Ny bog bryder tabu om mani og bipolar lidelse

Anne Marie Løkkegaard er uddannet klassisk sanger og journalist. Hun er gift med Jens og mor til Juliane og Karoline. Søster til Jacob, Morten og Thomas. Og så lever hun med den ubarmhjertige kendsgerning bipolar lidelse. Anne Marie Løkkegaard er også nyslået forfatter til bogen ’Bipolar og mig’, og hun har et særligt ærinde: At fortælle om det, mange skjuler, nemlig manien.

Anne Marie Løkkegaard, forfatter til Bipolar og mig, Psykiatrifondens Forlag 2021

Det er tit depressionen, der kommer i første række, når man taler om psykiske lidelser. Det er også naturligt, da alt for mange mennesker lider af det. I mediebilledet er vi vant til, at den depressive tilstand bliver beskrevet af kendte skuespillere, forfattere, musikere, politikere.

De færreste ved, hvad det betyder at være manisk. På den ene side er tilstanden stærkt tabuiseret, fordi man fornemmer, at det handler om noget ukontrollabelt. På den anden side tiltrækkes man måske af, at det er farligt: Hvad mon der sker?

- Jeg er gået over en bro og ser mig ikke tilbage
I bogen fortæller Anne Marie Løkkegaard ærligt om, hvad det betød for hendes liv, da hun havnede på den lukkede afdeling som 20-årig og senere måtte omlægge hele sit liv: "Sygdommen truede med at kapre mig som svingdørspatient, men jeg har nu levet med den i 25 år og fået et godt liv på trods."

Med bogen vil hun give mening til det meningsløse.
"Nu er jeg gået over en bro. Og jeg ser mig ikke tilbage”, siger hun om tilblivelsen af bogen. "Bipolar lidelse er en ubarmhjertig kendsgerning i mit liv. Ved at fortælle det til andre, kan jeg måske hjælpe dem og selv få det bedre."
Hendes bog 'Bipolar og mig' udkommer den 19. oktober på Psykiatrifondens Forlag.

Dyrisk, belastet
Det har været afgørende for hende at skrive om den del af den bipolare lidelse, der er forbundet med mest skyld og skam og som flest skjuler, nemlig manien: "Det er svært at tale om noget, der er så tabuiseret – turde jeg det? Det har domineret meget for mig, at jeg har skjult manien, at jeg har skammet mig og ikke fortalt om den."

Anne Marie Løkkegaard bruger ord som ’dyrisk’ og ’overbelastet’ om maniske perioder. "Mani er en tilstand, hvor en masse ufiltrerede tanker fylder i hovedet på samme tid, og ens tanker ryger ud af munden uden filter. Når jeg er psykotisk, har jeg en anden opfattelse af virkeligheden i de ca. seks uger, det står på. Jeg glider bare langsomt væk fra virkeligheden."

Hun beskriver en del af sin egen mani som 'vred': "Når manien står på, kan jeg rable og tale usammenhængende, men jeg ved det ikke selv. For mig giver det fuldstændig mening, og jeg føler, jeg har ret i det, jeg siger. Når jeg ser i andres ansigtsudtryk, at de ikke forstår mig, bliver jeg meget vred. Det kan være temmelig voldsomt."

Manien har blandt andet den betydning hos hende, at hun får sagt nogle ting, som kan virke meget barske på den, de er møntet på. Og de maniske perioder har kostet dyrt på den relationelle konto. "Jeg tror, at mine ufiltrerede meninger, som bare røg ud, har haft negativ betydning for flere veninderelationer, da jeg var på konservatoriet. Men det nok især betydet, at det var svært for mig at finde en kæreste. Jeg har ofte satset på de forkerte, og det var ensomt at være single i de 12 år, jeg var det."

En smertefuld erkendelse
At Anne Marie Løkkegaards sygdom er kronisk og dermed altid vil være en del af hendes liv, var svært for hende at tage til sig: ”Jeg havde mange anfald, da jeg var i 20’erne. Jeg fik ’rettet mit liv’ og havde ingen anfald i 12 år. Sygdommen fadede væk, men i 2014 fik jeg et tilbagefald. Og i virkeligheden er sygdommen der hele tiden. Det var en smertefuld erkendelse.”

