Ny bog gør op med offerroller og lave forventninger

Peter Rosenmeier og Asger Lind Krebs er familiefædre, bordtennisspillere og gamle venner. Og så har de tilsammen blot ni fingre, da de begge er født med et fysisk handicap. I en ny bog rejser de to venner Danmark rundt og hører en række gribende, sjove, smukke og nogle gange barske historier om livet med et fysisk handicap i Danmark.

Bogens forside

Det er International handicapdag d. 3. december, og de to forfattere håber, der bog kan være med til at sætte fokus på, hvordan det er at leve som handicappet i Danmark i dag.

Peter Rosenmeier er i verdenseliten af bordtennisspillere med et handicap. Hele hans identitet er bygget op omkring at være en mester. Men da afslutningen på Peters bordtenniskarriere står for døren, bliver han nervøs for at blive ramt af både medlidenhed og selvmedlidenhed. Han har brug for at finde en anden måde at håndtere sin identitet og sit handicap, når han ikke længere kan være med i verdenseliten. Derfor inviterer han sin ven, journalist Asger Lind Krebs, på roadtrip rundt i Danmark for at blive klogere på, hvordan man får det bedste ud af livet, når man har en krop, der er helt anderledes end de flestes.

De møder blandt andre Dea, der er mor til Louie, en glad og dejlig dreng på et år, som mangler den ene hånd. De tanker, der løb gennem Dea, da hun første gang fik at vide, at hendes barn ville blive født med et fysisk handicap, er nu langt væk:

Alt var sort. Hun følte sig straffet. Spurgte sig selv, hvorfor netop hun skulle udsættes for det her. Hun, der havde læst alt om, hvad man må og ikke må som gravid. Hun havde gjort alt det rigtige. Alligevel nagede skyldfølelsen. Havde hun alligevel spist noget, hun ikke burde have spist? (citat fra bogen)

Fri os fra medlidenhed er en fortælling om, hvordan omverdenens forventninger kan påvirke et menneske på godt og ondt, og hvordan man kan gøre sig fri ved at tage afsæt i egne muligheder og evner. Undervejs på deres rejse, taler Peter og Asger om livet, handicap og kærlighed. De to venner diskuterer også, hvorfor man i Danmark ikke er kommet længere med inklusionen af mennesker med et fysisk handicap:

Man er ikke fritaget ansvaret for sin egen eksistens, fordi man har et fysisk handicap. Som handicappede er vi nødt til at acceptere, at der er en masse ting, vi ikke kan. Vi må prøve at se ud over begrænsningerne og fokusere på det, vi godt kan, siger Peter.” (citat fra bogen)

Peter Rosenmeier (f. 1984) er bordtennisspiller og er både verdens- og paralympisk mester. Asger Lind Krebs (f. 1977) har i 13 år arbejdet på forskellige dagblade som journalist og er i dag selvstændig og arbejder med større journalistiske projekter. I Fri os fra medlidenhed kommer de med et indspark i samfundsdebatten om minoriteter og fordomme: at vejen til bedre inklusion og ligeværd ikke kun kræver noget af samfundet, men i høj grad også af de mennesker, der har et fysisk handicap inde på livet.

Titel: FRI OS FRA MEDLIDENHED
Forfatter: Asger Lind Krebs & Peter Rosenmeier
Fotograf: Lars Bech
Udgivelsesdato: 30. november 2021

For yderligere information kontakt Cecilie Bøgh Pedersen, PR og kommunikation, cecilie@turbine.dk eller Marie Jensby, PR og kommunikation, marie.jensby@turbine.dk

Bogens forside

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.