Nordjylland mister borgere og arbejdskraft

Frem til 2045 får Nordjylland 7,3 procent færre borgere i den arbejdsdygtige alder fra 20-64 år. Og langt færre i områdets landkommuner. Det er trist for livet og dynamikken især i landkommunerne – og det giver mindre arbejdskraft til de allerede nødlidende virksomheder.

I de seneste mange år er der blevet flere danskere, men desværre gælder det ikke for landområderne. Og den dårlige nyhed for Nordjylland er, at det kommer til at fortsætte. Fra 2020 til 2045 vil antallet af personer i den arbejdsdygtige alder fra 20-64 år falde med 7,3 procent viser den seneste befolkningsfremskrivning fra Danmarks Statistik. Værst ser det ud i landkommunerne – kun i Rebild og Aalborg kommuner vil den nordjyske befolkning stige.

- Det er en af Nordjyllands største og vigtigste opgaver at få vendt den her udvikling. Vi skal være attraktive for kommende, nye borgere, men endnu vigtigere skal vi have fokus på vores unge. Regionens fremtid afhænger af, at de unge har lyst til at blive boende. Eller ligeså vigtigt, at de har lyst til at komme hjem igen, når de har været afsted for at begynde uddannelse og karriere. Derfor skal vi både give dem gode lokale muligheder og gode minder, siger Peter Rindebæk, formand for DI Aalborg.

Udviklingen ser især kritisk ud for otte ud af 11 nordjyske kommuner, som i perioden falder med over 14 procent i antallet af borgere mellem 20 og 64 år. Det gælder Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Thisted og Vesthimmerlands kommuner. I landkommunerne vil tre ud af ti personer være mindst 65 år i 2045. Nordjylland får altså nogle af de hårdest ramte kommuner i landet.

- Udviklingen er alarmerende i flere af de nordjyske kommuner, som virkelig har hånden på kogepladen. Det samme har virksomhederne, og derfor skal løsningerne findes i fællesskab. Et eksempel er ungestrategien i Hjørring Kommune, som bygger på et forpligtende samarbejde mellem kommunen og mere end 100 lokale virksomheder. Den type samarbejde kan vise sig at være en vigtig nøgle, siger Peter Rindebæk.

Eneste kommuner i Nordjylland, som kan forvente en positiv befolkningsudvikling, er Aalborg og Rebild kommuner.

Inden for hver enkelt kommune vil borgerne samle sig om det lokale kraftcenter, den største by. Kraftigst i byer på mellem 20.000 til 50.000 indbyggere. Der sker en såkaldt urbanisering på lokalt niveau, altså vi klumper os sammen i byer rundt om i landet. Der er allerede nu en positiv udvikling i de store provinsbyer – og ifølge DI fortsætter den.

- Hovedbyerne i Nordjylland vokser heldigvis. Der kommer især mange nye til Aalborg. Men det er også nødvendigt, hvis vi vil fortsætte den positive udvikling heroppe, og hvis vi vil forfølge vores drøm og potentiale inden for det grønne område. Jeg ser det faktisk lidt som en game changer, at vi får håndteret den her udfordring, og at vi gør det sammen, siger Peter Rindebæk.

På landsplan sker den største befolkningstilvækst til de store byer som København, Aalborg og Aarhus. Væksten i København og Frederiksberg kommer dog ikke længere fra tilflytning fra de andre kommuner – den kommer udelukkende fra mange fødsler, indvandring og stigende levealder. I Aarhus og Aalborg var der indtil 2020 stadig nettotilflytning.

Udvikling i antallet af personer i alderen 20-64 år

4,2

3,2

Se hele analysen her.