Aarhus TeaterAarhus TeaterAarhus Teater

Nu accelererer den danske scenekunstbranche arbejdet med bæredygtighed

Et nyt samarbejde på tværs af teatre, kompagnier, producenter og scenekunstorganisationer i hele Danmark ser nu dagens lys. Bæredygtig Scenekunst NU og Dansk Teater lancerer nemlig en ny bæredygtighedskampagne – RETHINK SCENEKUNST NU – der skal accelerere arbejdet med bæredygtighed. Ambitionen er, at den danske scenekunstbranche skal være blandt de førende bæredygtige kunstbrancher i Danmark. Kampagnen skydes i gang i morgen på Aarhus Teater den 22. februar, kl. 10.00 - med oplæg og cases fra centrale aktører. Pressen er velkommen!

Et samlet brancheinitiativ - for første gang

Scenekunstbranchen har i flere år arbejdet med grøn omstilling og bæredygtighed, men det har været et klart ønske fra landets teatre, kompagnier og producenter at få accelereret arbejdet. Det er baggrunden for den nye kampagne, som branche- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Teater og Bæredygtig Scenekunst NU i samarbejde med en lang række aktører i branchen står bag.

Direktør i Dansk Teater, Peter Mark Lundberg fortæller:

“Det er åbenlyst, at der både er behov for og lyst til flere fælles initiativer, som kan give hele scenekunstbranchen de nødvendige redskaber til at accelerere den grønne omstilling. Vi har allerede skabt et katalog med anbefalinger til nye, grønne tiltag og nu følger vi for første gang som samlet branche op med fælles engagement for at skabe grøn omstilling, innovation og de nødvendige muligheder for at monitorere sin udledning af CO2.”

Jacob Teglgaard, medstifter af Bæredygtig Scenekunst NU, tilføjer:

Scenekunstbranchen består af knap 250 virksomheder og har næsten tre millioner årlige publikummer, så vi ser et stort potentiale til at skabe forandring og påvirke vores publikum til bæredygtig adfærdsændring, men arbejdet starter indefra. Det er ikke alene nok at fortælle om klimakrisen fra scenekanten. Vi skal også som branche gå forrest og vise vejen gennem handling.”

Et af de teatre, der allerede er godt i gang med den grønne omstilling, er Aarhus Teater. Direktør for Aarhus Teater, Dansk Teaters talsperson og en af hovedkræfterne i arbejdet med bæredygtighed, Allan Aagaard fortæller:

”Vi har arbejdet målrettet med denne grønne omstilling i fem år og nu tager vi de næste og svære skridt, når det gælder bæredygtige indkøb, monitorering af vores CO2-udslip og – som et af vores store mål i samarbejde med en række andre teatre – at skabe et fælles materialelager, så vi genbruger meget mere scenografi.”

Ny CO2-beregner for scenekunstbranchen

Et af kampagnens nybrud er en nyudviklet CO2-beregner, som er designet til scenekunstbranchens mangfoldige aktører. Den giver det enkelte teater og kompagni mulighed for at registrere, monitorere og dermed mindske sine CO2-udledninger.

Redskabet er udviklet med inspiration fra den britiske interesseorganisation Julie’s Bicycle, der haft betydelig succes med deres CO2-beregner, Creative Green Tools, samt de mange uddannelsesprogrammer og konferencer, de har afholdt. I perioden fra 2012 - 2017 formåede de mere end 5000 organisationer, som benyttede sig af de digitale redskaber at reducere den samlede C02-udledning med 35% samtidig med, at de reducerede energiforbruget med 23% og skabte besparelser for 136 mio. kroner.

“Vi er stolte over at tilbyde de danske teatre, kompagnier, frie kunstnere, producenter, teaterfestivaler og brancheorganisationer det nye redskab - CO2-beregneren. Der er brug for at indsamle data og viden om udledningerne, så man får et udgangspunkt, hvorfra man strategisk kan reducere sit CO2-aftryk”,

siger Christian Gade Bjerrum, der også er medstifter af Bæredygtig Scenekunst NU.

Fire centrale initiativer

Den samlede kampagne, der præsenteres på konferencen på Aarhus Teater 22. februar, består af fire initiativer:

1. Den nyskabende CO2-beregner
  2. Ny digital platform for vidensdeling, grønne initiativer og innovation - rethinkscenekunst.nu
  3. ”Klimavæggen” – en interaktiv installation der bl.a. vil indsamle data om publikums transportvaner til og fra teatret
  4. En serie af ”Klimasaloner”, der blandt andet afvikles på April-festivalen - verdens største børneteaterfestival og teaterfestivalen CPH STAGE.

