chokbølger gennem dele af dansk økonomi. Mange virksomheder vil blive direkte ramt, som fx cateringvirksomhederne, der leverer frokoster til virksomhederne. Deres omsætning vil falde voldsomt. Men også en række andre brancher som fx caféer, restauranter og frisører vil mærke en effekt. Det er problematisk, at regeringen fortsat bruger opfordringer, uden at der følger yderligere støtte med. Nu må støttemulighederne udvides, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Regeringen skuffer med klimapolitisk strudsereform23.11.2020 11:01:47 CETPressemeddelelse

Regeringen stikker hovedet i busken med deres udspil til grøn skattereform, hvor de ikke får taget hånd om de virkelige klimaproblemer. Energiafgifterne er ikke i tilstrækkelig grad målrettet CO2-udledningen, og rammer ikke for alvor dem, der udleder rigtigt meget, og begunstiger de store virksomheder på bekostning af de små. Regeringen skylder erhvervslivet en gennemskuelig plan for indfasning af CO2-afgifter, der skal gøre det muligt for virksomhederne at indrette sig, mener SMVdanmark.