Samarbejdet mellem virksomheder og skoler er i top i flere nordjyske kommuner

Erhvervspraktik og klassebesøg hos lokale virksomheder er en del af skoleskemaet på mange skoler i Nordjylland. Men hvis det skal lykkes allerede fra næste skoleår at opfylde nye lovkrav om, at alle elever skal i en uges erhvervspraktik i enten 7., 8. eller 9. klasse, skal skolerne i gang med at skabe kontakt til endnu flere virksomheder. Udpeg en erhvervsplaymaker, lyder opfordringen fra DI Aalborg.

- Vesthimmerland, Hjørring, Morsø og Aalborg er blandt de ti kommuner i Danmark, der har den største andel af virksomheder, der samarbejder med lokale skoler. I Rebild og Frederikshavn er der til gengæld brug for at skrue op for samarbejdet mellem skoler og virksomheder. Her er det kun omkring halvdelen af de lokale virksomheder, der er blevet kontaktet, lyder det fra DI Aalborg.

I Nordjylland samarbejder i gennemsnit 68 procent af virksomhederne med en lokal skole om f.eks. erhvervspraktik eller virksomhedsbesøg. Men der er stor forskel kommunerne imellem.

I Vesthimmerland og Hjørring er mindst 80 procent af virksomhederne blevet kontaktet om et samarbejde. I Morsø, Thisted og Aalborg kommuner er det over 70 procent af virksomhederne, mens det i Rebild og Frederikshavn kun er omkring halvdelen.

Det viser en spørgeskemaundersøgelse fra Dansk Industri blandt mere end 7.500 virksomheder i hele landet.

- Jeg er glad for, at Nordjylland stikker så positivt ud, når det kommer til samarbejde og inddragelse af lokale virksomheder i undervisningen. Det gør det nemmere at nå i mål med at finde en meningsfuld erhvervspraktik til alle elever, når kontakten til en stor del af de lokale virksomheder allerede er etableret, siger bestyrelsesleder i DI Aalborg Peter Birkegaard.

Målet er at tilbyde erhvervspraktik til cirka 50.000 elever allerede fra næste skoleår, når det bliver et lovkrav, at skolerne i højere grad bruger virksomhederne i lokalområdet i undervisningen, og at alle folkeskoleelever kommer i en uges erhvervspraktik i løbet af enten 7., 8. eller 9. klasse.

I Nordjylland er der cirka 16.000 elever i netop udskolingen i folkeskolen. Det betyder, at der hvert år i gennemsnit vil være omkring 5.300 skoleelever, der skal findes en praktikplads til. Derudover kommer elever fra fri- og privatskoler.

- Det er mange elever, som skolerne skal sikre en uges erhvervspraktik, der giver mening for den enkelte elev. Samtidig kræver det også planlægning og overblik over praktikpladserne, hvis skolerne skal nå i mål med opgaven. Erhvervspraktikken bør spredes ud over skoleåret, så ikke alle skal i praktik på samme tidspunkt. Det gør det f.eks. muligt for virksomhederne at tage imod flere erhvervspraktikanter, siger bestyrelsesleder for DI Aalborg Peter Birkegaard og uddyber:

- Jeg vil derfor opfordre de kommuner, som ikke allerede har en erhvervsplaymaker, til at udpege en, som kan stå for netop at planlægge og koordinere den store opgave, som den obligatoriske erhvervspraktik er. Man kan ikke bare ringe om fredagen og forvente at virksomheden åbner døren om mandagen.

Det kræver også forberedelse fra virksomhedernes side at tage imod erhvervspraktikanter.

Vesthimmerland, Hjørring, Morsø og Aalborg er blandt de ti kommuner i Danmark, der har den største andel af virksomheder, der samarbejder med de lokale skoler.

- Det er en god trædesten frem mod næste skoleår, hvor den obligatoriske erhvervspraktik træder i kraft. Og jeg kan kun rose kommunerne for at tænke virksomhederne ind i undervisningen. Det er med til at vise de unge, hvilke mange fremtidsmuligheder, som vores lokale virksomheder har at byde på, siger bestyrelsesleder for DI Aalborg Peter Birkegaard.

Bestyrelsesleder for DI Aalborg Peter Birkegaard, telefon 30 37 69 66
Regional konsulent for DI Aalborg Henrik Marcher Larsen, telefon 40 15 88 58
DI's Pressecenter, telefon 33 77 45 00

Links