Fakta: Konference og lancering af Rethink Scenekunst NU

Tid og sted:

Tirsdag d. 22. februar kl. 10.00 – 13.00, Aarhus Teater, Teatergaden, 8000 Aarhus C
Pressen er meget velkommen hele dagen – mest relevant mellem kl. 10.15-11.15

Arrangører: Dansk Teater og Bæredygtig Scenekunst NU

I samarbejde med: Teatercentrum, CPH STAGE, Udviklingsplatformen for Scenekunst, Det Københavnske Teatersamarbejde, Performing Arts Platform, Cue-to- Cue, Urban Goods, ISCENE m.fl.

Kampagnen er støttet af Dansk Skuespillerforbund og KR Foundation.

Kl. 10.00 - 10.15:
Ankomst, indregistrering

Kl. 10.15 - 10.45: En fremtid med bæredygtig scenekunst - det næste skridt

På scenen:

• Allan Aagaard – direktør Aarhus Teater og talsperson Dansk Teater om bæredygtighed
  • Peter Mark Lundberg - direktør, Dansk Teater
  • Rabih Azad-Ahmad - Kulturrådmand, Aarhus Kommune
  • Nina Bendixen - vært, journalist, podcaster
  • Benjamin Boe Rasmussen - formand, Dansk Skuespillerforbund

Kl. 10.45 – 11.15: Hvordan bidrager kampagnen til dit teaters klimaindsats?
Moderator: Jacob Teglgaard, Bæredygtig Scenekunst NU

Deltagere:

• Anna-Kathrine Madelung (Teater Hund & Co.)
  • Camilla Iisager Petersen (Det Kongelige Teater)
  • Charlotte Bruun (Teaterhuset Filuren)
  • Per Smedegaard (Teatret Svalegangen)

Kl. 11.15 PAUSE

Kl. 11.30 - 12.15: Hvordan involveres dit teater i kampagnen?

Workshop 1
CO2-beregneren - hvordan kommer du i gang?
Grundig introduktion til værktøjet og den digitale platform.
Faciliteres af Anders Duus Østergaard fra Cue to Cue og Jacob Teglgaard

Workshop 2
Klimasalon og Klimavæg - hvordan involverer vi publikum?
Scenekunstens potentiale til at skabe adfærdsændring skal undersøges og afprøves.
Faciliteres af Astrid Moth fra Urban Goods og Christian Gade Bjerrum

Kl. 12.15 - 12.30: Bæredygtighed på programmet til årets teaterfestivaler
CPH Stage – Sarah Rommedahl, festivalproducent
Aprilfestival – Henrik Køhler, direktør Teatercentrum

Kl. 12.30:
Kunst med Lydenskab og frokost

Presse, spørgsmål og yderligere involvering, kontakt:

Jeppe Bo Rasmussen, politisk seniorrådgiver, Dansk Teater, jeppe@danskteater.org, tlf. 2440 1897

Christian Gade Bjerrum, stifter, Bæredygtig Scenekunst NU, christian@baeredygtigscenekunst.nu, tlf. 7179 9292

Morten Daugbjerg, kommunikationschef, Aarhus Teater, presse@aarhusteater.dk, tlf. 4213 4700

Rethink Scenekunst NU
Bæredygtig Scenekunst NU
Christian Gade Bjerrum og Jacob Teglgaard, stiftere af Bæredygtig Scenekunst NU. Foto Frida Gregersen
Dansk Teater
Peter Mark Lundberg, Direktør Dansk Teater. Foto Dansk Teater.
Allan Aagaard, direktør Aarhus Teater. Foto Isak Hoffmeyer

Information om Aarhus Teater

Teatergaden 1

89 33 23 00http://www.aarhusteater.dk

Ville du turde lukke en fremmed ind i dit hjem? Og lege, at han er dig? Ja? Så får du nu chancen!21.11.2023 12:23:18 CET | Pressemeddelelse

Det internationalt lovpriste berliner kunstnerkollektiv Gob Squad kommer til Aarhus Teater fra 7. februar 2024 med den interaktive forestilling IS ANYBODY HOME? På scenen er et enkelt menneske, som inviteres til at se en livestreamet film. En film, som vel at mærke foregår i personens eget hjem, hvor Gob Squads performere flytter ind. Nu søger Gob Squad og Aarhus Teater tre aarhusianere mellem 18 og 28 år, som har lyst til at være gæst for en aften.

Jens Jørn Spottag fejrer 40-års skuespillerjubilæum med KONG LEAR på Aarhus Teater: ”Det var her, det hele begyndte”31.8.2023 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når Jens Jørn Spottag - en af Danmarks førende film-, tv- og teater-skuespillere - træder op på Aarhus Teaters skrå brædder lørdag den 16. september, er det 40 år siden, at han debuterede. Jens Jørn Spottags store skuespillerjubilæum fejres fra scenen med taler efter Kong Lear-forestillingen kl. 16. Hyldest modtager han dog allerede 1. september, hvor han sammen med syv andre skuespillere er nomineret til Teaterflisen 2023 på Frederiksberg.