Ny CEO i spidsen for dansk laboratorierobot med et kæmpe markedspotentiale

Annika Isaksson skal som ny CEO i københavnske Flow Robotics lede virksomhedens internationale ekspansion. Ambitionerne er høje, for virksomhedens unikke pipetteringsrobot kan automatisere al manuel pipettering på laboratorier rundt omkring i verden. Samtidig tiltræder virksomhedens stifter, en af idemændene bag Danmarks største robotvirksomhed Universal Robots, Kasper Støy, som formand for Flow Robotics Scientific Advisory Board.

”Det er ikke noget nyt, at man anvender robotter til væskehåndtering, men de traditionelle robotløsninger er meget komplicerede at anvende og ganske bekostelige,” fortæller Annika Isaksson, ny CEO i Flow Robotics.

Flow Robotics fik godt i gang salget i løbet af 2019 med levering af robotten flowbot ONE til væskehåndtering i mange forskellige laboratorier i Danmark. Også i Finland og Sverige vil den danske automatiseringsløsning snart aflaste de første laboranter. Herudover er der efterspørgsel fra adskillelige lande i Europa og Asien. Derfor skærper Flow Robotics ambitionerne og planerne for international ekspansion her i 2020 og styrker i den forbindelse ledelsen i virksomheden med ansættelse af Annika Isaksson som administrerende direktør samt Morten Sunesen fra medicinalbranchen som CCO.

Kombinerer to danske styrkepositioner

Annika Isaksson er glad for at få muligheden:

”Ved at bygge videre på den rigtig gode energi her i virksomheden samt bestyrelsens og grundlæggernes solide erfaring, så er vi i stand til hurtigt at skalere op og blive en international success. Den danske industri for bioscience og robotteknologi kombineret med et stigende fokus på at skabe gode arbejdsmiljøer udgør et godt fundament, som bringer interesse for vores produkt”, vurderer Annika Isaksson, CEO Flow Robotics.

Hun har tidligere været direktør i danske Amminex Emissions Technology A/S, og vicedirektør i svenske Swenox AB, og har 15 års erfaring indenfor management af teknologi-innovation, produktlancering og scale-up af virksomheder. Annika har en MSc i Mechanichal Engineering, og derudover en række excecutive uddannelser fra bl.a. IMD og London Business School.

Bestyrelsesformand hos Flow Robotics, Thomas Nagy, har høje forventninger til Flow Robotics nye frontfigur:

”Med Annika Isaksson som CEO har vi fået en stærk og erfaren profil med om bordet. Vi er klar til at ekspandere yderligere både i Danmark og i Norden, og vi har sat en ambitiøs retning for udviklingen af virksomheden. Med hendes viden og erfaring fra tidligere jobs, hvor hun har haft ansvaret for salg og udvikling af innovative, teknologibaserede produkter, er det et samarbejde og en international vækst-rejse, som jeg ser frem til og forventer mig meget af i de kommende år.”

Årlig firdobling af salg

Flow Robotics lancerede sin robot i efteråret 2018 og mødte fra starten stor interesse på markedet. Med et salg på 17 robotter til universiteter, startups og biotek-virksomheder, heriblandt Novo Nordisk, DTU, KU, SNIPR Biome, Unilabs, Nordic Bioscience og flere andre har teknologien opnået markedets blåstempling fra dag 1. Flow Robotics forventer, at salget kan firdobles hvert år frem mod 2021.

Hos den danske virksomhed SNIPR Biome bruger de dagligt robotten i deres laboratorie. De arbejder med crispr teknologi til at ”redigere” i de bakterier vi har i kroppen mhp at udvikle en afløser for penicillin og de bruger flowbot ONE til at normalisere bakterielle koncentrationer.

"Robotten har ikke kun sparet os tid, men har også haft stor indflydelse på vores forskeres sikkerhed, da vi kan minimere den manuelle håndtering," fortæller Ana de Santiago Torio, som er lab manager og forsker hos SNIPR Biome. De har haft robotten i brug siden efteråret 2019.

