Ny akuttelefon hjælper borgere med psykiske og sociale udfordringer
Akuttelefonen kan kontaktes på 25 31 84 84 mandag-torsdag fra kl. 16-08, fredag-søndag fra kl. 13-08 samt i helligdage fra kl. 08-08.
”Akutte situationer kan opstå på alle tider af døgnet, og borgere i Lolland Kommune skal have mulighed for at komme i kontakt med en professionel fagperson også uden for normal åbningstid. Derfor er jeg glad for, at vi fremover kan tilbyde telefonisk rådgivning i de sene aften- og nattetimer, hvor både borgere og pårørende kan ringe, hvis der er opstået en akut, vanskelig situation forårsaget af for eksempel ensomhed, modløshed, dødsfald i familien eller angst. Altså situationer, hvor hjælpen ikke kan vente til dagen efter. Hvis situationen ikke kan løses ved henvendelsen, sørger rådgiveren for, at personen bliver guidet videre til relevante kontakter. Det vigtigste er, at der med det samme bliver taget hånd om den akut opståede situation,” siger formand for Social- og Arbejdsmarkedsudvalget Vibeke Grave.
Når borgere eller pårørende ringer til Akuttelefonen, kan de få en personlig uforpligtende samtale, hvor de selv bestemmer emnet. Det kan handle om alt lige fra sorg, hjælp til at tage kontakt til lægen eller hjælp til at håndtere hverdagsproblemer. Rådgiveren vil sammen med borgeren eller den pårørende forsøge at indkredse, hvilket behov for hjælp der er her og nu, og om netværk eller fagpersoner skal inddrages, så situationen ikke udvikler sig eller fører til nye udfordringer.
Akuttelefonen vil blive betjent af medarbejdere, der alle har en pædagogisk eller sundhedsfaglig uddannelse og har erfaring i at håndtere akutte opkald fra sårbare borgere og borgere med psykiske lidelser.
Akuttelefonen er organiseret under Social og Arbejdsmarked, og den etableres i samarbejde med botilbuddet Horisonten.
Om Akuttelefonen
Hos Akuttelefonen kan du:
- få en personlig uforpligtende samtale
- få hjælp til at tage kontakt til lægen eller andre myndigheder
- blive i stand til at håndtere den givne situation
- få rådgivning i, hvordan du som pårørende kan hjælpe
- få afdækket, hvilket behov for hjælp der er brug for
Kontakt Akuttelefonen
- Mandag til torsdag fra kl. 16-08
- Fredag-søndag fra kl. 13-08
- Helligdage fra kl. 08-08
- Tlf. 25 31 84 84
Nøgleord
Kontakter
Vibeke GraveFormand
Formand for Social- og
Arbejdsmarkeds-
udvalget
Ann BorggaardLeder af Center for Social Service
Tlf:24 60 53 28Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Stor undersøgelse på vej: Behov for arbejdskraft?18.9.2025 21:48:46 CEST | Pressemeddelelse
I de kommende uger vil 1.400 virksomheder på Lolland få en invitation til at være med i en ny undersøgelse, der blandt andet skal afdække de lokale rekrutteringsbehov og erfaringer med international arbejdskraft. Udvalgsformand Vibeke Grave håber, at mange vil deltage.
Lolland Kommune styrker indsatsen for børn og unge i begyndende mistrivsel10.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt tilbud skal gøre det let og enkelt at få den nødvendige hjælp – før problemerne vokser sig større.
Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune5.9.2025 16:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
Erhvervsvenlighed på Lolland: Det går den rigtige vej4.9.2025 17:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Bedre samarbejde med virksomhederne, international rekruttering og fremgang på byggesagsbehandlingstid og digital erhvervsservice. Ny DI-måling viser positive tendenser i den lokale erhvervsvenlighed på Lolland.
Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø3.9.2025 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum