Nordiske forbrugere værdsætter Svanemærket
Hele 75 % af de nordiske forbrugere er optaget af, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet. Og næsten lige så mange er overbeviste om, at de valg, de træffer som forbrugere, kan gøre en forskel for miljøet. Det viser en ny forbrugerundersøgelse, som IPSOS har gennemført for Nordisk Miljømærking.
Mange af de valg, vi træffer, sker i dagligdagen, når vi vælger mellem produkter. Her spiller mærkningsordninger en vigtig rolle. Ifølge undersøgelsen mener 63 % af de nordiske forbrugere, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter.
- Undersøgelsen viser, at mærkningsordninger er vigtige navigationsværktøjer for forbrugerne i hverdagen. For hele 77 % af de nordiske forbrugere er det dog afgørende, at mærkningsordningen er objektiv og uafhængig, fortæller Charlotte Rajsager, marketing- og kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.
Svanemærket, som er Nordens officielle miljømærke, er et af de miljømærker, som forbrugerne med fordel kan gå efter. Svanemærkede produkter er nemlig certificeret af en uafhængig tredjepart.
Svanemærket, som i dag fylder 30 år, er tilsyneladende også et af forbrugernes foretrukne mærker: Hele 93 % af den nordiske befolkning kender Svanemærket, og 76 % svarer, at de har tillid til, at svanemærkede produkter er gode miljøvalg.
Svanemærket blev stiftet af Nordisk Ministerråd i 1989. Det skete efter, at verden havde været vidne til flere store hændelser med alvorlige miljøkonsekvenser, bl.a. atomulykken i Tjernobyl og hullet i ozonlaget, og to år efter, at ”FN’s Verdenskommisson for miljø og udvikling” havde fremlagt den såkaldte ”Brundtlandrapport”.
Et vigtigt budskab fra kommissionen var, at ansvaret for et bedre miljø og mere bæredygtighed ikke bare lå på et overordnet niveau, men at hver enkelt også har både rettigheder og forpligtelser, når det gælder miljø. Derfor tog Nordisk Ministerråd initiativ til et officielt nordisk miljømærke, som skulle give forbrugerne troværdig miljøinformation om produkter.
- Selvom Svanemærket fylder 30 år, er det mere aktuelt end nogensinde, da vi i dag står over for nye udfordringer om bl.a. at stoppe tab af biodiversitet, spare på jordens ressourcer og bremse klimaforandringer. Her er Svanemærket et godt pejlemærke på indkøbsturen, hvis man gerne vil være med til at gøre en forskel, siger Charlotte Rajsager.
Svanemærket er et livscyklusmærke. Det betyder, at hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er med i vurderingen, når kravene til miljømærkede produkter bliver fastsat. Svanemærket findes i dag på mere end 200 forskellige produkttyper inden for 60 forskellige produktgrupper.
FAKTA OM NORDISKE FORBRUGERE
• 93 % kender Svanemærket
• 75 % er optaget af, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet
• 71 % er overbeviste om, at de valg, de træffer som forbrugere, kan gøre en forskel for miljøet
• 63 % mener, at miljømærker er et vigtigt redskab, når de vælger produkter
• 74 % mener, at Svanemærket gør det lettere at træffe valg, der er gode for miljøet
• 76 % har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, hvis det er svanemærket
• 77 % mener, at det har afgørende betydning, at mærkningsordningen er objektiv og uafhængig i forhold til de produkter, de certificerer.
Kilde: IPSOS 2019 (maj) for Nordisk Miljømærkning
• 95 % af danskerne kender Svanemærket*
• 63 % af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer**
• Svanemærket findes på mere end 60 forskellige produktgrupper.
• Udbuddet af svanemærkede produkter og serviceydelser er på mere end 16.000.
• Udvalget af svanemærkede produkter er bredt – danskerne kan bl.a. se efter mærket på plejeprodukter og makeup, tekstiler og jeans, legetøj, inde- og udemøbler, byggematerialer og boliger, husholdningsprodukter, mad- og bagepapir, rengøring, hoteller og bilvaskehaller.