Aflaster håndled og frigiver tid

Manuel pipettering er en opgave, der ofte giver laboratoriepersonale gener og nedslidning. Derfor er automatisering højt på agendaen i laboratorieverdenen. Flow Robotics har omhyggeligt udviklet deres robot til at være en såkaldt ”cobot”, som minimerer manuel pippettering og bliver laboranternes bedste ven i laboratoriet.

”Faktisk kan alle manuelle pippetteringsopgaver i laboratorierne automatiseres, og tiden kan dermed bruges på at accelerere andre opgaver. Selvfølgelig, er det nogle gange hurtigt at pippettere manuelt ”i farten”, men så snart noget skal gentages eller det vil tage mere end en halv time, så giver det mening at automatisere,” forklarer Annika Isaksson.

Slår konkurrenterne på pris og brugervenlighed

flowbot ONE har åbnet et helt ny marked, fordi den ligger på et prisniveau, hvorogså start-ups og forskningslaboratorier kan være med. Selvom Flow Robotics ikke har sat sig for at konkurrere i segmentet for de langt dyrere produktions-robotter på markedet, så er der eksempler på kunder, der har fem af deres robot flowbot ONE stående på række, og dermed opnår samme throughput produktion som i én stor robot, men med nemmere opsætning, mere fleksibilitet og til en lavere pris. Herudover, så kan flowbot ONE anvendes med standard udstyr, og dermed er omkostningerne meget lave.

”Vi er endnu ikke stødt på en eneste konkurrent, der kan komme ned på samme lave omkostninger som for flowbot ONE. Den projekterede tilbagebetalingstid for vores robot er i mange tilfælde mindre end et år baseret på effektiviserings-gevinster – og uden at medregne sygefravær ,” siger Annika Isaksson.

”Det helt særlige ved Flow Robotics’ pipetteringsrobot er brugervenligheden, understøttet af kunstig intelligens, der coacher brugeren gennem opsætningen af et program. Robusthed og lave omkostninger kommer i forlængelse af, at man kan anvende standard laboratorie-udstyr til robotten. Det er derfor, jeg ser flowbot ONE som et unikt produkt og med et meget stort potentiale,” fortæller hun.

I Danmark har Flow Robotics i dag en aftale med distributøren VWR. For at accelerere salget udenfor Danmark er virksomheden i dialog med flere førende distributører af laboratorie-udstyr på de nordiske og europæiske markeder, hvor man mødes med stor interesse.

Flow Robotics A/S er oprindelig en spin-off virksomhed fra IT Universitetet i København. Virksomheden blev grundlagt i december 2015 af professor og Universal Robot-medstifter Kasper Støy og adjunkt Andrés Faíña, oprindeligt fra University of A Coruña i Spanien. Flow Robotics A/S har i dag 11 ansatte.

