Ny ekstremt farlig malware opdaget

En ny malware, der sidder på lur i din computer eller mobil, for på et senere tidspunkt at installere kriminelle virus programmer, er netop blevet afsløret af antivirus firmaet Bitdefenders analytikere.

Den ny malware, MosaicLoader bliver distribueret via betalte annoncer, der dukker op, når folk søger efter “gratis” software eller råd om, hvordan man reparerer hacket betalingssoftware.

MosaicLoader er sat op til at lave individuelle søgninger efter beskadiget software eller ulovlige “gratis” versioner af software - for derefter at kunne  inficere hele computeren, tablet eller mobilen.

Går efter almindelige brugere

MosaicLoader går efter computer brugere, der har beskadiget software, typisk “gratis” versioner af betalings software. Med selv små skader i software er MosaicLoader, når den først er kommet ind i computeren eller mobilen, parat til at placere enhver malware senere.

Ifølge Bitdefender er det bedste råd, at lade være med at downloade “gratis” versioner af software. Dels er det forbudt, men Bitdefender’s analyser viser også, at cyberkriminelle på det seneste har haft en lang række aktiviteter, der netop er rettet mod ulovlige kopier af software.

Det ser ud som om at MoasicLoader angrebet er  globalt og at den målgruppe, der især påvirkes, er personlige computere.

Læs mere om Bitdefenders internationale analyse af MoasicLoader på Bitdefender Labs.

For yderligere informationer eller interview med den globale spokesperson Bogdan Botezatu, kontakt venligst Kirsten Dinesen på tlf. 22170339