* YouGov, januar 2019 (Miljømærkning Danmark), **Ser af og til, ofte eller altid efter Svanemærket, når de vælger varer, YouGov, januar 2019
5 FACTS OM SVANEMÆRKETS KRAV
Svanemærket er et livscyklusmærke. Det betyder, at hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er med i vurderingen, når kravene til miljømærkede produkter bliver fastsat. Fælles for alle produkter gælder dog:
På den måde bliver det muligt at identificere, hvor de største miljøudfordringer er for den enkelte produkttype – og stille krav, der mindsker det samlede aftryk på miljø og klima.
Kravene sikrer bl.a., at vi sparer på jordens ressourcer, værner om biodiversiteten og mindsker vores klimaaftryk. Samtidig sikrer kravene effektive produkter og produkter med lang levetid.
Det gavner både miljøet, forbrugernes sundhed og de mennesker, der fremstiller produkterne. Kemikaliekravene fremmer også muligheden for recirkulering.
Kravene til svanemærkede produkter bliver løbende strammet. Det sikrer, at kravene bliver stillet ud fra den nyeste viden og udviklingen i markedet. Og at Svanemærket er med til at sikre en bæredygtig udvikling.
Svanemærket stiller krav, som gør en forskel for miljøet her og nu – og tilpasser derfor sine krav til, hvad der er muligt at realisere i vores samfund i dag. Bl.a. ift. affaldssystemer og muligheder for genbrug og recirkulering.
Nøgleord
Kontakter
Lisa Olufson Klæsøe, Dansk Standard, tlf. 39966106 / 61928224, e-mail: lio@ds.dk
Billeder
Links
Information om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU-Blomsten i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Læs mere på www.svanemaerket.dk.
EU Ecolabel
EU Ecolabel (EU-Blomsten) er EU’s officielle miljømærke. EU Ecolabel blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Fremover skal bygningsdrift kunne svanemærkes15.4.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er ikke kun opførelsen af nye bygninger, der belaster miljø og klima – også driften spiller en væsentlig rolle. Derfor foreslår Nordisk Miljømærkning, at man i fremtiden også skal kunne certificere bygningsdrift med Svanemærket. Forslaget til kriterier er netop sendt i høring, og branchen har dermed mulighed for at kommentere på kravene.
Ny byggevareforordning vedtaget - Svanemærket kan fortsat benyttes10.4.2024 17:40:58 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der godt nyt for alle dem, der gerne vil den grønne omstilling. Den endelige revision af byggevareforordningen er nemlig netop vedtaget, og her understreges det, at det fortsat er muligt at bruge officielt anerkendte miljømærker som fx Svanemærket og EU Ecolabel på byggevarer. Det oprindelige forslag fra Kommissionen betød ellers et forbud mod dette.
Mere miljøvenlig ferie til campingfolket10.4.2024 07:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der godt nyt til det stigende antal danskere, der har har fokus på miljø og klima, når de vælger ferie. Antallet af miljømærkede campingpladser vokser nemlig rundt om i Europa og er oplagte destinationer for dem, der gerne vil afsted på camping, fordi de elsker naturen og samtidig gerne vil være med til at passe bedre på den.
Greenwashing og greenhushing – tekstilbranchen kæmper med grøn omstilling9.4.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Krav fra kunder og lovgivning kalder på omstilling til cirkulær økonomi. Branchen selv har svært ved at navigere i junglen af lovgivning og bæredygtighedskommunikation og kalder på flere konkrete hjælpeværktøjer.
Danmark har brugt sin andel af jordens ressourcer for i år – sådan kan du forbruge mindre14.3.2024 10:24:34 CET | Pressemeddelelse
Allerede den 16. marts har Danmark som et af de første lande i verden brugt sin andel af jordens naturlige ressourcer for 2024. Vi kan selv som forbrugere gøre noget for at være med til at vende udviklingen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum