Nu kan københavnerne komme af med meget pant på én gang

Den første københavnske pantstation er netop åbnet i Field’s på Amager, hvor den kan tage imod op til 60.000 flasker og dåser om dagen.

Ny pantstation i er åbnet i Fields. Her kan du hælde mange flasker og dåser i på én gang.

Har flasker og dåser fra julens fester hobet sig op derhjemme, er der nu en let måde at komme af med panten på. En ny pantstation åbnede 6. januar i shoppingcentret Field’s på Amager. I en pantstation hælder man sine tomme flasker og dåser direkte ind i en sluse, og det gør det let at komme af med store mængder pant. Flasker og dåser tælles med 120 stk. i minuttet, og herefter får man pant-pengene direkte ind på sin konto.

”Det har længe været et ønske for os at åbne en pantstation i København, og placeringen i Field’s gør det let for mange at komme til – både fra byen og det store opland på Amager. Vi vil gerne gøre det lettere at komme af med sin pant, og her vil pantstationen i Field’s komme til at spille en vigtig rolle”, siger markedsdirektør Marlene Holmgaard Fris fra Dansk Retursystem.

Også fra Thomas Thomsen, der er Shopping Center Manager i Field’s, er der glæde ved pantstationen:

”I Field’s vil vi gøre det let for vores kunder ved at samle en række services på ét sted. Med pantstationen kan kunderne let komme af med deres pant, inden de tager videre på oplevelser i vores shoppingcenter. Desuden er pantstationen et godt eksempel på, at bæredygtighed og convenience mødes, og det tiltaler os meget”, siger Thomas Thomsen.

60.000 stk. om dagen

Pantstationen bliver samme, nye model som den, der er andre steder på Sjælland, bl.a. i Rødovre, Kalundborg og Høje Taastrup. Modellen i Field’s kan tage op til 60.000 flasker og dåser om dagen. Dermed kommer den til at bidrage til de ca. 4,5 millioner flasker og dåser, der hver dag kommer retur gennem pantsystemet. Sidste år sparede det et CO2-udslip på 178.000 tons. Pantstationen kommer til at ligge i den nederste parkeringskælder P2, hvor man også henter BilkaToGo.

I alt er der 14 pantstationer i Danmark, og flere er på vej, da de er populære, og mange gerne kører langt for at aflevere pant i dem. Planen er at bygge de ældre pantstationer om til den nye model og samtidig bygge nye i hele landet, så der i 2025 er 36 pantstationer.

Kort fortalt om den nye pantstation:

• Hæld flasker og dåser direkte i maskinen
  • Flasker og dåser bliver optalt og mast på stedet, så der er plads til mange
  • Pantpengene går ind på dit Dankort inden for én bankdag
  • En CO2-besparende pantstationsløsning.

Flere informationer og aftaler om interview på tlf: 30 67 13 90.

Ny pantstation er åbnet i Fields. Her kan du komme af med meget pant på én gang.
Ny pantstation er åbnet i Fields. Find den i parkeringskælderen P2.

Erik Husfeldts Vej 1
2630 Taastrup

Hver eneste dag afleverer danskerne 4,5 millioner flasker og dåser, som Dansk Retursystem sørger for bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 178.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.

Ny finansdirektør i Dansk Retursystem: Non-profit giver et højere formål med effektiviseringer18.8.2021 12:42:47 CEST | Pressemeddelelse

Anders Gaba er ny finansdirektør i Dansk Retursystem. Han ser frem til at skulle arbejde i en non-profit-virksomhed, hvor det at arbejde målrettet med effektiviseringer tjener et højere formål end økonomisk afkastoptimering. Med et stigende globalt fokus på den grønne agenda glæder han sig til at bidrage til Dansk Retursystems mål om at blive 100% cirkulær økonomisk.

Ny pantstation i Helsingør bliver den første af sin slags i Danmark15.6.2021 12:39:57 CEST | Pressemeddelelse

Den 23. juni lukker pantstationen på Prøvestenen i Helsingør, men allerede dagen efter åbner en ny type pantstation, som er den første af sin slags i Danmark og skal testes i Helsingør. I den nye pantstation skal glasflasker i en automat for sig selv, mens plastikflasker og dåser hældes direkte i en hurtigt tællende maskine med plads til langt mere end i dag. Det gør den nye pantstation mere miljøvenlig, og samtidig kan brugerne se frem til at få pantpengene sat ind på deres betalingskort samme dag.