Nordiske forbrugere værdsætter Svanemærket

Hele 75 % af de nordiske forbrugere er optaget af, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet. Og næsten lige så mange er overbeviste om, at de valg, de træffer som forbrugere, kan gøre en forskel for miljøet. Det viser en ny forbrugerundersøgelse, som IPSOS har gennemført for Nordisk Miljømærking.
Mange af de valg, vi træffer, sker i dagligdagen, når vi vælger mellem produkter. Her spiller mærkningsordninger en vigtig rolle. Ifølge undersøgelsen mener 63 % af de nordiske forbrugere, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter.
- Undersøgelsen viser, at mærkningsordninger er vigtige navigationsværktøjer for forbrugerne i hverdagen. For hele 77 % af de nordiske forbrugere er det dog afgørende, at mærkningsordningen er objektiv og uafhængig, fortæller Charlotte Rajsager, marketing- og kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.
Svanemærket, som er Nordens officielle miljømærke, er et af de miljømærker, som forbrugerne med fordel kan gå efter. Svanemærkede produkter er nemlig certificeret af en uafhængig tredjepart.
Svanemærket, som i dag fylder 30 år, er tilsyneladende også et af forbrugernes foretrukne mærker: Hele 93 % af den nordiske befolkning kender Svanemærket, og 76 % svarer, at de har tillid til, at svanemærkede produkter er gode miljøvalg.
Svanemærket blev stiftet af Nordisk Ministerråd i 1989. Det skete efter, at verden havde været vidne til flere store hændelser med alvorlige miljøkonsekvenser, bl.a. atomulykken i Tjernobyl og hullet i ozonlaget, og to år efter, at ”FN’s Verdenskommisson for miljø og udvikling” havde fremlagt den såkaldte ”Brundtlandrapport”.
Et vigtigt budskab fra kommissionen var, at ansvaret for et bedre miljø og mere bæredygtighed ikke bare lå på et overordnet niveau, men at hver enkelt også har både rettigheder og forpligtelser, når det gælder miljø. Derfor tog Nordisk Ministerråd initiativ til et officielt nordisk miljømærke, som skulle give forbrugerne troværdig miljøinformation om produkter.
- Selvom Svanemærket fylder 30 år, er det mere aktuelt end nogensinde, da vi i dag står over for nye udfordringer om bl.a. at stoppe tab af biodiversitet, spare på jordens ressourcer og bremse klimaforandringer. Her er Svanemærket et godt pejlemærke på indkøbsturen, hvis man gerne vil være med til at gøre en forskel, siger Charlotte Rajsager.
Svanemærket er et livscyklusmærke. Det betyder, at hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er med i vurderingen, når kravene til miljømærkede produkter bliver fastsat. Svanemærket findes i dag på mere end 200 forskellige produkttyper inden for 60 forskellige produktgrupper.
FAKTA OM NORDISKE FORBRUGERE
• 93 % kender Svanemærket
• 75 % er optaget af, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet
• 71 % er overbeviste om, at de valg, de træffer som forbrugere, kan gøre en forskel for miljøet
• 63 % mener, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter
• 74 % mener, at Svanemærket gør det lettere at træffe valg, der er gode for miljøet
• 76 % har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, hvis det er svanemærket
• 77 % mener, at det har afgørende betydning, at mærkningsordningen er objektiv og uafhængig i forhold til de produkter, de certificerer.
Kilde: IPSOS 2019 (maj) for Nordisk Miljømærkning
• 95 % af danskerne kender Svanemærket*
• 63 % af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer**
• Svanemærket findes på mere end 60 forskellige produktgrupper.
• Udbuddet af svanemærkede produkter og serviceydelser er på mere end 16.000.
• Udvalget af svanemærkede produkter er bredt – danskerne kan bl.a. se efter mærket på plejeprodukter og makeup, tekstiler og jeans, legetøj, inde- og udemøbler, byggematerialer og boliger, husholdningsprodukter, mad- og bagepapir, rengøring, hoteller og bilvaskehaller.
