Green Power Denmark

Nu kan vi tage hul på den svære omstilling af luftfarten

Del

Regeringen kickstarter med sit udspil om grøn luftfart et dansk marked for grønne brændstoffer. Det er et første og afgørende skridt i omstillingen af luftfarten, mener Green Power Denmark. Men producenterne af grønt brændstof og luftfartsbranchen er klar til at gå endnu længere, end regeringen foreslår.

Regeringens mål er, at flyene på én indenrigsrute i 2025 bliver tanket op med grønt brændstof. I 2030 skal alle indenrigsfly flyve på grønne brændstoffer.

- Regeringen giver sig i kast med et af de vanskeligste hjørner af den grønne omstilling - nemlig luftfarten. Det er godt, at vi kommer i gang. Teknologien er kendt og fungerer, og med regeringens udspil skaber man en efterspørgsel på grønne brændstoffer. Det betyder klarhed for investorer og dermed investeringer i produktion i stor skala, siger viceadm. direktør i Green Power Denmark Jan Hylleberg.

Ifølge regeringen skal indenrigsfly i fremtiden flyve på el eller grønne brændstoffer. Elektrificering vil være muligt på de korte ruter med små fly, men i overvejende grad skal fremtidens fly flyve på grønne brændstoffer, som består af grøn strøm og CO2. Processen er bedre kendt som Power-to-X (PtX).

- Bæredygtige brændstoffer, som er produceret gennem Power-to-X, er den eneste realistiske vej frem, hvis vi skal gennemføre en effektivt grøn omstilling af luftfarten. Det vil kræve hundredvis af storskalaanlæg at gennemføre en komplet omstilling af luftfarten. Men vi kan kickstarte udviklingen og samtidig gavne klimaet, siger Jan Hylleberg.

De grønne brændstoffer vil være dyrere end konventionel jetfuel i begyndelsen. Regeringen vil lukke prisgabet ved at opkræve en passagerafgift på 13 kroner pr. billet, som skal betales af alle rejsende fra danske lufthavne. Det er en god start til at dække en del af merudgiften.

Ifølge en frisk rapport fra Green Power Denmark og førende aktører inden for PtX og grøn luftfart kan den grønne omstilling af luftfarten gå endnu hurtigere, hvis politikerne skaber de rigtige rammer.

Producenterne af brændstof gennem Power-to-X kan i 2030 levere mindst 500 millioner liter grønt flybrændstof. Det er nok til at dække både de 30 millioner liter, som bliver brugt på indenrigsruter, og en betydelig del af de i alt 1.200 millioner liter, som bliver tanket i danske lufthavne.

Ifølge industrien kan Danmark altså omstille al indenrigsflyvning i 2030 - og samtidig gå forrest i omstillingen af den europæiske flytransport.

- Mulighederne er endnu større, end regeringen lægger op til. Flytransporten er per definition international, og derfor giver det også mening allerede nu at se ud over indenrigsruterne, som kun står for en lille del af de fly, der letter og lander i Danmark. Producenterne af grønt brændstof og luftfartsbranchen er klar, og med de rette tiltag kan Danmark producere grønne flybrændstoffer til det europæiske marked, siger Jan Hylleberg.

Foruden økonomiske incitamenter er det afgørende, at producenterne får adgang til de råstoffer, som de skal bruge i produktionen. De skal bruge vedvarende energi fra vindmøller og solceller, der kan omdannes til brint. Og de skal bruge CO2 fra grønne kilder – for eksempel biomassefyrede kraftværker, affaldsanlæg og biogasanlæg.

- Det er afgørende, at producenterne får adgang til CO2 i tilstrækkelige mængder. Og der skal være tydelige rammer på kort sigt for brugen af CO2. Det betyder, at man i højere grad skal fokusere på at anvende CO2 fra grønne kilder fremfor at lagre den, siger Jan Hylleberg.

Nøgleord

Kontakter

Links

Information om Green Power Denmark

Green Power Denmark
Green Power Denmark
Vodroffsvej 59
1900 Frederiksberg C

35 300 400http://greenpowerdenmark.dk

Green Power Denmark er Danmarks grønne erhvervsorganisation og vil fungere som talerør for den danske energisektor. Sammen med vores mere end 1500 medlemmer arbejder vi for, at Danmark hurtigst muligt elektrificeres med grøn strøm. Green Power Denmark repræsenterer både energiindustrien, store og små ejere og opstillere af energiteknologi samt de selskaber, der driver det danske elnet og handler med energi.
Green Power Denmark blev grundlagt 23. marts 2022 ved en fusion af Dansk Energi, Wind Denmark og Dansk Solkraft. 

Følg pressemeddelelser fra Green Power Denmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Green Power Denmark

De største resultater på COP27 blev skabt i kulissen20.11.2022 04:48:29 CET | Pressemeddelelse

COP27 i Sharm el-Sheikh sluttede med en markant håndsrækning til udviklingslandene. Trods stor modstand fra en række velstående lande, bliver der oprettet en fond, som kan være med til at dække udviklingslandenes tab i forbindelse med oversvømmelser, storme og andre klimakatastrofer. De største fremskridt på klimakonferencerne sker dog uden for forhandlingslokalerne. Det skyldes ikke mindst, at virksomhederne involverer sig stærkt og skubber på for at få hastighed i den grønne omstilling.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum