Ny dansk platform giver konkurrende robotter et fælles sprog

Ny og fælles mekanisk og elektronisk grænseflade for alle OnRobots End-of-Arm-værktøjer (EoAT) forenkler automatisering drastisk, takket være en enkelt platform beregnet til et bredt udvalg af kollaborative og lette industrielle robotsystemer.

OnRobot A/S annoncerede i dag en ny grænseflade til end-of-arm-værktøjer, som vil forenkle automatisering drastisk og dermed gøre det hurtigere og nemmere for producenter at udnytte det fulde potentiale af kollaborative robotter. Med blot et enkelt system, en enkelt programmerings- og træningsplatform og et enkelt leverandørforhold får producenter nu adgang til et bredt udvalg af værktøjer, komplet robotkompatibilitet og stort set ubegrænsede muligheder inden for kollaborative applikationer. Denne nye One-System løsning øger installationshastigheden, så producenterne sparer tid og penge og hurtigt kan få gavn af automatiseringen.

Samtidig med den nye One-System løsning, som forenkler automatiseringen, fortsætter OnRobot med at forbedre sine end-of-arm-værktøjer, for at leve op til nye markedskrav. RG2- og RG6-griberne er blevet redesignet, så de nu er stærkere, mere følsomme og lettere at montere. Griberne leveres nu også med sikkerhedsafskærmning, der er TÜV-certificeret i kategori 3, PLd-niveau, som standard.  Gecko Grippers puder er blevet optimeret med en maksimal nyttelast på op til 6,5 kg afhængig af materiale.

One-System løsning inkorporerer elektronik i integreret Quick Changer
Den nye og fælles mekaniske og elektroniske grænseflade for alle OnRobots end-of-arm-værktøjer kan bruges sammen med et bredt udvalg af førende kollaborative og lette industrielle robotbrands. En ekstra Dual Quick Changer har de samme nye egenskaber, samtidig med at den giver mulighed for at benytte to værktøjer i en og samme cyklus. Mix og match alt efter applikationsbehov og for at maksimere udnyttelsen af robotten.

"Producenterne stiller stadig højere krav til deres robotapplikationer, og end-of-arm-værktøjer er blevet nøglen til, at de kan optimere deres investeringer," forklarer OnRobots CEO, Enrico Krog Iversen. "Integrationen af vores Quick Changer på tværs af vores aktuelle produktudvalg gør det nemmere end nogensinde at skifte mellem værktøjer og robottyper, hvilket giver en større grad af fleksibilitet, reducerer spildtid og sikrer dermed en mere effektiv produktion og et hurtigere automatiseringsafkast. Det bringer os endnu et skridt tættere på en fælles OnRobot One-System løsning, som gør det nemt, hurtigt og billigt for producenter at bygge kollaborative applikationer, uanset hvilke robotter de vælger."

Fælles platform på tværs af værktøjs- og robotbrands

Med OnRobot Quick Changer – som nu er integreret i alle OnRobots værktøjer – sørger et enkelt kabel nu for en universel grænseflade for værktøjer og kommunikation, så det ikke er nødvendigt at frakoble kabler, når værktøjerne skal udskiftes. Udvidede kommunikationsmuligheder understøtter desuden et bredt udvalg af robotplatforme.

Til Universal Robots:

Til Universal Robots' robotarme leverer OnRobot nu en fælles URCap, som gør det muligt for alle værktøjer at arbejde sammen, selv i et og samme program. Ved brug af eksempelvis Dual Quick Changer kan producenterne bruge en RG2 to-fingergriber sammen med en VG10 vakuumgriber i en og samme cyklus og dermed opnå bedre udnyttelse af en enkelt UR-robot. Takket være den fælles programmeringsløsning kan UR-robotter nu installeres hurtigere end nogensinde.

