Sund & Bælt

Ny efterårskampagne skal nedbringe antallet af uheld ved blæst på Storebælt

Del

65 gange er køretøjer væltet på Storebæltsbroen pga. kraftig blæst siden broens åbning. Det har skabt trafikalt farlige situationer og lange køer. Derfor sætter Sund & Bælt i samarbejde med Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi fokus på kørsel over Storebæltsbroen i blæsevejr med en kampagne, der skal styrke sikkerheden på broen.

Nu kommer blæsten. Sådan lyder den første linje i Sund & Bælts nye kampagne. Efteråret og vinteren er særlig kendt for blæsevejr, og med det følger risikoen for kraftig vind og storme på de store broer.

En række uheld med væltede vindfølsomme køretøjer de seneste to år har betydet, at broen måtte lukke for al biltrafik i længere perioder. Senest væltede en lastbil i januar og lukkede broen for al biltrafik i mere end 3 timer. Det betød lange køer og frustrerede kunder.

Derfor ønsker Sund & Bælt med kampagnen ’Nu kommer blæsten. Tænk dig om, før du bliver grebet af den på Storebælt’ at informere trafikanter om, hvornår det er sikkert at køre over Storebæltsbroen i kraftig blæst.

- Målet med kampagnen er at nedbringe antallet af uheld på broen, forårsaget af vind. Det håber vi at gøre ved at gøre trafikanterne klogere på, hvad et vindfølsomt køretøj er, og hvor det er, vinden kan gøre det særligt farligt at passere Storebæltsbroen, når det blæser, forklarer Kim Agersø Nielsen, Teknisk Chef for konstruktioner og anlæg i Sund & Bælt.

Kampagnen møder stor opbakning fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, som – hver gang et vindfølsomt køretøj vælter på broen – må ud og afhjælpe situationen:

- Det er ikke alle, der ved, om deres køretøj er vindfølsomt eller ej. En lastbil kan fx veje ti ton uden last, men alligevel være vindfølsom. Så en lastbilchauffør må ikke automatisk gå ud fra, at han kan køre over broen, hvis det blæser, fortæller Tom Trude, der er linjechef for Beredskabet i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, og fortsætter:

- Kampagnen skal være med til at klæde trafikanterne bedre på til at kunne vurdere, om det er forsvarligt at køre over eller ej. Beslutningen er i sidste ende førerens eget ansvar.

Færre uheld, større sikkerhed

Efter flere episoder med væltede vindfølsomme køretøjer, ønsker Sund & Bælt med kampagnen både at højne sikkerheden og sikre, at broen altid er åbne for de mange tusind trafikanter, der dagligt bruger broen.

- Når køretøjerne vælter, opstår der en farlig situation, hvor andre trafikanter også kan komme i fare. Samtidig må flere tusind trafikanter holde i kø for at komme over broen, og det er dyrt – både for samfundet og erhvervslivet. Derfor sætter vi fokus på området, slutter Kim Agersø Nielsen.

Læs mere om vindforhold og restriktioner i kraftig blæst over Storebælt.

Fakta om uheld og vindforhold på broen:

  • 65 gange har Storebæltsbroen været lukket pga. uheld med vindfølsomme køretøjer, siden den åbnede for biltrafik i 1998. Det svarer i gennemsnit til tre gange om året.
  • 17 timer og 17 minutter i én retning og 5 timer og 4 minutter i begge retninger har broen været lukket for biltrafik pga. væltede vindfølsomme køretøjer siden broens åbning.
  • Vindfølsomme køretøjer er fx campingvogne, høje trailere, lastbiler uden eller med let last samt påhængsvogne til lastbiler.
  • Allerede ved 10 m/s skal vindfølsomme køretøjer være særligt opmærksomme, når de kører over broen. Når vinden kommer over 15 m/s og sidevind, fraråder Storebæltsbroen kørsel over broen for vindfølsomme køretøjer.
  • Vinden skal helt op på 25 m/s og altså blæse af stormstyrke, før al biltrafik indstilles på broen.
  • Særligt tværvinden er problematisk – altså når vinden kommer fra siden. Ved pylonerne og ankerblokkene skal trafikanter være ekstra opmærksomme, da der ofte opstår kraftige vindstød.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Download
Download
Kampagnefoto med vindfølsomme køretøjer.
Kampagnefoto med vindfølsomme køretøjer.
Download
Download
Nødparkeringspladser på Sjællands-siden.
Nødparkeringspladser på Sjællands-siden.
Download
Nødparkeringspladser på Fyn-siden.
Nødparkeringspladser på Fyn-siden.
Download
Download

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab BroBizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Godt resultat trods faldende trafik28.11.2019 16:44:33 CETPressemeddelelse

