Ny autolak sænker CO2-udslippet med 40 procent

Det er ikke kun bilers brændstoftype, der er i en rivende grøn udvikling. Alt lige fra elementer inde i bilen til lakeringen af bilerne er under den grønne lup. Senest har kemivirksomheden BASF lanceret en autolak, som sænker CO2-udslippet med op til 40% per lakering. BMW Group er den første bilproducent til at tage metoden til sig.
E-coat på BMW Leipzig-fabrikken er baseret på biomasse og bidrager til at reducere CO2-udledningen. Foto BMW Group

Med den nye lak kan BMW Group inden 2030 sænke deres CO2 udslip med mere end 15.000 tons på deres produktionssites. Det svarer i gennemsnit til 2.000 danskeres CO2-udledning per år*.

”Ved at reducere vores brug af fossile råstoffer sænker vi CO2-udledningen. For at opnå dette er vi i stigende grad afhængige af innovative løsninger fra vores leverandører,” fortæller Joachim Post, bestyrelsesmedlem hos BMW AG og ansvarlig for indkøb og leverandørnetværk.

Teknologien bag løsningen står kemivirksomheden BASF for. Den nye autolak bliver produceret, hvor der anvendes et miks af vedvarende, genanvendelige ressourcer, som mindsker behovet for fossile råmaterialer i produktionen.

”Produktionsmetoden, som vi kalder ’biomass balance’, giver os mulighed for at gøre blandt andet vores autolakeringsløsninger mere bæredygtige, mens de bevarer den samme kvalitet. Og når vi kommer op i så stor skala, som BMW Group kan levere, så giver det ekstra god mening. Derfor er det meget positivt, at BMW Group har valgt at gå forrest i branchen,” forklarer Mark Meier, der er Vice President for Norden og Baltikum hos BASF.

BMW kommer til at gøre brug af den nye autolak på deres sites i Tyskland og Sydafrika.

Autoværksteder i Danmark kan også blive mere bæredygtige

I Danmark har BASF autoreparationslakeringsprodukter under de to mærker Glasurit og R-M, hvor produktionsmetoden også er ’biomass balance’ lig den, der anvendes på bilfabrikkerne. BASF er indtil videre den eneste producent, der har denne type autolak på hylderne i Danmark.

”Vi er stadig i en pionerfase i Danmark, da autolakererne er i gang med en omstilling. Vi spår, at potentialet på det danske marked er stort over den kommende årrække,” fortæller Mark Meier.

* Kilde: Danmarks Statistik

Den matte klarlak på den nye BMW i4 M50 i Frozen Portimao Blue er fremstillet uden fossile råmaterialer og er baseret på organisk affald. Foto BMW Group

Hos BASF skaber vi kemi for en bæredygtig fremtid. Vi kombinerer økonomisk succes med miljøbeskyttelse og social ansvarlighed. Omkring 112.000 ansatte i BASF Group arbejder for at bidrage til vores kunders succes. Vores kunder finder man i næsten alle brancher og lande over hele verden. Vores produktportefølje er opdelt i seks segmenter: Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care og Agricultural Solutions. I 2023 havde BASF en omsætning på EUR 68,9 milliarder. Læs mere på www.basf.dk