Feltbusløsning til andre robotbrands:

Alle OnRobot-produkter leveres nu med en fælles kommunikationsplatform, der benytter standard-feltbusprotokoller, hvilket gør det nemt at programmere værktøjerne uanset hvilken robot, der bruges. Med de nye feltbusprotokoller vil producenterne nemt kunne definere softwareværdier og anvende flere funktioner via et standard-ethernetkabel, hvilket understøtter en højere grad af kompleksitet via en enkel plug-and-produce-tilgang, der ikke kræver yderligere kabler. Installationstiden kan reduceres fra 3 timer til 30 minutter, så producenterne kan komme hurtigt i gang med at bruge deres kollaborative applikation.

OnRobot WebLogic for digitalt I/O for alle robottyper:

Den nye OnRobot One-System løsning har en OnRobot WebLogic-grænseflade beregnet til robotter, der tilsluttes via digitalt I/O. Ved hjælp af IP-adressen på OnRobot Compute Box kan producenterne logge på via OnRobot WebClient fra en telefon eller anden netværkstilsluttet enhed for at overvåge robotten eller oprette simple robotprogrammer. Producenterne kan forudindstille værdier og udvikle detaljeret programmeringslogik ved hjælp af feedback-værdierne fra OnRobots gribere og sensorer og dermed sikre en højere grad af kontrol. Dette gør OnRobots værktøjer kompatible med et endnu større udvalg af robotarme, hvilket betyder, at producenterne nemt kan integrere end-of-arm-værktøjer med deres eksisterende udstyr.

De nye produktspecifikationer kan downloades her: https://onrobot.com/en/downloads

Om OnRobot
Virksomheden, der blev etableret i 2015, fusionerede med Perception Robotics og OptoForce i 2018, hvilket blev efterfulgt af opkøbet af Purple Robotics nogle måneder senere. I april 2019 købte OnRobot de immaterielle rettigheder til Blue Workforce, som er en dansk virksomhed, der fremstiller gribere og et visionsystem. OnRobots produktsortiment omfatter i dag et bredt udvalg af end-of-arm-værktøjer, herunder elektriske gribere, kraft/momentsensorer, en vakuumgriber, den prisvindende Gecko Gripper og værktøjsskiftere. Dette nye udvalg fra OnRobot gør det hurtigere og nemmere at automatisere opgaver som emballering, kvalitetskontrol, materialehåndtering, maskinbearbejdning, montering og overfladebehandling. Virksomheden planlægger at vækste gennem yderligere opkøb i de kommende år. Hovedsædet ligger i Odense, men OnRobot har også kontorer i Dallas, Soest, Barcelona, Warszawa, Shanghai, Tokyo, Seoul, Singapore og Budapest.

Besøg www.onrobot.comfor at få mere at vide.

Karina Andersen
OnRobot
Tlf. +45 2160 1825
karina.andersen@onrobot.com

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Ny svensk CEO i spetsen för dansk laboratorierobot med hög marknadspotential21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

Annika Isaksson skall som ny CEO i köpenhamnske Flow Robotics leda verksamhetens internationella expansion. Ambitionerna är höga, då verksamhetens unika pipetteringsrobot kan automatisera all manuell pipettering på laboratorier runt om i världen. Samtidigt tillträder verksamhetens grundare, en av upphovsmännen bakom Danmarks största robotverksamhet Universal Robots, Kasper Støy, som ordförande för Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Ny CEO i spidsen for dansk laboratorierobot med et kæmpe markedspotentiale21.1.2020 07:00:00 CETNyhed

Annika Isaksson skal som ny CEO i københavnske Flow Robotics lede virksomhedens internationale ekspansion. Ambitionerne er høje, for virksomhedens unikke pipetteringsrobot kan automatisere al manuel pipettering på laboratorier rundt omkring i verden. Samtidig tiltræder virksomhedens stifter, en af idemændene bag Danmarks største robotvirksomhed Universal Robots, Kasper Støy, som formand for Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Disruption: Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid15.1.2020 06:00:00 CETNyhed

BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation. I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

Stærk frontfigur til succesfuld global robot-frontløber13.1.2020 06:00:00 CETNyhed

Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg. Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har han på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde robotvirksomhedens nye CEO lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.