Nu udbetales de 1.000 kr. i engangstilskud til modtagere af forsørgelsesydelser

I dag sætter ATP udbetalingerne af engangstilskuddet i gang. Borgere, der i april 2020 var helt eller delvist på offentlig forsørgelsesydelse, kan se frem til automatisk at modtage 1.000 kr. inden uge 42. Man skal ikke selv gøre noget for at modtage tilskuddet.

Godt 2,2 millioner borgere står på listen, når ATP i dag trykker på den knap, der sætter udbetalinger af engangstilskud på 1.000 kr. i gang. Beløbet bliver inden uge 42 automatisk udbetalt til borgere, der helt eller delvist har modtaget en offentlig forsørgelsesydelse for april 2020.

Langt hovedparten af modtagerne har pengene på deres NemKonto inden weekenden.

Man kan læse mere om engangstilskuddet på www.borger.dk/engangstilskud

Udbetalingen sker automatisk og kræver kun, at man har en NemKonto. Det har langt de fleste borgere, der modtager ydelser fra det offentlige.

Da udbetalingen sker inden uge 42, anbefaler ATP, at man holder øje med sin NemKonto.

Har man ikke en NemKonto, skal man sørge for at få den oprettet hurtigst muligt for at få tilskuddet udbetalt.

Hvis man planlægger at skifte bank i den kommende tid, er det en god idé at være ekstra opmærksom på at give den nye bank besked om, hvilken konto der skal bruges som NemKonto, så pengene lander rigtigt.

Engangstilskuddet er skattefrit og får ikke betydning for de offentlige ydelser, man i forvejen modtager. Man skal med andre ord ikke foretage sig noget i forbindelse med udbetalingen af tilskuddet.

Hvis man er i målgruppen og ikke modtager engangstilskuddet inden uge 42, kan man kontakte ATP på tlf. 70 11 35 00

Er man i tvivl om noget vedrørende engangstilskuddet, findes der svar på de fleste spørgsmål på www.borger.dk/engangstilskud og i en engelsk version på www.lifeindenmark.dk/one-time-payment.

Pressekontakt:
Presserådgiver Christian Rask, tlf.: 21690703 eller cra@atp.dk

ATP Koncernen er Danmarks største pensionsselskab og administrationshus. Vi løser opgaver for næsten alle borgere og virksomheder i Danmark. Med en pensionsformue på 934 mia. kr. er ATP samtidig et af Europas største pensionsselskaber. Pensions & Investments er ansvarlige for ATP’s pensionsprodukt, ATP Livslang Pension. ATP Livslang Pension er en kollektiv ordning med over 5 mio. medlemmer. Målet er at levere gode, stabile pensioner i form af en livsvarig garanti, som vi tilstræber at realværdisikre. Det sker gennem investeringer i blandt andet obligationer, aktier, ejendomme og infrastruktur. ATP Livslang Pension sikrer, at næsten alle borgere i Danmark får et tillæg til folkepensionen den dag, de går på pension – og resten af livet.