Nudging øger salget af økologiske varer
Et skilt, der siger ”Dansk økologi”. Og et klistermærke på gulvet, som viser, at en økologisk gris har næsten dobbelt så meget plads som en frilandsgris og over tre gange mere plads end en konventionel.
Nudger man forbrugerne sådan, øger det salget af økologisk grisekød. Det viser et eksperiment Økologisk Landsforening har lavet i samarbejde med Coop og virksomheden iNudgeyou. Eksperimentet blev gennemført i fem Coop-butikker i uge 45-48.
Dansk Økologi-skiltet og gulvklæbet betød et mersalg af økologisk grisekød på 19,8 procentpoint i supermarkederne og 36,8 procentpoint i discountbutikkerne i forhold til testbutikker uden nudging.
Thomas Roland, CSR-chef hos Coop, påpeger, at kombinationen af budskabet om dansk økologi og gulvklæbet ”virker overraskende godt”.
”Det virker, at man minder kunderne om, at den økologiske vare også er dansk. Samtidig bestyrker gulvklæbet dem i, at de har truffet det rigtige valg. Da det økologiske kødsalg generelt er ret lille, ser jeg et stort potentiale i at vise eller skrive, at kødet er produceret i Danmark,” siger Thomas Roland.
Øko-info ved hyldekanten virker
Helle Bossen er chefkonsulent i Økologisk Landsforenings markedsafdeling. Hun forklarer, at iNudgeyou på basis af butiksobservationer, forbrugerinterview og litteraturstudier har identificeret en række adfærdsbarrierer, der står i vejen for at flere forbrugere vælger økologisk grisekød og økologisk frugt og grønt. Derudover har de testet flere konkrete løsninger på, hvordan barriererne kan nedbrydes.
Blandt barriererne er, at forbrugerne mangler konkret viden om fordelene ved at købe økologi. Derfor blev der gennemført et eksperiment, hvor der blev sat citronformede hyldesvirpere ved de økologiske citroner. På dem stod: ”Når du vælger økologisk, sparer du dig selv for pesticider - så kan du også bruge skallen”.
I discountbutikkerne med hyldesvirpere ved de økologiske citroner var salget 8,4 procentpoint højere end i kontrolbutikkerne.
”Det er positivt at få dokumenteret, at så simpelt et greb som at informere om økologiens konkrete fordele i købssituationen, kan få flere forbrugere til at vælge økologiske varer. Det giver detailhandlen og de økologiske virksomheder en oplagt mulighed for at øge det økologiske salg,” siger Helle Bossen.
Økologisk lyninspiration løfter salget
Blandt barriererne for at købe økologi er også, at forbrugerne mangler inspiration til at sammensætte grønt tilbehør. I testbutikker fik forbrugerne derfor inspiration til en nem, lækker øko-salat med tre ingredienser på skilte og hyldeforkanter. Samtidig blev de økologiske solsikkekerner flyttet ind i frugt- og grøntafdelingen i én butik. Det førte til hele 91,8 procentpoints stigning i salget af økologiske solsikkekerner i forhold til kontrolbutikkerne.
Det markante tal vækker stor nysgerrighed hos Thomas Roland fra Coop, fordi kunderne ofte ikke ved, hvad de skal spise, når de handler i butikkerne.
”De har brug for den overraskende inspiration, der kan give dem ideer til nye retter i indkøbssituationen. Derfor er der et stort potentiale i at visualisere helt simple hverdagsopskrifter på den måde,” siger han og nævner, at kunder, der går op i grønne og sunde varer typisk også lægger meget økologi i indkøbskurven.
Helle Bossen påpeger, at eksperimenterne har vist, at der fortsat er et stort potentiale for at øge salget af økologiske fødevarer, og at resultaterne kan bredes ud til mange andre varegrupper.
Eksperimenterne er udført i et projekt støttet af Svineafgiftsfonden og Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter.
Download rapporten bag butikseksperimenterne her https://okologi.dk/viden-om-oekologi/forbrug-og-afsaetning/
Kontakter
Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening
Telefon: 3179 2700 Mail: hb@okologi.dk
Thomas Roland, CSR-chef i Coop
Telefon: 3091 9242 Mail: Thomas.Roland@coop.dk
Peter Nordholm Andersen, pressekonsulent
Telefon: 2466 6436 Mail: pna@okologi.dk
Billeder
Information om Økologisk Landsforening
I Økologisk Landsforening arbejder vi for en verden, der tænker og handler økologisk – til glæde for mennesker, dyr og vores jord.
Følg pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Økologisk Landsforening
Salget af økologi har stabiliseret sig26.4.2024 08:28:05 CEST | Pressemeddelelse
Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.
Pressekommentar vedrørende aftale om Grøn Fond15.4.2024 09:02:00 CEST | Pressemeddelelse
Aftale om Grøn Fond skal også fremme økologi i Danmark.
Økodag®: Køer på græs kan være fortid14.4.2024 07:00:06 CEST | Pressemeddelelse
I dag er det Økodag og de økologiske køer kommer på græs, mens flere tusinde voksne og børn ser på og er med til at fejre dyrevelfærden i det økologiske landbrug. Men det kan være fortid, hvis ikke økologiens fordele bliver medregnet i Svarer-udvalgets CO2-modeller.
Økodag ® på søndag: Vær med til at fejre 20-års jubilæum10.4.2024 13:51:31 CEST | Pressemeddelelse
Vidste du, at køerne kan huske glæden ved at komme på græs? I år fejrer vi, at Økodag siden 2005 har givet mulighed for at danskere over hele landet kan opleve glæden ved køer, der springer på græs.
Ny statistik: Det økologiske areal er blevet mindre2.4.2024 14:49:38 CEST | Pressemeddelelse
Det økologiske areal er faldet fra 11,7 % til 11,4 % af det samlede produktionsareal i Danmark. Det viser den årlige opgørelse over alle danske økologiske bedrifter i 2023, som Landbrugsstyrelsen laver. Det giver blod på tanden, siger ny forperson for Økologisk Landsforening
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum