Fra Sdr. Bjert til Aarhus Teater: Frank Thiel fejrer 25 år som skuespiller

Skuespiller Frank Thiel er drevet af et ønske om, at hans arbejde – på scenen, på skærmen og som kommunikationscoach – kan forløse andre mennesker. I år fejrer han sit 25-års jubilæum med forestillingen Blodbadets Gud, der spiller på Aarhus Teater fra den 5. september. Selve jubilæet fejres på Aarhus Teaters Scala-scene efter forestillingen den 25. september.

Skuespiller Frank Thiel Foto: Tor Sejthen/Aarhus Teater

Det begyndte med en rolle i barndomsvennen Uffe Rørbæks amatørfilm. Frank Thiel skulle krydse en vej og skydes ned med en pistol, og den umiddelbart simple rolle endte med at blive livsomvæltende for den dengang bare fem-årige dreng fra Sdr. Bjert ved Kolding.

”Jeg vil være skuespiller,” vidste Frank Thiel bagefter. Sådan har han haft det lige siden. Den 5. september kan han fejre 25 år som uddannet skuespiller med sin debut på Aarhus Teater i det eksplosive kammerspil Blodbadets Gud, der iscenesættes af Anastasia Nørlund.

EN KANAL TIL NOGET MERE

Skuespillet har altid været en vigtig del af 54-årige Frank Thiels tilværelse. I folkeskolen ventede han med længsel på at blive gammel nok til at deltage i 7. klassernes skolekomedie, som teenager kom han med i amatørteaterforeningen i hjembyen, og senere tog han på dramahøjskole i Herning. Derfra gik turen til Aarhus Studenterrevy. Her blev kimen lagt til teatergruppen The Delitantz, som Frank Thiel ledede fra 1992 frem til 1995, hvor han blev optaget på Den Danske Scenekunstskole i København.

Dengang som nu var skuespillet en kanal til at lade den energi, der altid har fyldt Frank Thiels krop, manifestere sig i noget andet. Noget mere.

”Essensen af at lave skuespil er at kunne påvirke publikum på den ene eller anden måde med den historie, man fortæller. Forløse mennesker. Flytte dem personligt,” siger Frank Thiel.

KENDT FRA TV, FILM OG TEATER

Det har han oplevet at kunne gøre flere gange i sin karriere, der tæller over 60 teaterforestillinger, tv-produktioner og film. Hans medvirken i tv-serier som Anna Pihl, Klovn, Sommerdahl og Anker har gjort Frank Thiel til et bredt kendt ansigt i Danmark, det samme har roller i film som Familien Gregersen, Kongekabale, Den Store Dag og En Soap, for hvilken han blev nomineret til en Robert i 2007.

Det er dog primært på teaterscenen, Frank Thiel selv mener, at han i høj grad har kunnet sætte sit aftryk. Hjem kære hjem på Teater Grob, som var baseret på research og interviews af hjemvendte soldater, sikrede Frank Thiel en Reumertpris i kategorien Årets mandlige birolle 2007, mens Betty Nansen Teatrets tre gange Reumertvindende Et drømmespil i 2008 var ”noget af det vildeste,” han nogensinde har arbejdet med.

VIL SÆTTE SIG SELV PÅ SPIL

I 2012 tog Frank Thiel en pause fra freelancetilværelsen, vendte hjem til de jyske rødder og blev en fast del af Mungo Park Koldings ensemble.

Efter otte år savnede han nye udfordringer, han havde brug for usikkerhed og ”at sætte mig selv på spil,” som han forklarer. Det gjorde han de følgende år med blandt andet Alle gode ting på Nørrebro Teater i 2021, en forestilling om selvmord, som både sikrede ham en Reumertnominering og fik en ung pige til at takke ham for at have reddet hendes liv. Året efter gjaldt det Det europæiske slagtehus på Odense Teater; en fem-timer lang forestilling, der tog sit publikum med gennem otte af Shakespeares kongedramaer.

I begyndelsen af 2024 blev freelanceskuespillet lagt på hylden for en stund til fordel for Frank Thiels egen coachvirksomhed i personlig kommunikation. Også her kan Frank Thiel nemlig bruge sin værktøjskasse som skuespiller til at hjælpe mennesker med at flytte sig nye steder hen mentalt.

RINGEN ER SLUTTET

Selv at stå på scenen er Frank Thiel bestemt ikke færdig med, men efter 25 år i faget vil han gerne arbejde på en måde, der passer bedre ind i tilværelsen som kæreste og far til fem børn. Håbet er, at han kan nøjes med at vælge de roller, der virkelig taler til ham.

Det gør blandt andet rollen som Michel i Blodbadets Gud, ligesom Frank Thiel i 2025 medvirker i Aarhus Teaters opsætning af The Sound of Music. For Frank Thiel føles det at debutere på Aarhus Teater med sit 25-års jubilæum, som at en ring er sluttet.

“Jeg husker, hvordan jeg som ung tilflytter til Aarhus stod på Aarhus Teaters trappe, kiggede op mod facaden og drømte mig ind. Simpelthen bad til, at jeg engang kunne spille på teatret. Nu sker det. Det føles helt vanvittigt.”

Forespørgsler om interview m.m. til kommunikationschef ved Aarhus Teater Morten Daugbjerg / morten.daugbjerg@aarhusteater.dk // 42 13 47 00

Foto: Tor Sejthen/Aarhus Teater
Foto: Tor Sejthen/Aarhus Teater

Ville du turde lukke en fremmed ind i dit hjem? Og lege, at han er dig? Ja? Så får du nu chancen!21.11.2023 12:23:18 CET | Pressemeddelelse

Det internationalt lovpriste berliner kunstnerkollektiv Gob Squad kommer til Aarhus Teater fra 7. februar 2024 med den interaktive forestilling IS ANYBODY HOME? På scenen er et enkelt menneske, som inviteres til at se en livestreamet film. En film, som vel at mærke foregår i personens eget hjem, hvor Gob Squads performere flytter ind. Nu søger Gob Squad og Aarhus Teater tre aarhusianere mellem 18 og 28 år, som har lyst til at være gæst for en aften.

Jens Jørn Spottag fejrer 40-års skuespillerjubilæum med KONG LEAR på Aarhus Teater: ”Det var her, det hele begyndte”31.8.2023 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når Jens Jørn Spottag - en af Danmarks førende film-, tv- og teater-skuespillere - træder op på Aarhus Teaters skrå brædder lørdag den 16. september, er det 40 år siden, at han debuterede. Jens Jørn Spottags store skuespillerjubilæum fejres fra scenen med taler efter Kong Lear-forestillingen kl. 16. Hyldest modtager han dog allerede 1. september, hvor han sammen med syv andre skuespillere er nomineret til Teaterflisen 2023 på Frederiksberg.