Nu flere byggevirksomheder, der mangler efterspørgsel end arbejdskraft

Tal fra Danmarks Statistik viser, at der nu for første gang i fire år er flere byggevirksomheder, der bliver begrænset af mangel på efterspørgsel end af mangel på medarbejdere. Ifølge Dansk Byggeri viser det, at presset på byggeriet er aftaget i løbet af det seneste halve år.

Byggevirksomhedernes forventninger til fremtiden blev i januar lidt mere negative, viser den seneste konjunkturindikator, der måler, om konjunkturerne er på vej op eller ned. Fra december til januar faldt den fra -5 til -6.

- Bygge- og anlægsbranchen kan se tilbage på seks års ubrudt opsving fra 2013 til 2019, og udviklingen tyder fortsat på en blød landing i år. Men byggevirksomhederne er især bekymret over mængden af ordrer, og det har i januar trukket konjunkturindikatoren nedad, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

I januar blev hver femte bygge- og anlægsvirksomhederne ifølge Danmarks Statistik begrænset i produktionen, fordi de manglede medarbejdere. Men som noget nyt er der nu flere, 22 procent, der angiver, at de er begrænset af mangel på efterspørgsel.

- De nye tal bekræfter, at det konjunkturmæssige pres på byggeriet er aftagende, mens den underliggende, mere strukturelle mangel på faglærte medarbejdere – især tømrere og elektrikere – fortsat består, siger cheføkonom Bo Sandberg.

Hul i anlægsmarkedet – og store forskelle
Danmarks Statistiks opgørelse viser, at især anlægsvirksomhederne mangler opgaver. Hele 58 procent af anlægsentreprenørerne oplever i januar, at mangel på efterspørgsel begrænser deres produktion.

- Det vil være en stor fejl at tro, at der bare er tale om et tilfældigt sæsonudsving i en rekordvarm vinter. Det er hævet over enhver diskussion, at mange anlægsvirksomheder oplever store huller i ordrebøgerne på hjemmemarkedet. Og forsinkelsen af den langsigtede infrastrukturplan er ved at være temmelig problematisk, hvis de skal kunne fastholde medarbejderne i vej- og banevirksomhederne, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

I den anden ende af skalaen, er der fortsat udbredt mangel på medarbejdere hos murere, 31 procent, el-installationsvirksomheder, 29 procent, og VVS-firmaer, 24 procent.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.