Hun håber, at læsere, der selv har en psykisk sygdom, vil opleve følelsen af ikke at være alene. ”Det er en trøst at vide, at der er andre som du, selvom ingen taler om det. I en bredere forstand vil jeg gerne appellere til tolerancen. Måske kan jeg medvirke til, at flere forstår de spor af ødelæggelse, psykisk sygdom kan trække i et menneskes liv.”

Anne Marie Løkkegaards bog ’Bipolar og mig’ udkommer på Psykiatrifondens Forlag den 19. oktober. Den kan købes hos boghandleren eller i Psykiatrifondens webshop på butik.psykiatrifonden.dk.

Bipolar og mig, Psykiatrifondens Forlag 2021, 136 sider, 195 kr.

Anne Marie LøkkegaardForfatter til bogen 'Bipolar og mig'

Tlf:60941806

Millioner til rådgivning af psykisk sårbare og særligt én gruppe er i fokus23.11.2021 11:16:13 CET | Pressemeddelelse

Flere rådgivere, flere målrettede tilbud og mulighed for at udvikle endnu flere kommer til i den grad at styrke Psykiatrifondens gratis, anonyme rådgivning. Den politiske aftale på Christiansborg om den såkaldte SSA-reserve udløste 3,4 millioner kroner over fire år til Psykiatrifonden. Unge får et særligt fokus i rådgivningen, der bl.a. vil tilknytte en børne- og ungdomspsykiater.

Ny undersøgelse: Unge skal have succes hele vejen rundt for at føle sig gode nok14.10.2021 15:53:17 CEST | Pressemeddelelse

Succes i skolen, på jobbet, til fritidsaktiviteten, blandt vennerne og med udseendet – det er for rigtig mange unge nødvendigt for at føle sig god nok. I en ny undersøgelse fra Psykiatrifonden blandt 16-24-årige er over halvdelen enige eller meget enige i, at de kun føler sig gode nok, når de har succes på næsten alle områder af livet. Og det skaber et urimeligt hårdt pres: ”Det kan føre til rigtig meget ensomhed, hvis man ikke deler de svære ting med nogen", siger Anna Klein, som er ambassadør for indsatsen "Sig det højt" i Psykiatrifonden.

KV/RV 2021: FÅ OVERBLIK OVER TAL OG FAKTA OM PSYKISK SYGDOM5.10.2021 15:49:50 CEST | Pressemeddelelse

I år kommer kommunal- og regionsrådsvalget blandt andet til at handle om den nære sundhed og ikke mindst om mennesker med psykisk sygdom. Er du journalist og skriver om psykisk sygdom? Vælger? Politiker? Er det svært at finde de nyeste tal? Med ”Tal og fakta om psykisk sygdom i Danmark” får du et overblik over vigtige emner relateret til psykisk sygdom og sundhed i Danmark, opdateret i 2021.

NÅR BEHANDLEREN HAR FERIE: HER FÅR DU HJÆLP TIL PSYKISKE VANSKELIGHEDER29.6.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Solen varmer, og Danmark er på vej på ferie. Men for særligt én gruppe af mennesker kan det være en svær tid: Mennesker med psykisk sygdom eller sårbarhed. Mange oplever, at deres psykolog, psykiater, støtte-kontaktperson eller andre, der hjælper eller giver behandling, går på ferie. Så kan tiden blive lang og svær, for psykisk sygdom holder ikke fri. Men der er hjælp at hente i Psykiatrifondens rådgivning.

Børn af forældre med psykisk sygdom får ikke den hjælp, de har brug for – det vil et nyt partnerskab ændre på16.6.2021 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse

310.000 børn og unge i Danmark vokser op med en forælder med psykisk sygdom. Få får hjælp af en voksen til at tale om det, og det kan få konsekvenser som mistrivsel og i værste tilfælde en psykisk lidelse. Det vil Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirk’s Fond hindre med partnerskabet ’Spørg mere – så fylder det mindre’, som skal sikre børnene mere hjælp og støtte.