Nu kan dit tøj afhjælpe dårlig kropsholdning

Døjer du med ondt i ryggen? Falder du sammen, når du sidder? Eller har du spændinger og ømhed i rygmusklerne? Måske kan en opgradering af garderoben hjælpe.
Hvis du døjer med ondt i ryggen eller nakkespændinger, kan holdningskorrigerende tøj hjælpe til en sundere holdning og afhjælpe smerterne. Foto: PR.

Rigtig mange døjer med holdningsrelaterede smerter. Ifølge Sundhedsstyrelsens rapport Sygdomsbyrden i Danmark lider hele 880.000 danskere af lænderygsmerter, som dermed er den mest udbredte lidelse herhjemme.

Vi har i stigende grad stillesiddende arbejde foran computerskærmen, hvor en dårlig kropsholdning let sniger sig ind og forårsager spændinger og smerter i nakke, skulder og lænd. Det kan være en god idé at skifte mellem forskellige arbejdsstillinger eller lave forskellige øvelser, og derudover er såkaldt holdningskorrigerende tøj blevet et reelt alternativ til de smerter, der ellers begrænser os i hverdagen.

Holdningskorrigerende tøj kan hjælpe dig til en forholdsvis mere hensigtsmæssig kropsholdning. Det skal ikke være i stedet for almindelig fysisk aktivitet og træning, men som supplement kan jeg varmt anbefale det. Hvis man for eksempel har skuldersmerter, kan en holdningskorrigerende trøje også gå ind og støtte, så man bedre kan lave sine øvelser, forklarer Christoffer Rinder Larsen, der er fysioterapeut og konsulent i CRL Physio Consult.

Lettilgængeligt alternativ til kinesiotape

Det holdningskorrigerende tøj er inspireret af kinesiotape – en elastisk tape, som fysioterapeuter typisk bruger i forbindelse med genoptræning eller behandling af sportsskader, hvor tapen går ind og støtter musklerne.

Hvis kinesiotape bruges som supplement til fysisk aktivitet og fysioterapi, har det blandt andet en positiv effekt på såkaldt afklemningssyndrom, der er en meget almindelig årsag til holdningsrelaterede smerter i skulderen. Kinesiotape har dog den ulempe, at det som regel skal påføres hos en fysioterapeut, og det bliver nemt både dyrt og tidskrævende, siger Christoffer Rinder Larsen.

Fysioterapeuten peger på, at danskerne nu er ved at få øjnene op for holdningskorrigerende tøj som et lettilgængeligt alternativ til kinesiotape. Den aarhusianske virksomhed Anodyne har derfor udvidet sit sortimentet og tilbyder nu alle varianter af holdningskorrigerende tøj af det førende, amerikanske mærke Alignmed.

Med produkterne fra Alignmed kan vi tilbyde effektive hjælpemidler til folk med dårlig kropsholdning i et prisleje, hvor de fleste kan være med. Og med det fulde produktsortiment kan vi nu hjælpe flere – lige meget om det er den første eller 24. ryghvirvel, der volder problemer, siger Kenneth Gaardmand Avnsted, der er direktør i Anodyne.

Et større udvalg af holdningskorrigerende tøj falder også i god jord hos fysioterapeuten.

Det kræver noget forskelligt, alt efter om man døjer med ømme lændemuskler, spændinger i nakken eller generelt bare gerne vil have en bedre kropsholdning. Med et større udvalg af produkter, der kan tilpasses forskellige målgrupper, kan vi som fysioterapeuter hjælpe flere, afslutter Christoffer Rinder Larsen.

Kenneth Gaardmand Avnsted
CEO, Anodyne ApS
Kenneth@avnsted.com

Holdningskorrigerende tøj er inspireret af kinesiotape, som fysioterapeuter blandt andet bruger til behandling af sportsskader og genoptræning, hvor tapen har en støttende effekt.  Foto: PR.
Holdningskorrigerende tøj er inspireret af kinesiotape, som fysioterapeuter blandt andet bruger til behandling af sportsskader og genoptræning, hvor tapen har en støttende effekt. Foto: PR.
Vi har i stigende grad stillesiddende arbejde foran en computer, hvor en dårlig kropsholdning let kan give spændinger i nakke, skulder og lænd, men det kan holdningskorrigerende tøj være med til at afhjælpe. Foto: PR.

Anodyne blev stiftet i 2014 og forhandler holdningskorrigerende tøj fra IntelliSkin og AlignMed. Holdningskorrigerende tøj er designet til at give en sundere kropsholdning og er specielt egnet til reducering af ømhed og spændinger.