* YouGov, januar 2019 (Miljømærkning Danmark), **Ser af og til, ofte eller altid efter Svanemærket, når de vælger varer, YouGov, januar 2019
5 FACTS OM SVANEMÆRKETS KRAV
Svanemærket er et livscyklusmærke. Det betyder, at hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er med i vurderingen, når kravene til miljømærkede produkter bliver fastsat. Fælles for alle produkter gælder dog:
På den måde bliver det muligt at identificere, hvor de største miljøudfordringer er for den enkelte produkttype – og stille krav, der mindsker det samlede aftryk på miljø og klima.
Kravene sikrer bl.a., at vi sparer på jordens ressourcer, værner om biodiversiteten og mindsker vores klimaaftryk. Samtidig sikrer kravene effektive produkter og produkter med lang levetid.
Det gavner både miljøet, forbrugernes sundhed og de mennesker, der fremstiller produkterne. Kemikaliekravene fremmer også muligheden for recirkulering.
Kravene til svanemærkede produkter bliver løbende strammet. Det sikrer, at kravene bliver stillet ud fra den nyeste viden og udviklingen i markedet. Og at Svanemærket er med til at sikre en bæredygtig udvikling.
Svanemærket stiller krav, som gør en forskel for miljøet her og nu – og tilpasser derfor sine krav til, hvad der er muligt at realisere i vores samfund i dag. Bl.a. ift. affaldssystemer og muligheder for genbrug og recirkulering.
Nøgleord
Kontakter
Lisa Olufson Klæsøe, Dansk Standard, tlf. 39966106 / 61928224, e-mail: lio@ds.dk
Billeder




Links
Information om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU-Blomsten i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Læs mere på www.svanemaerket.dk.
EU-Blomsten
EU-Blomsten (EU Ecolabel) er EU’s officielle miljømærke. EU-Blomsten blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Svanemærket strammer kravene til byggeri – klima og cirkularitet er i fokus16.5.2023 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Svanemærket har netop skærpet kravene til nybyggeri. Der er især skruet op for ambitionerne i forhold til cirkulær økonomi, klima og biodiversitet. Samtidig kan kontorbyggeri nu også opnå Svanemærket.
Svanemærket byggeri fortsætter væksten27.4.2023 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Selv om prisstigninger, konkurser og mangel på materialer har ført til opbremsning i byggeriet, har Svanemærket formået at fastholde momentum. Nye tal fra Nordisk Miljømærkning viser en vækst på 17 % sidste år. Dermed er der nu godt 32.000 svanemærkede lejligheder, huse, skoler og daginstitutioner i Norden – og 45.000 nye på vej, hvilket er det hidtil største antal.
Forbrugere efterspørger svanemærkede byggematerialer20.4.2023 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
To ud af tre nordiske forbrugere mener, at Svanemærket, det officielle nordiske miljømærke, gør det nemmere at vælge byggevarer, som er mere miljøvenlige. Det viser Nordisk Miljømærknings nye undersøgelse blandt de forbrugere, som har købt eller skal købe byggevarer.
I dag lancerer Svanemærket krav til levering af varer, som købes på nettet18.4.2023 08:01:26 CEST | Pressemeddelelse
For første gang er det nu muligt for transportbranchen at få certificeret en del af deres service med Svanemærket. Det betyder, at de forbrugere, der handler online, fremover får mulighed for at vælge en mere energieffektiv levering med reduceret klimabelastning og bedre ansættelsesvilkår for chauffører.
Virksomheder femdobler indkøb af miljømærkede produkter9.11.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
En række store danske virksomheder gør i fællesskab en forskel for den grønne omstilling ved at indkøbe en stadig større andel miljømærkede produkter. På 10 år er deres samlede indkøb af miljømærkede produkter oppe på næsten 1 mia. kr.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum