Ny analyse: Markant flere butikstyverier og virksomhedsindbrud i nogle kommuner end i andre

Antallet af anmeldte virksomhedsindbrud og butikstyverier er faldet voldsomt de senere år, men risikoen for at blive plyndret er stadig markant større i nogle kommuner end i andre. Faldet er glædeligt, men en del kommuner og politiet bør stramme op, mener SMVdanmark.

I Ishøj har knap hver 4. virksomhed oplevet indbrud eller butikstyveri i årets tre første måneder. Dermed er kommunen det mindst sikre sted at drive virksomhed i Danmark. Omvendt var det kun 2,2 pct. af virksomhederne i Lemvig, der i samme periode mødte ind til en opbrækket dør eller måtte sende bud efter politiet for at hente en butikstyv.

For selv om antallet af især virksomhedsindbrud generelt er faldet voldsomt de seneste 11 år, er der alligevel stor forskel mellem kommunerne. Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Lasse Lundqvist, konsulent i SMVdanmark, mener det er væsentligt for kommunens erhvervsvilkår, at virksomhedens ejer og ansatte kan føle sig trygge og sikre.

”Normalt når vi måler erhvervsvenlighed i de enkelte kommuner, er indbrud ikke noget, vi kigger på. Men det ville måske være relevant, for der er stor forskel mellem kommunerne, og selv i de tilfælde, hvor det økonomiske tab ved et indbrud ikke er stort, så kræver det tid og energi at skulle tage sig af den slags. Det er tid, man hellere ville bruge på at drive og udvikle sin forretning,” siger han.

Stort fald de seneste år

Generelt på landsplan går det dog klart den rigtige vej. I første kvartal 2011 blev der anmeldt 7.110 indbrud i virksomheder. I 1. kvartal i år er det tal faldet til 1.809 anmeldelser, et fald på 75 pct. Også butikstyverier ligger noget lavere nu end for 11 år siden, om end faldet kun er på 15 pct.

”Det er glædeligt, at vi ser så positiv en udvikling. Men der er stadig kommuner, hvor for mange virksomheder døjer med indbrud eller butikstyverier. Man kan føle sig rimelig tryg i fx Morsø, Lemvig og på Bornholm, mens der fx i nogle af forstadskommunerne til København er 7-8 gange så stor risiko for at komme ud for indbrud eller butikstyveri,” siger Lasse Lundqvist

Han anbefaler dels virksomhederne at styrke sikkerheden, fx ved at montere ekstra sikringsbeslag på vinduerne og montere gitter for kældervinduet, samt opsætte tyverialarmer og overvågning. Dels vil han gerne gøre kommunerne opmærksomme på problemet, så de fx sørger for tilstrækkelig gadebelysning og gode oversigtsforhold.

”Desuden er det vigtigt, at politiet fortsætter med at prioritere butikkernes og virksomhedernes anmeldelser af indbrud og tyveri. Når det sker, skal der efterforskes hurtigt, og der skal ske en hurtig straf til forbryderen,” siger Lasse Lundqvist.

Læs analysen her.