CEO Annika Isaksson
Mail: ai@flow-robotics.com

Design Officer Nina Svanström
Mobil: +45 51412930
Mail: nm@flow-robotics.com

PR-konsulent Malene Grouleff
Mobil: +45 28915809
Mail: malene@grouleff.it

Flow Robotics' nye CEO, Annika Isaksson har tidligere været direktør i danske Amminex Emissions Technology A/S, og vicedirektør i svenske Swenox AB, og har 15 års erfaring indenfor management af teknologi-innovation, produktlancering og scale-up af virksomheder.
Flow Robotics lancerede sin robot i efteråret 2018 og mødte stor interesse på markedet. Med et salg på 17 robotter til universiteter, startups og biotek-virksomheder, heriblandt Novo Nordisk, DTU, KU, SNIPR Biome, Unilabs, Nordic Bioscience og flere andre har teknologien opnået markedets blåstempling fra dag 1.
Hos den danske virksomhed SNIPR Biome bruger de dagligt robotten i deres laboratorie. "Robotten har ikke kun sparet os tid, men har også haft stor indflydelse på vores forskeres sikkerhed, da vi kan minimere den manuelle håndtering," fortæller Ana de Santiago Torio, som er lab manager og forsker hos SNIPR Biome. De har haft robotten i brug siden foråret 2019.
Jeg forventer, at Flow Robotics vil kunne skaleres hurtigt op og blive en international succes. Den danske industri for bioscience og robotteknologi  kombineret med et stigende fokus på at skabe gode arbejdsmiljøer udgør et godt fundament, som bringer interesse for vores produkt”.
Jeg forventer, at Flow Robotics vil kunne skaleres hurtigt op og blive en international succes. Den danske industri for bioscience og robotteknologi kombineret med et stigende fokus på at skabe gode arbejdsmiljøer udgør et godt fundament, som bringer interesse for vores produkt”.
Manuel pipettering er en opgave, der ofte giver laboratoriepersonale gener og nedslidning. Derfor er automatisering højt på agendaen i laboratorieverdenen. Flow Robotics har omhyggeligt udviklet deres robot til at være en såkaldt ”cobot”, som minimerer manuel pippettering og bliver laboranternes bedste ven i laboratoriet.

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

OnRobot præsenterer lillebror til prisbelønnet gekkogriber20.2.2020 11:39:48 CETAktuelt

​OnRobot, en globalt førende virksomhed indenfor værktøj til robotarme, har lanceret en kompakt enkeltpude-version af sin innovative gripper Gecko, der i modsætning til alle andre typer grippere med sine klæbende egenskaber kan opsamle emner den at efterlade mærker. Det eliminerer den behovet for et ekstra rengøringstrin i fremstillingsprocessen, hvilket sparer tid og giver forbedret kapacitet. Og ligesom dens større søskende kan Gecko Single Pad uden problemer håndtere selv perforerede arbejdsemner såsom printplader, aluminiumsnet eller toppakninger. Her kommer almindelige trykluftsløsninger til kort.

Nu køber Kina robotter fra Danmark til at bekæmpe coronavirus 19.2.2020 12:41:41 CETNyhed

Som et nyt og kraftfuldt våben mod spredningen af corona-virussen vælger kinesiske hospitaler nu unik dansk robotteknologi fra UVD Robots. Ved en ceremoni i Odense tidligere i dag underskrev Sunay Healthcare Supply en aftale om leverance af den prisbelønnede danske robot til hospitaler i Kina. Med ultraviolet lys kan den danske robot ubemandet desinficere og dræbe virus og bakterier. Dermed kan den danske opfindelse bidrage effektivt til at begrænse spredningen af coronavirus, uden at udsætte hospitalspersonale for smittefare.

Blue Ocean Robotics kåret som vækstkomet i Europas tech-industri19.2.2020 06:00:00 CETAktuelt

Tre succesfulde danske teknologivirksomheder stikker op i mængden blandt Europas tusindvis af teknologivirksomheder. Det er Blue Ocean Robotics i Odense samt Peakon og Pleo. De udmærker sig ved at have præsteret en stejl vækst og ved at være ”super-skalerbare”, så potentialet for meget mere vækst i den grad er til stede. Topvirksomhederne er udvalgt på baggrund af objektive vækstparametre, hvorefter en dommerkomite bestående af 25 topledere fra internationale investeringsfonde har vurderet hvert selskab nøje.

Arbejdsmiljøløft: Mobile robotter gør arbejdspladsen mere sikker17.2.2020 05:30:00 CETNyhed

På mange arbejdspladser i industrien færdes medarbejdere blandt trucks og anden tung trafik, der kører rundt på fabriksarealerne. 72 procent af lederne i industrien betegner risikoen for sammenstød og påkørsler som en stor udfordring og bekymring i hverdagen. Et flertal af arbejdsgiverne ser nu selvkørende mobile robotter som en middel til at højne sikkerheden for industriens medarbejdere. Det viser en ny analyse foretaget blandt 117 virksomhedsledere inden for industri, grossist- og logistikvirksomheder.