Nu kommer Vækstfonden endnu tættere på midtvestjyske virksomheder

Siden 2014 har Vækstfonden medfinansieret 478 virksomheder i det midtvestjyske for mere end halvanden milliard kroner. Nu vil statens finansieringsfond endnu tættere på områdets virksomheder og har ansat lokale Henrik Nørtoft i rollen som ny erhvervskundechef.

Henrik Nørtoft, erhverskundechef i Vækstfonden

Vejen til finansiering fra Vækstfonden skal være endnu kortere for virksomheder i Herning, Ikast-Brande, Ringkøbing-Skjern og omegn. Derfor er Henrik Nørtoft tiltrådt som ny erhvervskundechef med særligt fokus på virksomheder i netop de kommuner. Med sine knap 20 års erfaring fra den finansielle verden har Henrik Nørtoft et godt kendskab til virksomheder og erhvervsliv i området.

”Siden 2004 har jeg arbejdet med erhvervskunder, bl.a. i Nykredit og Danske Bank i Herning. Her har jeg har haft mulighed for at samarbejde med Vækstfonden om vækstvirksomheder og set, hvordan fondens produkter ofte får den samlede finansiering til at gå op. Jeg glæder mig meget til at sidde på den anden side af bordet og fortsætte det gode samarbejde med banker og andre samarbejdspartnere for at sikre, at endnu flere virksomheder i Herning og omegn får adgang til finansiering til vækst,” siger Henrik Nørtoft.

Styrket lokal indsats for virksomheder med vækstplaner

Siden 2014 har Vækstfonden med lån, garantier og kautioner medfinansieret 478 midtvestjyske virksomheder for mere end halvanden milliard kroner. Med Henrik Nørtoft ombord vil fonden styrke indsatsen over for de lokale virksomheder, hvor Vækstfonden især oplever et behov for risikovillig kapital til virksomheder i vækst, ejerskifter og byggeri af domicilejendomme.

”Der findes mange virksomheder i Herning og omegn som er i rivende udvikling. Her kan det være en fordel at tænke Vækstfondens løsninger ind, der som tålmodig og langsigtet kapital kan fungere som et strategisk supplement til finansiering fra fx virksomhedens bank,” siger Henrik Holst Elstrøm, erhvervskundedirektør hos Vækstfonden i Vojens og fortsætter:

"Vi er glade for at have Henrik Nørtoft med på holdet med sit store lokale netværk, så vi i samarbejde med banker, rådgivere og andre investorer sammen kan få endnu flere virksomheder til at vokse.”

Vækstfonden medfinansierer små og mellemstore virksomheder samt iværksættere inden for alle brancher og kan være med til at løse de fleste finansieringsudfordringer.

Henrik Nørtoft tiltrådte i Vækstfonden 1. januar 2020 og tilknyttet fondens kontor i Vojens. Henrik vil til dagligt arbejde fra Herning og bruge meget af sin tid på at besøge virksomheder og samarbejdspartnere i området.

Henrik Nørtoft – baggrund

Henrik Nørtoft er bankuddannet og har knap 20 års erfaring fra den finansielle sektor, hvor han siden 2004 har arbejdet med at løse erhvervskunders finansieringsudfordringer. Henrik Nørtoft har tidligere været ansat i Nykredit og Danske Bank i Herning samt Jyske Bank i Viborg, før han tiltrådte som erhvervskundechef i Vækstfonden 1. januar 2020. Henrik Nørtoft er opvokset ved Give, men har boet i Herning siden 2003.

Henrik Nørtoft, erhvervskundechef i Vækstfonden, 81 88 18 18 / hno@vf.dk

Henrik Nørtoft, erhverskundechef i Vækstfonden

Om Vækstfonden

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Fonden arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kanvære med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer.

185 mio. kr. fra Vækstfonden, EIB og private investorer skal accelerere vækst i danske OnRobot19.12.2019 11:05:43 CETPressemeddelelse

Den unge danske robotvirksomhed OnRobot rejser 185 millioner kroner fra en række prominente investorer til at accelerere virksomhedens globale udrulning. Kapitalrejsningen er samtidig den første investering i et nyt samarbejde mellem Vækstfonden og Den Europæiske Investeringsbank, EIB, der skal tilføre et milliardbeløb til danske virksomheder klar til vækst. Desuden investerer en række kendte danske erhvervsfamilier.

Vækstfonden: Grøn kapital skaber arbejdspladser og vækst3.12.2019 06:42:44 CETPressemeddelelse

Regeringen og partierne bag finanslovsaftalen har sat den grønne omstilling i højsædet og etablerer en grøn fremtidsfond på i alt 25 milliarder kroner, hvor bl.a. Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond kommer til at spille nøgleroller. Danmarks Grønne Fremtidsfond vil blive et vigtigt finansielt grundlag for danske virksomheder, der udvikler fremtidens løsninger, og samtidig bidrage betydeligt til vækst, innovation og arbejdspladser.