Erhvervshus Nordjylland

Nordjyske virksomheder skal med på den digitale bølge for at øge produktiviteten

Digitaliseringsminister Marie Bjerre deltager, når DI og Erhvervshus Nordjylland holder event om digitalisering i produktionsvirksomheder 22. maj på NOVI i Aalborg. Danske og særligt nordjyske små- og mellemstore produktionsvirksomheder sakker bagud, når det kommer til digitalisering, og det går ud over produktivitet, grøn omstilling og eksport.

Nok er Danmark et af de mest digitaliserede lande i Verden. Men danske SMV’er – og særligt nordjyske produktionsvirksomheder – er mindre digitaliserede end store virksomheder. Årsagen er, at nordjyske SMV’er investerer mindre i teknologiske løsninger, blandt andet fordi flere mangler kompetencerne til at implementere ny teknologi, og viden om mulighederne i digitalisering.

"Når det gælder digitalisering, er det afgørende, at vi får de små og mellemstore virksomheder med. Digitaliseringen er vigtig for Danmarks konkurrenceevne, og for at vi kan komme i mål med den grønne omstilling. Derfor glæder det mig også, at det er lykkes at få Nordjylland udpeget som den første innovationshub for digitale teknologier i Danmark. Jeg er spændt på at følge det videre arbejde hos Erhvervshus Nordjylland, og jeg håber, at vi sammen kan sørge for, at nordjyske virksomheder kommer endnu stærkere med på den digitale bølge,” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre

For at styrke SMV’ernes digitalisering er det lykkes Erhvervshus Nordjylland  at få EU-kommissionen til at udpege Nordjylland som den første innovationshub for digitale teknologier i Danmark. AddSmart hedder indsatsen, og dens tilbud til de nordjyske virksomheder bliver præsenteret ved eventet 22. maj på Novi i Aalborg. Dagen byder på indlæg fra blandt andre digitaliseringsminister Marie Bjerre, der giver en status på regeringens politik for digitalisering af dansk erhvervsliv.

Manglende kompetencer til at implementere ny teknologi og manglende viden om muligheder i digitalisering er nogle af årsagerne til, at danske og nordjyske SMV’er endnu ikke er kommet længere i den digitale transformation, som kan styrke deres konkurrenceevne.

”Hvis vi formår at løfte SMV’erne digitalt, vil det kunne højne den danske konkurrencekraft markant. For at lykkes skal vi møde den enkelte virksomhed ud fra deres nuværende digitale udviklingsstadie, og bringe dem videre med rådgivning, viden og uddannelse”, fortæller formand for DI Aalborg Peter Birkegaard, som også deltager på dagen.

Innovationshubben for digitalisering har netop fokus på at hjælpe SMV’erne med deres digitale udvikling gennem vejledning, kompetenceudvikling, muligheder for finansiering og netværk med andre produktionsvirksomheder i hele EU. Til at støtte op om de mange tiltag er Erhvervshus Nordjylland operatør for indsatsen i et stærkt partnerskab med TECHCOLLEGE, Professionshøjskolen UCN, Aalborg Universitet, DigitalLead, MADE, NordDanmarks EU-Kontor og FORCE Technology.

”SMV’erne kan have svært ved at stå alene i deres digitale rejse. Med innovationshubben AddSmart får SMV’erne adgang til den enorme viden inden for digitalisering, der er hos videns- og uddannelsesinstitutionerne, erhvervsfremmeaktørerne og erhvervsklyngerne. Den viden og det at være en del af et større netværk er et vigtigt skridt på vejen mod digitalisering. Samtidig får vi aktører, der er med i hubben, styrket vores samarbejdet yderligere, så vi i endnu højere grad kan imødekomme virksomhedernes behov”, siger adm. direktør i Erhvervshus Nordjylland Lars Erik Jønsson.

Hubben støttes af EU-Kommissionen og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse under Erhvervsministeriet.

Program 22. maj

09.00: Velkomst v/Lars Erik Jønsson, adm. direktør Erhvervshus Nordjylland og Peter Birkegaard, formand for Dansk Industri.

09.10: Regeringens politik for digitalisering af dansk erhvervsliv – status og de næste skridt v/ Marie Bjerre, digitaliseringsminister.

09.30: Digitalisering: Mortervejen til ROI v/Casper Hansen, adm. direktør hos Technicon.

10.15: Pause.

10.30: AddSmart – and get ahead v/Johannes Størup, projektleder Erhvervshus Nordjylland.

11.15: Mød de otte partnere fra AddSmart

Information om Erhvervshus Nordjylland

Erhvervshus Nordjylland
Niels Jernes Vej 10
9220 Aalborg Ø

+45 70 21 08 08http://www.ehnj.dk

AddSmart arbejder for at udvikle nordjyske produktionsvirksomheder ved at effektivisere produktionen og logistikken. Det sker gennem vejledning og uddannelse af nordjyske små-og mellemstore virksomheder inden for digitale teknologier, kompetenceudvikling og netværk på tværs af Europa.AddSmart løber over tre år og har et budget på19,8 millioner kroner.
Bag AddSmart står Aalborg Universitet, TECHCOLLEGE, UCN, produktionsklyngen MADE, digitaliseringsklyngen DigitalLead, Norddanmarks EU-kontor, Force Technology og Erhvervshus Nordjylland. Projektet er støttet af EU-Kommissionen og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Følg pressemeddelelser fra Erhvervshus Nordjylland

Flere pressemeddelelser fra Erhvervshus Nordjylland

Ét spørgsmål fik Mai til at trodse tvivlen og blive succesfuld iværksætter8.3.2024 10:50:06 CET | Pressemeddelelse

Iværksætterlysten blandt danske kvinder er steget med 3% på et år, alligevel udgør kvindelige iværksættere kun en fjerdedel af danske iværksættere. En analyse fra Dansk Erhverv peger på, at yngre kvinder tvivler på egne kompetencer, og det kan være en af årsagerne til, at så få kvinder udlever drømme om egen virksomhed. Mai Brink blev iværksætter for godt tre år siden og kender til tvivlen.