Nordsjællendere bor mindre end gennemsnittet

Mens danskerne i gennemsnit bor på 52,5 m2 per person, så har indbyggerne i Nordsjælland i gennemsnit cirka én kvadratmeter mindre til rådighed. En ny analyse fra Dansk Byggeri viser, at antallet af kvadratmeter per person varierer efter, hvor vi bor. Fx må indbyggerne i Helsingør i gennemsnit nøjes med 49,2 m2, mens beboerne i Hørsholm kan brede sig på 57,7 m2 per person.

Fortæl mig dit postnummer, og jeg skal fortælle dig, hvor mange kvadratmeter du bor på. En ny opgørelse fra Dansk Byggeri viser, at der er stor forskel på, hvor mange kvadratmeter danskerne har til rådighed.

I Nordsjælland bor indbyggerne i gennemsnit på 51,6 m2 per person. Indbyggerne i Helsingør, Egedal, Furesø og Hillerød bor i gennemsnit på mellem 49 og 50 m2, hvilket er færrest kvadratmeter per indbygger i hele Nordsjælland. Der er plads til større armbevægelser i Hørsholm og Rudersdal, hvor beboerne i gennemsnit bor på 57,7 m2 og 55,2 m2 per person.

- Antallet af kvadratmeter per person hænger sammen med efterspørgslen på boliger i lokalområdet. En større efterspørgslen presser kvadratmeterprisen op, og det kan sætte en grænse for, hvor stor en bolig, man har råd til at købe. Og så har husstandsindkomsten, den gennemsnitlige familiestørrelse i de enkelte kommuner samt til- og fraflytninger mellem kommunerne naturligvis også stor betydning, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard.

Siden 2010 er danskernes boliger i gennemsnit vokset med én kvadratmeter per person. I Nordsjælland er antallet af kvadratmeter per person vokset med i gennemsnit halvanden kvadratmeter.

- Ofte skyldes en stigning i antallet af kvadratmeter, at indbyggertallet falder. Men det gør sig ikke gældende i Nordsjælland, hvor antallet af indbyggere de seneste ti år er steget i samtlige kommuner. I samme periode er antallet af boliger i Nordsjælland dog steget endnu mere. Så man kan sige, at udbuddet af boliger følger med efterspørgslen. Og på trods af høje boligpriser gør de store og stigende husstandsindkomster i landsdelen det muligt at bo større end tidligere, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Flere indbyggere i Nordsjælland
I Gribskov og Halsnæs er antallet af indbyggere steget med cirka én procent, mens indbyggertallet i Hillerød er steget med mere end otte procent i perioden fra 2010 til 2019.

- En del af stigningen i de nordsjællandske kommuners befolkning skyldes tilflyttere. I kommuner hvor antallet af indbyggere stiger, er det vigtigt, at man sørger for at få bygget flere boliger i takt med, at behovet stiger, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard.

Siden 2010 er antallet af indbyggere i fx Hillerød steget med knap 3.900 personer. I Furesø og Allerød er antallet af indbyggere steget med henholdsvis cirka 2.900 og 1.600 personer.

Økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard, telefon 61 66 53 58
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Stigende trængsel gør det svært for østjyske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange østjyske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange af landets kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og tunnelprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. I flere vækstcentre vil virksomhederne kunne se frem til at have 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Sydjylland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange kommuner i Sydjylland kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og broprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 24 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Nordsjælland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange nordsjællandske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner kan få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for fynske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange fynske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.