Nybolig

Nu kommer nybyggerne: Flere bygger nye huse i Aalborg

Flere i Aalborg Kommune springer ud som nybyggere. På bare tre år er antallet af nybyggede parcelhuse i kommunen steget med 48 procent, og ifølge lokal mægler river flere gamle huse ned for at bygge nyt.
Flere og flere kaster sig ud i drømmen om nybyggeri i Aalborg Kommune. På bare tre år er antallet af nybyggede parcelhuse steget med 48 procent. Foto: PR.

Drømmen om et hus efter eget hoved og med minimal vedligeholdelse får flere og flere i Aalborg Kommune til at springe ud i rollen som nybyggere.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik, som Nybolig har analyseret, er antallet af nybyggede parcelhuse i Aalborg Kommune steget med 48,2 procent fra 2015 til 2018.

– Det er som om, at flere har fået øjnene op for, hvor mange fordele der er i at bygge selv. Der er klart også ulemper, for eksempel er der jo ofte meget charme i de ældre huse, men mange – særligt børnefamilier – går efter grunde, hvor de kan bygge præcis den bolig, de drømmer om, fortæller Palle Ørtoft, der er indehaver af Nybolig Palle Ørtoft i Hasseris.

Køber hus for at rive ned

Nybolig-mægleren fortæller, at der er flere, der køber ældre huse kun for at rive dem ned og bygge nyt op – både fordi det er lettere med et hus, der kræver mindre vedligeholdelse, men også for at spare penge på længere sigt. Ifølge ham kan varme- og vedligeholdelsesudgifter i en ældre bolig hurtigt løbe op i 60-70.000 kroner om året, og mange af de penge sparer man ved at bygge selv.

– Et vedligeholdelsestungt hus er ikke kun lig med flere udgifter, det stjæler også tid. Og tiden er jo knap for de travle børnefamilier, så derfor giver det god mening, at man prioriterer et hus, der er lettere at vedligeholde, som nybyggeri jo oftest er, siger Palle Ørtoft.

Billeder

Download
Ifølge lokal mægler er det særligt børnefamilier, der bygger nyt for at få en bolig med mindre vedligeholdelse. Foto: PR.
Download

Information om Nybolig

Nybolig
Nørregade 49