Trafikvæksten har været vigende i den sidste del af perioden, men et fortsat lavt inflationsniveau betyder, at forventningerne til årets resultat fastholdes. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.236 mio. kr. og steg med 2,1 pct. i forhold til samme periode sidste år Det skyldes primært en stigning i den samlede trafik på 2,4 pct. Personbiltrafikken steg med 2,4 pct., mens lastbiltrafikken voksede med 2,5 pct. I gennemsnit passerede godt 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet. I september faldt trafikken dog samlet 0,3 pct., og denne tendens er fortsat i oktober med et fald på 0,2 pct. Væksten for personbiler har i de to måneder været negativ, mens væksten for lastbiler fortsat er positiv, men markant aftagende. Samtidig var der et fald i indtægterne fra jernbanerne over Storebælt og Øresund på 14 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år. Faldet skyldes primært færre passagerer over Storebælt på grund af omfattende sporarbejder ved Ringsted og også i påsken på Storebælts jernbane

Storebælt opruster mod klimaforandringer21.11.2019 07:00:00 CETPressemeddelelse

Sund & Bælt har klimasikret og forhøjet digerne ved Sprogø. Hundredetusind ton granitsten holder nu havet tilbage og beskytter Storebæltstunnellen mod oversvømmelse. Opgraderingen er et nødvendigt værn med udsigten til stigende vandstande og mere ekstremt vejr fremover. Samtidig bidrager arbejdet til at sikre samfundskritisk infrastruktur. Hver dag rejser 21.000 passagerer på jernbanestrækningen under Storebælt mellem Øst- og Vestdanmark. En vigtig trafikal nerve, som Sund & Bælt nu har sikret yderligere ved at forhøje digerne på nordsiden af Sprogø, så de kan stå imod fremtidens klima, - Det er en vigtig opgave for os at fremtidssikre Storebæltsforbindelsen. Når vi ser ind i beregningerne for vejret og klimaet over de næste 50 år, kan vi forvente stigende vandstande og voldsommere hændelser som stormflod og større bølger. Så det giver rigtig god mening at sikre vores anlæg nu, siger Jan Lyngsø, driftsleder i Sund og Bælt. I alt er ca. 1500 meter diger blevet forhøjet med 1,5 meter, så

Storebælt månedstrafik: Mindre fart på trafiktallene i efteråret12.11.2019 09:39:44 CETPressemeddelelse

Der var fuld drøn på trafikvæksten i første halvdel af 2019, hvor især foråret bød på høje trafiktal på Storebæltsbroen. Men med et fald i væksten i september og oktober har efteråret ikke fulgt den ellers positive trafikudvikling på broen. I alt kørte godt 1,1 mio. køretøjer over Storebæltsbroen i oktober, hvilket er 0,2 pct. færre end oktober sidste år. Dermed er det anden måned i træk med fald i trafikken på Storebælt, idet september bød på et fald på 0,3 pct. Den faldende trafik på Storebælt kan i høj grad tilskrives personbil- og bustrafikken. Personbiltrafikken faldt med henholdsvis 0,8 pct. i september og 0,3 pct. i oktober, sammenlignet med samme periode 2018. I oktober kørte næsten 32.000 personbiler over broen i døgnet. Der er derfor tale om et beskedent fald på ca. 90 biler i døgnet, sammenholdt med oktober 2018. Også bustrafikken er med 25 færre busser over broen i døgnet dalet med næsten 11 pct. - Faldet i bustrafikken, som har været markant gennem det meste af 2019, forts

Storebælts månedstrafik: Svagt fald i trafikken i september14.10.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Storebæltsbroen havde i september godt 1,1 mio. rejsende over broen. Det svarer til et fald på 0,3 pct. sammenlignet med september året før. Faldet kan tilskrives personbil- og bustrafikken. I årets første ni måneder har godt 10,1 millioner køretøjer passeret broen. Det svarer til en trafikvækst på 2,4 pct. sammenlignet med samme periode i 2018. Med et fald på 0,3 pct. kan stigningen ikke ses i trafiktallene for september. Her kørte i alt 1.132.654 køretøjer over broen, hvilket er godt 2.500 færre køretøjer end september året før. Første fald i personbiltrafikken siden 2017 Faldet i trafikken for september hænger bl.a. sammen med et fald i personbiltrafikken på godt 300 køretøjer dagligt sammenlignet med september 2018. Det svarer til et fald på 0,8 pct. - Der er ikke en enkeltstående begivenhed, der forklarer faldet i personbiltrafikken. Trafikken fordeler sig jævnt over hele måneden. Sidste gang, vi så et fald i trafikken, var to enkeltstående måneder i 2017, mens vi skal helt tilbag

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum