Nu bliver tøjet dyrere
Copenhagen Fashion Week startede tirsdag, og indkøberne, som i de kommende dage gæster København for at deltage i modeshows og messer kan forvente at blive mødt af højere priser på jeans, kjoler og sweaters end tidligere.
Igennem det seneste år har de danske modevirksomheder oplevet et heftigt pres på omkostningerne. Priserne for at få fragtet varerne hjem fra produktionslandene, som typisk ligger i Asien, er i de værste tilfælde seks-, syv- eller ottedoblet, mens råvarepriserne også er skudt i vejret. Det får nu konsekvenser for tøjpriserne viser en undersøgelse, som brancheforeningen Dansk Mode & Textil (DM&T) har foretaget forud for Copenhagen Fashion Week.
Undersøgelsen er foretaget blandt DM&T’s 350 medlemsvirksomheder, og fire ud af fem respondenter svarer, at de har oplevet stigende omkostninger i løbet af det forgangne år, og at det særligt er fragt- og råvarepriserne, der er steget. Det har fået 88 procent af modevirksomhederne, der har oplevet prisstigninger, til at hæve prisen over for deres kunder, som typisk er butikker og kæder i detailhandlen samt webshops i Danmark og Europa. Det kommer efter alt at dømme til at ramme forbrugerne i form af dyrere tøj.
”Igennem et år har virksomhederne oplevet et stigende omkostningsniveau, og derfor er det naturligt, at de nu hæver priserne. Det vil til syvende og sidst ramme forbrugerne, som vil opleve, at tøjet bliver dyrere, sandsynligvis allerede når de skal forny forårsgarderoben og navnlig til efteråret. Dermed følger de tendensen fra de store internationale modevirksomheder, som allerede tidligt i 2021 hævede priserne,” siger Michael Hillmose, analyseansvarlig og international chef i Dansk Mode & Textil.
DM&T har ikke spurgt ind til, hvor store meget virksomhederne har ladet priserne stige og kan derfor heller ikke sige, hvad det kommer til at betyde for danskernes pengepung i sidste ende.
Selvom de danske modevirksomheder oplever stigende omkostninger, er den samlede branche kommet ud af 2021 med en omsætning, der overstiger niveauet fra før coronakrisen. Både eksporten og salget til de danske kunder steg til sit hidtil højeste niveau i 2021, og selvom det i sig selv er positivt, hjælper det ikke på de stigende omkostninger.
”De danske virksomheder har i en lang periode ikke hævet priserne, men de har også nået smertegrænsen. Nogle virksomheder har stået med en reel risiko for at tabe penge på produkterne, og så er en stigende omsætning ikke meget værd. Samtidig står vi i midt i en periode, hvor de danske virksomheder er nødt til at investere kraftigt i en øget digitalisering og den bæredygtige omstilling, som er påkrævet for at fremtidssikre sin forretning. Derfor er prisstigningerne den eneste reelle mulighed,” siger Michael Hillmose.
Prisstigninger på tøj er ellers ikke hverdagskost, og prisen på tøj er ikke steget i en meget lang periode. De jeans, du i dag betaler 499 kroner for, kostede det samme i 1991, og faktisk er forbrugerpriserne på tøj faldet gennem de seneste ti år, mens forbrugsvarer generelt er blevet dyrere, viser tal fra Danmarks Statistik. I den sidste halvdel af 2021 begyndte vi for første gang i meget lang tid at se en stigning i forbrugerpriserne på tøj, og det kan altså komme til at fortsætte.
DM&T oplyser, at det ikke kun er modevirksomheder, der bliver påvirket af prisstigninger på fragt og råvarer. Det rammer blandt andet også de danske tekstil-, interiør og møbelvirksomheder.
Nøgleord
Kontakter
Simon HansenPresse- og kommunikationschef
Tlf:40227222sh@dmogt.dkMichael HillmoseInternational chef
Ansvarlig for Dansk Mode & Textils analyser. Michael er ligeledes ekspert i internationale forhold i mode- og tekstilbranchen, herunder eksport.
Billeder
Information om Dansk Mode & Textil
Dansk Mode & Textil er brancheorganisationen for de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 medlemsvirksomheder, og som branchens naturlige omdrejningspunkt varetager vi branchens interesser i relevante nationale og internationale forhold.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil
Danmark har brug for en national handlingsplan for tekstiler7.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis den danske mode- og tekstilbranche skal være blandt de førende i den cirkulære omstilling og fastholde sit betragtelige samfundsbidrag, er der behov for et styrket politisk fokus og en tydelig, ambitiøs vision for tekstilområdet. Derfor lancerer brancheorganisationen Dansk Mode & Textil i dag sit politiske udspil til en national handlingsplan for tekstiler. Et udspil der indeholder en række initiativer, der involverer bl.a. forbrugerne, branchens virksomheder, forsknings- og uddannelsessektoren samt flere offentlige instanser.
Tilbageholdende forbrugere trækker dansk modesalg ned5.8.2024 08:29:13 CEST | Pressemeddelelse
Den danske modebranches salg faldt i 2023 seks procent, og tendensen er fortsat i starten af 2024, hvor omsætningen i årets første tre måneder faldt 10 procent. Det er særligt tilbageholdende forbrugere i både ind- og udland, der er årsag til tilbagegangen, lyder det fra brancheforeningen DM&T, som op til åbningen af Copenhagen Fashion Week har analyseret branchens økonomiske tilstand.
DM&T inviterer til EU-debat med tekstiler i fokus10.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den danske mode- og tekstilbranches står overfor massiv regulering fra EU, og dermed får det kommende Europa-Parlamentsvalg også stor betydning for branchen. Derfor inviterer brancheorganisationen DM&T fem kandidater og alle interesserede til EU-debat med fokus på tekstiler. Der sker mandag den 13. maj hos tekstilvirksomheden DILLING i Sunds.
Sportsbranchen bliver en del af brancheorganisationen DM&T8.5.2024 13:40:40 CEST | Pressemeddelelse
Efter mere end tre år strategisk samarbejde bliver brancheforeningen Sportsbranchen.dk nu indlemmet i DM&T, som i forvejen repræsenterer de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Det sker for skabe én stærk platform, som kan varetage branchens interesser og hjælpe medlemmerne i en stadigt mere kompleks hverdag.
DM&T styrker den politiske indsats med ny chefkonsulent26.10.2023 12:44:53 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganistionationen Dansk Mode & Textil (DM&T) styrker det politiske arbejde med tiltrædelsen af Cecilie Friis, som per 1. oktober er ansat som chefkonsulent på Public Affairs-området. Hun kommer fra en stilling hos konsulenthuset Rud Pedersen og har bl.a. også erfaring fra Christiansborg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum