Ny aftale åbner store muligheder for Universal Robots på markedet for robotbetjente CNC-maskiner i USA

Universal Robots’ succes med eksport af samarbejdende robotter udviklet og produceret i Danmark vokser fortsat. Via en ny partnerskabsaftale med Phillips Corporation, den største distributør af de populære Haas CNC-maskiner, kan endnu flere produktionsvirksomheder få fordel af de sikre, brugervenlige og omkostningsbesparende cobotter.

Materialefødning og emneudtagning af CNC-maskiner er trivielt arbejde, som maskinværksteder i blandt andet USA har svært ved at rekruttere medarbejdere til. Derfor stiger efterspørgslen efter samarbejdende robotter, der kan klare dette arbejde. En ny distributionsaftale mellem Universal Robots og Phillips Corporation vil fremme samkøring af UR’s cobotter og Haas CNC-maskiner. Haas står bag de mest solgte CNC-maskiner i den vestlige verden, og Phillips er verdens største Haas-forhandler.

”At have en dyr maskine til at stå stille og gå glip af ordrer på grund af personalemangel er enhver producents mareridt,” siger Stu Shepherd, regional salgsdirektør for i Universal Robots i USA, som allerede har solgt mere end 1000 UR-cobotter, som arbejder sammen med Haas’ CNC-maskiner.

”Samarbejdet på det amerikanske marked mellem den største distributør af det førende CNC-mærke og det førende brand inden for cobotter en enorm fordel for produktionsvirksomheder, fordi det hjælper dem med at løse udfordringer med arbejdskraft og blive ved med at være konkurrencedygtige. Vi forventer, at det nye partnerskab vil øge salget af cobotter i denne sektor,” tilføjer han.

Phillips Cooperation er repræsenteret i 12 stater i USA og har 9.000 installerede Haas CNC-maskiner.

“Der er et kæmpestort potentiale både for at opgradere eksisterende anlæg med UR cobotter og for at komme ind hos nye kunder med færdige løsninger,” siger kommerciel direktør hos Phillips Corporation, Michael Garner, som også er formand for Haas Automations nordamerikanske distributørråd.

”Vi oplever en stor efterspørgsel efter cobotter, både på grund af manglen på arbejdskraft, men også fordi der er brug for fleksible automatiseringsværktøjer, der kan operere uden sikkerhedsbure,” tilføjer Michael Garner, der fremhæver den brugervenlige programmering og tovejskommunikationen mellem cobot og CNC ved hjælp af VersaBuilt software.

Mere end 60 forskellige Haas-modeller kan automatiseres med Universal Robots’ robotarme. Den hurtige samkøring betyder også en kort tilbagebetalingstid – typisk på under et år og nogle gange helt ned til seks måneder.

Om Universal Robots

Universal Robots blev grundlagt i 2005 med det formål at gøre robotteknologi tilgængelig for alle ved at udvikle små, brugervenlige og fleksible industrielle robotter, der er sikre at arbejde med, og som kan fås til overkommelige priser. Siden den første kollaborative robot (cobot) blev lanceret i 2008, har virksomheden oplevet en betydelig vækst, og den brugervenlige cobot sælges nu i hele verden. Virksomheden, som er en del af Teradyne-koncernen, har hovedkvarter i Odense og datterselskaber og salgskontorer i USA, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Tjekkiet, Polen, Tyrkiet, Kina, Indien, Singapore, Japan, Sydkorea, Taiwan og Mexico. I 2018 havde Universal Robots en omsætning på 234 mio. USD. For flere oplysninger se www.universal-robots.com eller læs vores blog på blog.universal-robots.com.

Førerløse truck løser flaskehalsproblemer på danske industriarbejdspladser19.8.2019 05:30:00 CESTNyhed

Har du truckcertifikat, kan du lige nu vælge og vrage mellem jobbene. Flaskehalsproblemer med truckførere er nemlig en stor hovedpine for den danske industri, og efterspørgslen stiger yderligere i travle perioder og i ferietiden. Det gør det nødvenligt for arbejdsgivere at tænke kreativt og gøre eksisterende ansatte endnu mere produktive. Derfor stiger interessen for førerløse trucks kraftigt for tiden.

Kina-klog amerikaner håndplukket il OnRobots ambitiøse satsning i Asien17.7.2019 07:00:00 CESTNyhed

Den danske eksportvirksomhed OnRobot har rekrutteret en unik hybrid-profil til at sikre succes på det asiatiske marked. Han har allerede én gang etableret en dansk robotvirksomhed i den region, og nu skal succesen gentages. James Taylor er født, opvokset og uddannet i USA, mens han primært har gjort karriere i lederstillinger inden for forretningsudvikling og marketing i teknologivirksomheder i Shanghai.

Navnenyt: Blue Ocean Robotics styrkes med garvet robotekspert2.7.2019 07:30:00 CESTNyhed

Blue Ocean Robotics, der udvikler, producerer og sælger servicerobotter indenfor sundhed, hospitality, byggeri og landbrug, har netop ansat Carl Erik Skjølstrup som Vice President of Production på baggrund af hans erfaring fra blandt andet Vestas, LEGO, Newtec og senest Blue Workforce. Dermed sluttes ringen for Carl Erik Skjølstrup, som i 80’erne under sit studium i Japan blev hyret af Lindøværftet til at introducere japanske robotter til miljøet, som siden udviklede sig til den internationalt anerkendte robotklynge i Odense.