Ny bestyrelsesleder i KVINFO

KVINFO styrker nu sin bestyrelse med en arbejdende bestyrelsesleder og derfor indtræder Camilla Hersom som ny leder af bestyrelsen.

Camilla Hersom er ny bestyrelsesleder i KVINFO.

Det sker for at styrke arbejdet i bestyrelsen i en situation, hvor der er debat om KVINFOs rolle og opgaver i fremtiden.

”Jeg er rigtig glad for, at Camilla Hersom har sagt ja til at indtræde i KVINFOs bestyrelse som bestyrelsesleder. Hun har et stort engagement i arbejdet for ligestilling, og mange kompetencer og erfaringer, som kan styrke den strategi- og udviklingsproces, KVINFO nu skal i gang med,” siger Tonny Skovgård Jensen, som indtil nu har fungeret som konstitueret bestyrelsesleder.

Camilla Hersom er en kendt stemme i samfundsdebatten, både som politiker og ikke mindst som først formand for Forbrugerrådet og siden 2016 for Danske Patienter. Fra 2011-2015 sad hun i Folketinget for Det Radikale Venstre. Af uddannelse er hun cand.scient.pol og hun har også en bestyrelsesuddannelse fra CBS Executive.

”Ligestilling er en fundamental værdi i et demokratisk, oplyst, moderne samfund. KVINFOs opgave er at kvalificere diskussionen om, hvordan vi fremmer ligestilling på et vidensbaseret grundlag. Det er der fortsat brug for, og jeg glæder mig til sammen med den nye direktør, Henriette Laursen, medarbejderne og resten af bestyrelsen at fortsætte og videreudvikle KVINFOs arbejde” siger Camilla Hersom i anledning af sin tiltrædelse.

KVINFO er en selvejende institution og bestyrelsen er ifølge vedtægterne sammensat af repræsentanter for en række faglige institutioner – Rektorkollegiet, De Frie Forskningsråd, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Kvinderådet m.fl. Desuden åbner vedtægterne mulighed for at indsupplere et ekstra medlem efter behov.

Camilla Hersom tager over som leder af bestyrelsen efter Tonny Skovgård Jensen, der har været konstitueret bestyrelsesleder siden oktober 2016. Han fortsætter som menigt medlem af bestyrelsen.

Camilla Hersom er ny bestyrelsesleder i KVINFO.

KVINFO er Danmarks videns- og udviklingscenter for køn, ligestilling og mangfoldighed.
KVINFO er samlingsstedet for forskning, viden og information om den moderne ligestillingsdiskussion, nationalt og internationalt.

Kvindelige folketingspolitikere: Vi udsættes for digital chikane8.3.2018 06:00pressemeddelelse

Grove skældsord, nedgørende kommentarer om udseende, vægt og køn og regulære trusler om drab og voldtægt. Kvindelige folketingspolitikere på tværs af partierne beretter om tilsvininger og trusler på de sociale medier i en interviewundersøgelse, som Amnesty International og KVINFO har lavet. De to organisationer bruger 8. marts til at sætte digital chikane på dagsordenen for at sikre, at kvinders sikkerhed på internettet styrkes.